3410
Sök

Vad är "spool-up"?

38 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
vad är spool up i turbon och vad hjälper det till?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 april 2009
Det är enkelt sagt tiden mellan när turbon börjar ladda till den har maxladdtryck....en stor turbo har oftast segare spool up. det är så jag förstått det, någon mer insatt har säkert en bättre och mer detaljerad beskrivning.
Senast redigerat av kwansa (15 april 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 926 Inlägg
15 april 2009
Som ovanstående sa.

Sen kan man få snabbare spool up genom större downpipe, frontpipe osv.. Ju mindre motstånd för turbon ju snabbare spool up!

Rätta mig om jag har fel.
Senast redigerat av Spelis (15 april 2009)

38 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
så när turbon har snabb spool up accelerar bilen snabbare då lr?

1 926 Inlägg
15 april 2009
Nja det kan man väl säga, du måste ju inte vänta så länge på att den ska bygga upp sitt laddtryck.
Senast redigerat av Spelis (15 april 2009)

371 Inlägg
15 april 2009
Gasresponsen blir bättre med en snabb spool up. Därmed inte sagt att bilen accelererar snabbare. Det monsterturbon missar i spool upen tar den igen med råge när den väl kommit igång wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 april 2009
Bättre/snabbare spool-up får du oftast med bättre andning tex ett annat/grövre insugningsrör, öppetfilter. och mindre motstånd i avgassystemet, tex racekatt & 3"downpipe.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

2 014 Inlägg
15 april 2009
Finns otroligt många sätt att förbättra spool-up/respons på. Vissa saker har redan nämnts, andra saker är exempelvis portmatchning, rätt diameter samt korta längder på tryckrör, rätt storlek på IC, grövre rör på avgas-/turbinsidan, splitrör eller screamer för eventuell integrerad WG, att turboaggregatet är korrekt anpassat för motorvolym och effektmål, kamaxlarnas specifikationer, etc.

Som tidigare sagts är spool-up den tid det tar från att ett turboaggregat börjar leverera laddtryck tills dess att det når fullt laddtryck. Snabbare spool-up innebär snabbare acceleration, även på bilar med större turboaggregat (ju tidigare man får användbrt laddtryck desto tidigare får man effekt).

När man väljer turboaggregat till sin motor bör man ägna lika mycket energi/tid/pengar att förbättra spool-up som att välja ut eller bekosta ett aggregat med lågt "boost threshold" (vete fasen vad det kallas på svenska).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Cambrant
16 april 2009
Då lärde man sig nåt nytt. Tackar smile

38 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
grymt man tackar för infot...

1 062 Inlägg
16 april 2009
Gasrespons och Spoolupp är väl ändå inte samma sak...
Gasrespons för mig är hur snabbt motorn svarar på gas. Motorn kan ju svara segt på gasen (många nya bilar med elspjälhus) och blixtsnabbt på gasen men ändå ta tid på sig för att bygga upp laddtryck, mest på låga varv då.

M.V.H.

2 014 Inlägg
16 april 2009
Följande är information jag under åren samlat på mig från en mängd olika källor. Informationen aver främst en RB26DETT, men kan nog sägas gälla generellt för alla eller åtminstone de flesta turbobyggen. Observera att dessa inte är fakta som jag haft möjlighet att pröva och utvärdera själv, utan information jag hämtat ur andras erfarenheter och där jag lyckats hitta åtminstone en ytterligare, av den första oberoende källa.

Att bygga ett turbosystem med bra spool-up är en mindre vetenskap i sig. Om vi utgår från att själva motorn (volym, kamaxlar, etc) är anpassade efter effektmål och turboaggregat, och att turboaggregaten är anpassade efter effektmål och motorvolym, kan följande sägas:

Insugssida - Tryckrör

Tryckrörens dimension är beroende dels av effektmålet och dels av turboaggregatens kapacitet. För stora tryckrör är inte bra eftersom luften kan förlora i densitet med tryckfall som följd, medan för små tryckrör innebär en flaskhals. Antagligen finns det någon formel för att matematiskt räkna ut optimal dimension, men det är ingen formel som jag är bekant med. Ett gäng australiensiska motorbyggare lyckades genom "trial-and-error" exempelvis räkna ut att den optimala dimensionen för en RB26DETT med dubbelturbo och effektmål på 600 PS@FW är 2,75".

Därutöver spelar tryckrörens längd och utformning också roll. Avståndet från kompressorhus till insugsventiler bör alltid vara så kort som möjligt och innehålla så få böjar som möjligt. Antalet skarvar mellan rören bör även de hållas till så få i antalet som möjligt, men dock inte elimineras helt. Reduceringar eller förstoringar i rören bör undvikas helt, men om de är absolut nödvändiga ska det vara en långsam övergång mellan dimensionerna, och en vanlig kort silikonreducering är alltså inte att föredra.

Insidan på tryckrören och även insugsplenum bör egentligen vara helt spegelblankt polerade för att optimera spool-up, då varenda liten ojämnhet bidrar till att bromsa laddluftens hastighet.

Insugssida - Intercooler

En optimal intercooler ur synpunkt av spool-up ger mesta möjliga kylning medelst minsta möjliga rymd. Det är alltså viktigt att anpassa IC's storlek efter effektmål och kylningskrav. Luft med hög densitet ger mer effekt men genererar också mer värme. Kall luft med hög densitet är dock det som eftersträvas då det både ger effekt och håller motortemperaturerna nere. Dock gäller här samma princip som med tryckrören; en för stor IC ger luften chans att expandera med tryckfall som följd, medan en för liten IC blir en flaskhals och därtill kanske ger otillräcklig kylning.

Avgassida - Grenrör

Samma princip gäller för dimensioner och ytjämnhet här som för tryckrören. Vad gäller utformningen bör helst primärrören vara lika långa för att jämnt fördela avgaspulserna som når turbinen. Ordentligt coatade och lindade grenrör inverkar även det då dessa åtgärder medför att värmen i avgaserna så långt som möjligt behålls i grenröret, och varmare avgaser rör sig fortare än kalla. Naturligtvis gäller även regeln att ju kortare grenrör, desto bättre. Dessutom sänker det temperaturen i motorrummet, vilket aldrig är fel.

Avgassida - L-bow/Outlet Pipe

Det viktigaste med en bra L-bow (om man kör med integrerad WG) är att avgaserna från WG separeras från turbinavgaserna till en punkt minst 25 centimeter bakom turbinens utlopp, antingen genom splittrör eller genom screamer pipe. Detta är för att undvika att avgaserna från turbin och "krockar" och orsakar turbulens i röret vilket hämmar avgasflödet.

Precis som grenrören bör L-bows coatas och lindas med avgasbandage, både för att öka på avgashastigheten och för att hålla ner temperaturen i motorrummet. Vad gäller dimensionen på L-bows kan man generellt säga "ju större desto bättre". När avgaserna väl passerat turbinen är målet att de ska avlägsnas så snabbt som möjligt och ge plats för nya avgaser.

Avgassida - Downpipe/Catback

Inga särskilda krav mer än att downpipe och catback inte bör hålla en mindre innerdimension än L-bows.

[i][b]Övrigt/Generellt[i][b]

Alla flänsar/inlopp/utlopp bör vara matchportade för optimal spool-up. Ända från insugsfilter till åtminstone L-bow bör samtliga rör/kanaler ha en innersida med så fin ytjämnhet som möjligt.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

7 120 Inlägg
16 april 2009
Alecci skrev:
Massa text

Mycket nyttig info, tackar!
Senast redigerat av Aerodynamik (16 april 2009)

4 682 Inlägg
16 april 2009
Alecci skrev:
[i]Följande är information jag under åren samlat på mig från en mängd olika källor. Informationen aver främst en RB26DETT, men kan nog sägas gälla generellt för alla eller åtminstone de flesta turbobygge...........................................................

klistra ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 april 2009
Elda skrev:
jämförelsevis så har min 900 -84 fullt ladd vid 3500 och en 9-5 aero från cirka 1700... modern turboteknik göt MKT för spoolupen.

Är det verkligen spool up, alltså vid vilket varvtal man har max ladd?!

Är inte spool up dervatan(accelerationen) på grafen över turboaxelns varvtal?!

en lastbil har ju 2 bar tryck långt innan 1700rpm, men betydligt längre tid att gå från 0-1bar mot din Aero...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 014 Inlägg
16 april 2009
Spool-up är inte det varvtal varvid man har max laddtryck, utan tiden det tar från att turboaggregatet börjar ladda (exempelvis 2500 rpm) tills att det når max laddtryck (exempelvis 4000 rpm). I detta fallet kallas det första varvtalet - där turbon börjar ladda - för "boost threshold" på engelska, om jag förstått det hela rätt. Att enbart nämna det varvtal varvid man har max laddtryck säger inget om spool-up.

Man kan ju exempelvis ha ett aggregat som börjar ladda vid 3500 rpm men når fullt laddtryck vid 5000 rpm och som har snabbare spool-up än ett som börjar ladda vid 2500 rpm men når fullt laddtryck först vid 4500 rpm.

Många gör misstaget att stirra sig blinda på "boost threshold" och glömma bort spool-up. Spelar ju inte så stor roll för responsen i motorn om aggregatet börjar ladda tidigt men tar lång tid på sig att nå max laddtryck.

Detta var tidigare tanken med att köra med dubbelturbo på vissa bilar. Två mindre aggregat, som båda vardera har lägre "boost threshold" och snabbare spool-up gav då mer respons och snabbare acceleration än ett singelaggregat. Dagens turboaggregat är dock så pass utvecklade att skillnaden numera är nästintill försumbar, och kanske rent av oväsentlig om man ser till eventuellt ökad risk för problem och ökade kostnader i samband med dubbelturbo.

Commodum Habitus Ex

Dr. Turbo
459 Inlägg
16 april 2009
boost threshold och spool-up följer ofta varandra hand i hand

Har man ett aggregat som ger laddtryck tidigt (boost threshold) så brukar i regel även spool-up vara kort

Man bör igentligen även välja turbo efter hur motor är byggd t.ex använder man automat växellåda eller kör med responssystem så kan den roterande massan i turbon vara större än i en bil med manuell växellåda och dumpventil eftersom spoolup är väldigt kort och man kan därför behålla roterande massa för att mellan växlingarna inte tappa turbovarvtal och därmed även laddtryck
Senast redigerat av Big Al (16 april 2009)

Sök