3147
Sök

Justera växellägena/ byta växelspaks bussningar på volvo 740 gle 88a

403 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#1
Hej undrar om det är nån som vet hur man justerar växellägena på en 740 gle 88a!? 1 och 2 är tröga att få i, både stilla stående och i fart! Om man trycker spaken mot förarsidan samtidigt som man växlar så går både 1 och tvåan i som dom ska! Går det att justera eller kan det va någon som behöver bytas??
Senast redigerat av GripenT16 (11 april 2009)

Smålänning
7 887 Inlägg
11 april 2009
#2
Ja skulle byta bussningarna till spaken. innan jag ger mig på att försöka justera... Antar att spaken är rätt sladdrig också?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

403 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#3
ja den är väldigt sladdrig! Är det svårt att byta bussningar??

Trafikledare
563 Inlägg
11 april 2009
#4
Sitter en insexskruv längst ner på växelspaken, man skruvar ur den och sen knackar ur en sprint. I gafflen som sprinten går igenom sitter två plasthylsor innefrån gafflen och ut.
Om man vill kan man styva upp reglaget lite med ett par stycken o-ringar i lagom storlek.
Jag hade två oringar på en 740 jag hade en gång, reglaget blev mycket stummare och direktare..

Detta görs underifrån bilen och inte under damasken..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

403 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#5
Ok men om man ska byta bussningar, gör man det underifrån också??

Trafikledare
563 Inlägg
11 april 2009
#6
Jupp...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

403 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#7
ok för ta och kika på de, tack för svaren!

1 800 Inlägg
12 april 2009
#8
Kör inom Volvo och beställ:
2x Bussning 1209638
1x o-ring 1232595
2x kulskål 1232173
2x gummidämpare 1232605 (1232174)
Och ev 1x låsskruv (insex) 1220802

Byt ovanstående och justera sedan backspärren för att optimera.
Den sitter under damasken i två stycken M5 skruvar, lossa och tryck undan spärren, lägg i ettans växel och för sedan tillbaks spärren och spänn åt. Brukar räcka för att få det att lira fint igen.



Sök