4108
Sök

Tändkurva trimmad sugmotor

4 001 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
#1
Jag undrar om någon har koll på var det är man ska backa tändkurvan på en sugmotor, är det vid max vrid eller vid max effekt som man ska backa några grader för att "sträcka" ut effektkurvan lite?

Jag kommer inte ihåg exakt vart det var men jag vet att man gör så på mycket motrocyklar men det används inte på bilar utav någon anledning.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

17 Inlägg
15 april 2009
#2
Oavsett sugmotor eller överladdad motor så kan det i vissa fall vara så att man kan "plana" ut en vridmomenttopp genom att backa tändningen där... d.v.s man eldar för kråkorna och utnyttjar inte energin i bränslet.

Man kan ju vara knackbegränsad p.g.a hög komp och detta brukar visa sig vid vridmomentmax så som svar på din fråga är det förmodligen så att man medvetet backar av vid vridmomentmax för att inte få en effektpuckel där.

Backar man tändning vid max effekt så lär man ju inte ha max effekt längre tongue



Sök