3364
Sök

855 t5 spikar Hjälp

41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#21
Bodegan skrev:
johnmagnusson skrev:
Bodegan skrev:
Tror mer att det är rotorn som är dålig, testa att byta den, är den dålig brukar dom rycka å ha sig smile

okej smile ska ja byta tändkablar och hela kittet då tycker du ? smile mvh john

Det skadar ju inte men prova att byta rotorn först å kolla för säkerhetsskull att stiften verkligen är fräscha. smile

okej ja ska kolla det :p
mvh john

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
13 april 2009
#22
johnmagnusson skrev:
alexbenhard skrev:
johnmagnusson skrev:

men ja vet en annan polare som har en 855 t5 han me och han har 3 tum från turbon med racekatt och han har chippad sin på chippcenter och den spikar jö fotfarande lite ??

Ok.

Men vet du hur du läser felkoder?

MVH. Alex

okej var exakt sitter styrboxen?? är den svår att önnpa ?

nej ja vet inte hur man läser felkoderna måste man inte ha en data och koppla in i bilen för att göra det ?

mvh john

Du har ett diagnosuttag på passagerarsidan i motorutrymmet där du kan läsa felkoder.
Kanske finns någon tråd så du kan se exakt hur man ska göra.
Jag är så dålig på att förklara.

MVH. Alex

865 Inlägg
13 april 2009
#23
alexbenhard skrev:
johnmagnusson skrev:
alexbenhard skrev:

Ok.

Men vet du hur du läser felkoder?

MVH. Alex

okej var exakt sitter styrboxen?? är den svår att önnpa ?

nej ja vet inte hur man läser felkoderna måste man inte ha en data och koppla in i bilen för att göra det ?

mvh john

Du har ett diagnosuttag på passagerarsidan i motorutrymmet där du kan läsa felkoder.
Kanske finns någon tråd så du kan se exakt hur man ska göra.
Jag är så dålig på att förklara.

MVH. Alex

är inte 95an den sista 850 som du kan kolla felkoderna utan att koppa in den i datorn?


402 Inlägg
13 april 2009
#24
Spikar den redan vid 0.6 så är det nåt galet, bytt bränslefilter? Får den inte soppa så kan den
spika för det. Sänka laddet kan ju funka, men lägre än 0.6 är väl under orig?


41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#25
Pinnenpabacken skrev:
Spikar den redan vid 0.6 så är det nåt galet, bytt bränslefilter? Får den inte soppa så kan den
spika för det. Sänka laddet kan ju funka, men lägre än 0.6 är väl under orig?

okej vid 0,6 är väl inte så farligt men de 0,8 - 1 bar runt där, har ochså fått lite andra tips att det kan vara att den får för lite soppa ska prova att byta filter

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
13 april 2009
#26
Glöm inte att skriva vad felet var sen när du fått ordning på den.
Så du kan hjälpa andra.

MVH. Alex

En gång till nu
760 Inlägg
13 april 2009
#27
boos_ skrev:
om bilen din spikar bör du nog inte kunna åka i den nu ... tippar på att den blödrar.. brukar vara 1-4 spikningar sen går nån kolv

Instämmer. de kan omöjligt vara spikningar,
du hadde inte kommit många meter med bilen om så skulle varit fallet.
hur vet du att den spikar? spikningar hör man om man är en motorgud me ett seriöst lyssnaröra, min poäng är att du inte hör de isf. måste va nått annat som jag uppfattat de nu som låter.

har du bytt bränslepump till bättre?
Är tändningen rätt inställd?
Chippar man så brukar man få ändra tändningen några grader. (om den nu vore chippad dvs).
Cheers

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#28
alexxe skrev:
boos_ skrev:
om bilen din spikar bör du nog inte kunna åka i den nu ... tippar på att den blödrar.. brukar vara 1-4 spikningar sen går nån kolv

Instämmer. de kan omöjligt vara spikningar,
du hadde inte kommit många meter med bilen om så skulle varit fallet.
hur vet du att den spikar? spikningar hör man om man är en motorgud me ett seriöst lyssnaröra, min poäng är att du inte hör de isf. måste va nått annat som jag uppfattat de nu som låter.

har du bytt bränslepump till bättre?
Är tändningen rätt inställd?
Chippar man så brukar man få ändra tändningen några grader. (om den nu vore chippad dvs).
Cheers

okej är själv ingen motor gud så ja vet inte de e mest andra som har sagt de  till mig
men det har varit mycket intressent att läsa allt i denna trådenfrö man fattar hur myccket man kan lära sig av alla motor gudar här på garaget
men men, jag tog bort fördelar locket och kollade på rotorn nu och tog en trasa och torkade av den lite, det kan jö med vara att bränslefiltret är igensatt eller bränslepumpen är kass för det "spikar" inte alls lika mycket om man bara gasar lite mer än halvgas.
tänningen bode det nog inte vara felinställd för den går hur gjämt och fint i motorn annars när man inte trycker gasen i botten.
tänkte med att jag skulle försöka öppna styrboxen och kolla om det sitter nått annat chipp i den, den sitter mellan framstolarna väl??

179 Inlägg
13 april 2009
#29
Nej styrboxen sitter på höger sida i motorummet. Är en svart låda med ett metallöverfall som du får öppna och därunder finns styrboxen, det är en metallbygel du för dra i och sedan är det bara att lyfta boxen rakt upp.

Sedan skrev du "tänningen bode det nog inte vara felinställd för den går hur gjämt och fint i motorn annars när man inte trycker gasen i botten." Klart tändningen kan vara felinställd då?

Sedan så skriver du att du har en 96'a. Då har du ingen felkodsläsare som sitter vid styrboxen. Du har ett obd2 utag vid askfatet inne i bilen.

Du behöver en obd2 kabel och en bärbar dator. Programet du kan använda heter "Vol Fcr". Detta program brukar funka bäst om kabeln har seriell anslutning istället för usb.....detta program finns som demo hos tillverkaren eller på en av dom kändaste pirat sidorna....upp till dig hur du vill göra.
Senast redigerat av Gomez (13 april 2009)


41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#30
Gomez skrev:
Nej styrboxen sitter på höger sida i motorummet. Är en svart låda med ett metallöverfall som du får öppna och därunder finns styrboxen, det är en metallbygel du för dra i och sedan är det bara att lyfta boxen rakt upp.

Sedan skrev du "tänningen bode det nog inte vara felinställd för den går hur gjämt och fint i motorn annars när man inte trycker gasen i botten." Klart tändningen kan vara felinställd då?

Sedan så skriver du att du har en 96'a. Då har du ingen felkodsläsare som sitter vid styrboxen. Du har ett obd2 utag vid askfatet inne i bilen.

okej som sagt är inte så jätte motor haj så ja tackar jättemycket för alla svaren ska gå ut och kolla upp styrboxen nu

179 Inlägg
13 april 2009
#31
Du behöver en obd2 kabel och en bärbar dator. Programet du kan använda heter "Vol Fcr". Detta program brukar funka bäst om kabeln har seriell anslutning istället för usb.....detta program finns som demo hos tillverkaren eller på en av dom kändaste pirat sidorna....upp till dig hur du vill göra.

Du han svara innan jag redigerade mitt.....detta kan nog hjälpa dig mycket.


41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#32
Gomez skrev:
Du behöver en obd2 kabel och en bärbar dator. Programet du kan använda heter "Vol Fcr". Detta program brukar funka bäst om kabeln har seriell anslutning istället för usb.....detta program finns som demo hos tillverkaren eller på en av dom kändaste pirat sidorna....upp till dig hur du vill göra.

Du han svara innan jag redigerade mitt.....detta kan nog hjälpa dig mycket.

okej men ja tog bort styrboxen och öppnade den men hur ser man nu om det sitter nått annat chipp i den ??

179 Inlägg
13 april 2009
#33
Vad står det på chipet?


41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#34
Gomez skrev:
Vad står det på chipet?

kommer inte redigt ihåg kan kolla det imon annars
men det stog några siffror och nån vit lapp satt på den där det med var några nummer.
men det verkade inte på lödningarna som att nått va bytt om dom inte har varit väldigt duktiga när dom har satt dit det nya isf men tvivlar på det ...

41 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#36
Crille88 skrev:
du har PM

vad är PM?

btw såg dig köra några gånger på racet  utanför stan i lödaskväll tongue

4 824 Inlägg
14 april 2009
#37
johnmagnusson skrev:
Crille88 skrev:
du har PM

vad är PM?

PM=Privat Meddeland wink
du kanseke ser att längst upp på sidan ovanför ditt användar namn så finns det en symbol som ser ut som ett brev, när den blinkar så har du fått ett nytt PM

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

4 824 Inlägg
14 april 2009
#38
alexbenhard skrev:
Du har ett diagnosuttag på passagerarsidan i motorutrymmet där du kan läsa felkoder.
Kanske finns någon tråd så du kan se exakt hur man ska göra.
Jag är så dålig på att förklara.

MVH. Alex

det finns i flera trådar hur man läser av felkoderna på 850, jag har själv postat det x antal ggr.
alexxe skrev:
Är tändningen rätt inställd?
Chippar man så brukar man få ändra tändningen några grader. (om den nu vore chippad dvs).

tändningen kan omöjligt stå fel och går inte att ändra heller då det inte går att justera den för det styrs av programvaran i databoxen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

41 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#39
kollade idag med att byta styrbox mot en annan box som var chippad och gick bra ¨å allt men bilen hoppar ännu, så det är nått fel på styrboxen. ska kolla stift och mäta resistansen i tännkablarna se om det kanske kan va nått avbrott nån kabel. sen tänkte jag byta bränslefilter för det kan jö vara täpt med.
mvh john

1 353 Inlägg
14 april 2009
#40
ja som sagt ja var ute idag hos john så vi satte in min styrbox i bilen och det gick lite bättre men fortfarande hoppar den o har sig.. men känns inte riktigt som spikningar utan snarare som att den missar på någon cylinder.. så har iaf sagt till han att plocka ut tändstiften och banka ihop alla till 0,6mm. även gå över tändkablar, rotor och fördelare igen och sen kolla bränslefiltret.
kan även va så att de ligger nån skit i tanken eller så.. återstår att se.
boxen är iaf me säkerhet chippad för ja testade grundladd 0,35 ungefär. så där va de inga problem. men när man kopplade in mv så kom ja inte upp i mer än ca 0,8-0,9 då den börjar bli cp o ja inte vill pressa den mer.. så de e ingen fuelcut..



Sök