Följande är information jag under åren samlat på mig från en mängd olika källor. Informationen aver främst en RB26DETT, men kan nog sägas gälla generellt för alla eller åtminstone de flesta turbobyggen. Observera att dessa inte är fakta som jag haft möjlighet att pröva och utvärdera själv, utan information jag hämtat ur andras erfarenheter och där jag lyckats hitta åtminstone en ytterligare, av den första oberoende källa.
Att bygga ett turbosystem med bra spool-up är en mindre vetenskap i sig. Om vi utgår från att själva motorn (volym, kamaxlar, etc) är anpassade efter effektmål och turboaggregat, och att turboaggregaten är anpassade efter effektmål och motorvolym, kan följande sägas:
Insugssida - Tryckrör
Tryckrörens dimension är beroende dels av effektmålet och dels av turboaggregatens kapacitet. För stora tryckrör är inte bra eftersom luften kan förlora i densitet med tryckfall som följd, medan för små tryckrör innebär en flaskhals. Antagligen finns det någon formel för att matematiskt räkna ut optimal dimension, men det är ingen formel som jag är bekant med. Ett gäng australiensiska motorbyggare lyckades genom "trial-and-error" exempelvis räkna ut att den optimala dimensionen för en RB26DETT med dubbelturbo och effektmål på 600 PS@FW är 2,75".
Därutöver spelar tryckrörens längd och utformning också roll. Avståndet från kompressorhus till insugsventiler bör alltid vara så kort som möjligt och innehålla så få böjar som möjligt. Antalet skarvar mellan rören bör även de hållas till så få i antalet som möjligt, men dock inte elimineras helt. Reduceringar eller förstoringar i rören bör undvikas helt, men om de är absolut nödvändiga ska det vara en långsam övergång mellan dimensionerna, och en vanlig kort silikonreducering är alltså inte att föredra.
Insidan på tryckrören och även insugsplenum bör egentligen vara helt spegelblankt polerade för att optimera spool-up, då varenda liten ojämnhet bidrar till att bromsa laddluftens hastighet.
Insugssida - Intercooler
En optimal intercooler ur synpunkt av spool-up ger mesta möjliga kylning medelst minsta möjliga rymd. Det är alltså viktigt att anpassa IC's storlek efter effektmål och kylningskrav. Luft med hög densitet ger mer effekt men genererar också mer värme. Kall luft med hög densitet är dock det som eftersträvas då det både ger effekt och håller motortemperaturerna nere. Dock gäller här samma princip som med tryckrören; en för stor IC ger luften chans att expandera med tryckfall som följd, medan en för liten IC blir en flaskhals och därtill kanske ger otillräcklig kylning.
Avgassida - Grenrör
Samma princip gäller för dimensioner och ytjämnhet här som för tryckrören. Vad gäller utformningen bör helst primärrören vara lika långa för att jämnt fördela avgaspulserna som når turbinen. Ordentligt coatade och lindade grenrör inverkar även det då dessa åtgärder medför att värmen i avgaserna så långt som möjligt behålls i grenröret, och varmare avgaser rör sig fortare än kalla. Naturligtvis gäller även regeln att ju kortare grenrör, desto bättre. Dessutom sänker det temperaturen i motorrummet, vilket aldrig är fel.
Avgassida - L-bow/Outlet Pipe
Det viktigaste med en bra L-bow (om man kör med integrerad WG) är att avgaserna från WG separeras från turbinavgaserna till en punkt minst 25 centimeter bakom turbinens utlopp, antingen genom splittrör eller genom screamer pipe. Detta är för att undvika att avgaserna från turbin och "krockar" och orsakar turbulens i röret vilket hämmar avgasflödet.
Precis som grenrören bör L-bows coatas och lindas med avgasbandage, både för att öka på avgashastigheten och för att hålla ner temperaturen i motorrummet. Vad gäller dimensionen på L-bows kan man generellt säga "ju större desto bättre". När avgaserna väl passerat turbinen är målet att de ska avlägsnas så snabbt som möjligt och ge plats för nya avgaser.
Avgassida - Downpipe/Catback
Inga särskilda krav mer än att downpipe och catback inte bör hålla en mindre innerdimension än L-bows.
[i][b]Övrigt/Generellt[i][b]
Alla flänsar/inlopp/utlopp bör vara matchportade för optimal spool-up. Ända från insugsfilter till åtminstone L-bow bör samtliga rör/kanaler ha en innersida med så fin ytjämnhet som möjligt.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex