3912
Sök

SAAB 9-5 ojämn gång vid start

12 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#1
Har uppstått ett märkligt problem på min 9-5 '00 2.3T 230hkr chippad. När jag startar bilen då den stått stilla ett tag (uppkommer vid både "ljummen" eller varm motor) är det ungefär som om den inte går på alla cylindrar; den "bluddrar". Väntar jag och låter den gå på tomgång i cirka 30-60 sek "kommer den igång" och går som den ska. Samma effekt får jag om jag trycker hårt på gasen vid stillastående, då "släpper det". Bilen går sedan utmärkt och svarar bra på gas. Tändkassetten är bytt. Bilen har gått 22500, kan det var turbon som spökar?!?


2 164 Inlägg
8 april 2009
#2
Är de en Aero du har??
Mitt tips är att kolla upp vevaxel givaren eller DI kassetten.

MVH


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 april 2009
#3
Rätt stift ??

Våra saabar är tydligen ganska känsliga för vilka stift man har också hmm

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

12 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#4
Vevaxelgivaren byttes förra sommaren, DI-kassett byttes kring 16000 mil, Servicen gjordes 8/4 2009 och problemen kvarstår. Bör det inte vara rätt stift om man servar på SAAB märkesverkstad... ... Kan det kanske vara att de gjort ett slarvigt jobb, vore ju inte första gången i så fall...


12 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#5
Förresten tack för era svar, ska rota vidare och se om det kan vara som ni säger...


12 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#6
En sak till; det är ingen Aero utan bilen är "uppskrämd" lite grann... Kan det vara det som ställer till det...


6 Inlägg
9 april 2009
#7
Tja vore jag dig så skulle jag kolla upp spjällhuset. Det kan ställa till en del problem. Kolla även LMM.

/Magnus

12 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#8
Spjällhuset ska kollas upp; Vad står LMM för?


131 Inlägg
10 april 2009
#9
robertus skrev:
Spjällhuset ska kollas upp; Vad står LMM för?
Luftmassemätare

I drive I laugh and I Conquer

658 Inlägg
10 april 2009
#10
Luftmassemätare.

Edit: Var man inte snabb nog igen smile Men så går det när man öppnar ett fönster och väntar med att läsa.
Senast redigerat av index (10 april 2009)

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 april 2009
#11
robertus skrev:
Vevaxelgivaren byttes förra sommaren, DI-kassett byttes kring 16000 mil, Servicen gjordes 8/4 2009 och problemen kvarstår. Bör det inte vara rätt stift om man servar på SAAB märkesverkstad... ... Kan det kanske vara att de gjort ett slarvigt jobb, vore ju inte första gången i så fall...
Jo det är klart att det är rätt stift till en 2.3T men det är inte säkert att det är rätt stift till en *chippad* 2.3T.

Vissa trim ska man ju ha andra stift med och har du kollat vilka stift du ska ha med den som chippade din bil ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

15 Inlägg
11 april 2009
#13
har du plockat isär motorn nyligen? isåfall kan det vara insugspackningen som är av fel modell eller felvänd.

12 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#14
Speed_Advanced skrev:
robertus skrev:
Spjällhuset ska kollas upp; Vad står LMM för?
Luftmassemätare
Så klart smile borde jag fattat... Ska kollas så fort helgen är över


12 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#15
TBOC_Razor skrev:
robertus skrev:
Vevaxelgivaren byttes förra sommaren, DI-kassett byttes kring 16000 mil, Servicen gjordes 8/4 2009 och problemen kvarstår. Bör det inte vara rätt stift om man servar på SAAB märkesverkstad... ... Kan det kanske vara att de gjort ett slarvigt jobb, vore ju inte första gången i så fall...
Jo det är klart att det är rätt stift till en 2.3T men det är inte säkert att det är rätt stift till en *chippad* 2.3T.

Vissa trim ska man ju ha andra stift med och har du kollat vilka stift du ska ha med den som chippade din bil ??
Men borde den inte gå dåligt alltid då och misstända och dylikt; det gör den ju aldrig utom precis vid start vad jag har märkt i alla fall


12 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#16
Boveng skrev:
har du plockat isär motorn nyligen? isåfall kan det vara insugspackningen som är av fel modell eller felvänd.
Oljeväxlare byttes i somras (juni 2008); annars har jag inte gjort ngt sådant...


12 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#17
TBOC_Razor skrev:
robertus skrev:
Vevaxelgivaren byttes förra sommaren, DI-kassett byttes kring 16000 mil, Servicen gjordes 8/4 2009 och problemen kvarstår. Bör det inte vara rätt stift om man servar på SAAB märkesverkstad... ... Kan det kanske vara att de gjort ett slarvigt jobb, vore ju inte första gången i så fall...
Jo det är klart att det är rätt stift till en 2.3T men det är inte säkert att det är rätt stift till en *chippad* 2.3T.

Vissa trim ska man ju ha andra stift med och har du kollat vilka stift du ska ha med den som chippade din bil ??
Nej det har jag inte gjort... ska se om jag kan ordna det...


12 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#18
Förhoppningsvis ska det var löst nu. Hade bilen inne på SAAB och efterdrog toppen, ska troligen vara det. Den var lite "lös". Får hålla koll så att det inte går en massa kylvätska. Om det inte går åt kylvätska ska tydligen allt vara OK



Sök