Har uppstått ett märkligt problem på min 9-5 '00 2.3T 230hkr chippad. När jag startar bilen då den stått stilla ett tag (uppkommer vid både "ljummen" eller varm motor) är det ungefär som om den inte går på alla cylindrar; den "bluddrar". Väntar jag och låter den gå på tomgång i cirka 30-60 sek "kommer den igång" och går som den ska. Samma effekt får jag om jag trycker hårt på gasen vid stillastående, då "släpper det". Bilen går sedan utmärkt och svarar bra på gas. Tändkassetten är bytt. Bilen har gått 22500, kan det var turbon som spökar?!?
Våra saabar är tydligen ganska känsliga för vilka stift man har också
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Vevaxelgivaren byttes förra sommaren, DI-kassett byttes kring 16000 mil, Servicen gjordes 8/4 2009 och problemen kvarstår. Bör det inte vara rätt stift om man servar på SAAB märkesverkstad... ... Kan det kanske vara att de gjort ett slarvigt jobb, vore ju inte första gången i så fall...
Vevaxelgivaren byttes förra sommaren, DI-kassett byttes kring 16000 mil, Servicen gjordes 8/4 2009 och problemen kvarstår. Bör det inte vara rätt stift om man servar på SAAB märkesverkstad... ... Kan det kanske vara att de gjort ett slarvigt jobb, vore ju inte första gången i så fall...
Jo det är klart att det är rätt stift till en 2.3T men det är inte säkert att det är rätt stift till en *chippad* 2.3T.
Vissa trim ska man ju ha andra stift med och har du kollat vilka stift du ska ha med den som chippade din bil ??
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Vevaxelgivaren byttes förra sommaren, DI-kassett byttes kring 16000 mil, Servicen gjordes 8/4 2009 och problemen kvarstår. Bör det inte vara rätt stift om man servar på SAAB märkesverkstad... ... Kan det kanske vara att de gjort ett slarvigt jobb, vore ju inte första gången i så fall...
Jo det är klart att det är rätt stift till en 2.3T men det är inte säkert att det är rätt stift till en *chippad* 2.3T.
Vissa trim ska man ju ha andra stift med och har du kollat vilka stift du ska ha med den som chippade din bil ??
Men borde den inte gå dåligt alltid då och misstända och dylikt; det gör den ju aldrig utom precis vid start vad jag har märkt i alla fall
Vevaxelgivaren byttes förra sommaren, DI-kassett byttes kring 16000 mil, Servicen gjordes 8/4 2009 och problemen kvarstår. Bör det inte vara rätt stift om man servar på SAAB märkesverkstad... ... Kan det kanske vara att de gjort ett slarvigt jobb, vore ju inte första gången i så fall...
Jo det är klart att det är rätt stift till en 2.3T men det är inte säkert att det är rätt stift till en *chippad* 2.3T.
Vissa trim ska man ju ha andra stift med och har du kollat vilka stift du ska ha med den som chippade din bil ??
Nej det har jag inte gjort... ska se om jag kan ordna det...
Förhoppningsvis ska det var löst nu. Hade bilen inne på SAAB och efterdrog toppen, ska troligen vara det. Den var lite "lös". Får hålla koll så att det inte går en massa kylvätska. Om det inte går åt kylvätska ska tydligen allt vara OK