3749
Sök

Blanda vatten och bensin ??

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
17 april 2009
Man kan väl få fin blandning av vatten o bensinen - det gäller bara att vispa tillräckligt länge så att man får kolsyran på köpet!
Vilken go blandnig kan det va då! cool Glöm V POWER!

825 Inlägg
17 april 2009
Har råkat ut för vatten i tanken på både bil och gräsklippare och vet att då går det nästan inte alls . Höll på i 30 minuter med en gräsklippare som inte startade på grund av vatten . Har även hänt på en bil Volvo 855  , körde en kort runda , stängde av bilen , skulle starta några minuter senare , nästan helt omöjligt , startade svårt och dog igen en massa gånger , till sist gick den i gång och jag kunde åka hem . Motorn klarade sig men andledningen var nog att vädret slagit om från  - grader och kallt till + grader och regn så det blev fukt i tanken så bilen gick överkasst . Så vatten är inget bra att ha i tanken . Det bästa man kan göra efter det är att slå i K Sprit och sedan köra . Hade en Kass VW buss på mitt förra jobb med bränsle tillförsel problem som dessutom hatade fukt och den var beroende av K Sprit för att gå bra . Skönt att den försvann sedan .
Senast redigerat av fontheking5 (17 april 2009)

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

1 758 Inlägg
17 april 2009
Som redan sagts så har vatten betydligt högre densitet än bensin - vattnet kommer lägga sig i botten av tanken (där pumpen suger) och bensinen kommer flyta ovanpå. Med andra ord kommer pumpen bara suga vatten.
Men visst, OM de två hade blandat sig så skulle det - rent teoretiskt - funka att köra med en mycket liten inblandning av vatten i bensinen. Frågan är varför man i hela friden skulle vilja blanda in vatten eftersom det inte är brännbart och således enbart skulle ha negativ inverkan.

129 Inlägg
18 april 2009
jag kan stå får full tank med vatten samt en års förbrukning om han kommer och tankar här och kör hem tongue

Cambrant
18 april 2009
Lite offtopic men kom och tänka på en kul grej angående vatten i tanken med en gammal kompis (som förövrigt är en sjuk mytoman) när han kom med en hyrbil till mig och sa att det var hans som han hade sålt sina aktier för att kunna köpa och som han nyss vart å trimmat till Steg 6 hos Maptun till 800 häst. Då sa jag wow, var är 3" downpipen och nya IC osv och allt det där som hör till steg 6. Och ger inte steg 6 bara 340 hästar fråga jag då. Jo sa han men han hade ett nytt turboaggregat som gav 800 häst. Wow tänkte jag och fråga, då måste du ju ha en sjukt bra växellåda nu med då? Ne jag kör på original fortfarande sa han. OOOK nog med sarkasmen tänkte jag och skulle ljuga tebax lite. Jag bad han visa dom nya hästarna för mig men då sa han att han hade pyttelite bensin kvar och att han "måste köra in trimmet innan han kan dra på för fullt". (HAHA) Jag erbjöd mig att tanka 100spänn 98 oktan och berätta att man får ungefär 100 hk till om man häller i ett sexpack öl i tanken. Han trodde inte på mig till än början men jag förklara att det är ju därför så många köper sexpack på macken och att det beror på jästen i ölen eftersom det expanderar och skapa tryck och därav 100hk extra. Idioten trodde på den rövaren och var jätteexalterad, gick in och köpte sig ett sexpack 3,5 och hällde i. Stackars sate försökte bortförklara motorhaveriet senare med att det berodde på att han bröt mot "köra in trimmet innan fullt gaspådrag" som orsakade haveriet.
Skit ska skit ha och JA han lyckades få tilläggsförsäkringen att täcka detta. Jag menar han hade inte svårt att ljuga ihop nåt bra för uthyraren ^^
Senast redigerat av Cambrant (18 april 2009)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 april 2009
Gissa på ett ungefär 3200gånger varför man har vattenavskilnade bränslefilter...

Rock'n Roll

832 Inlägg
18 april 2009
TenZer skrev:
Gissa på ett ungefär 3200gånger varför man har vattenavskilnade bränslefilter...

För att man spar ju alltid det bästa till sist big_smile När det är slut på bensin så börjar den ju gå på vatten (racebränsle). Eller var det fel?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

451 Inlägg
4 maj 2011
Ursäkta att jag brutalt återupplivar tråden.

Man kan faktiskt köra en motor på "vatten" och bensin. Men inte vatten i sin rena form utan man måste separera den till sina komponenter först och leda ned dem i insuget.

I praktiken har man en liten vattenreservoar som man har två elektroder i som separerar vattnet elektriskt till vätgas och syrgas som är mycket explosivt. Kan ha varit detta din något okunnige polare menade? För övrigt så ökar denna bränsleblandningen motorns verkningsgrad.

12 086 Inlägg
4 maj 2011
Det krävs massor energi att dela H2O-molekylen, skulle aldrig löna sig som drivmedel.

Syre är inte mycket explosivt, bara så ingen misstolkar det.

Blandar man bensin, etanol och vatten bör det väl lös sig? Men bilen lär ju inte ha ågon nytta av vattnet, utan kommer mest gå illa tongue
Senast redigerat av JapMax (4 maj 2011)

451 Inlägg
4 maj 2011
JapMax skrev:
Det krävs massor energi att dela H2O-molekylen, skulle aldrig löna sig som drivmedel.

Blandar man bensin, etanol och vatten bör det väl lös sig? Men bilen lär ju inte ha ågon nytta av vattnet, utan kommer mest gå illa tongue

Javisst krävs det massor med energi för att dela molekylen, men denna får du tillbaka med råge när knallgasen väl letat sig in i förbränningsrummet.

12 086 Inlägg
4 maj 2011
Rigan skrev:
JapMax skrev:

Javisst krävs det massor med energi för att dela molekylen, men denna får du tillbaka med råge när knallgasen väl letat sig in i förbränningsrummet.

Ehh nej? För då hade alla kört bilen på vatten.

451 Inlägg
4 maj 2011
JapMax skrev:
Rigan skrev:
JapMax skrev:

Ehh nej? För då hade alla kört bilen på vatten.

Och du kan inte hitta en anledning till varför vi inte gör det? Det finns folk med väldigt mycket pengar som håller tillbaka utvecklingen av egna intressen. [Varning för konspirationsteorier] Folk som hållit på med detta har faktiskt dött under märkliga förhållanden.

496 Inlägg
4 maj 2011
Hade bilen funkat att köra 50%bensin/50%vatten så hade nog folk tyckt det var roligare att köra då de hade blivit en aning billigare. Men att någon är så dum som din polare fattar jag inte. Säg att han ska prova köra 1,2,3,4,5 och i med racing växeln med för kommer ju säkert går lite fortare smile

451 Inlägg
4 maj 2011
att spara 20% bränsle är inte ovanligt

Stålmannen
465 Inlägg
4 maj 2011
Grabbarna som kör S4 B5 i USA kör med "Water/meth injection". Dom duschar in en blandning av vatten och metanol. Det ska ge kraften av racebränsle på vanlig mackbensin.

https://vastperformance.com/index.php/p … -2-7t.html
Senast redigerat av Master_J (4 maj 2011)

451 Inlägg
4 maj 2011
Master_J skrev:
Grabbarna som kör S4 B5 i USA kör med "Water/meth injection". Dom duschar in en blandning av vatten och metanol. Det ska ge kraften av racebränsle på vanlig mackbensin.

https://vastperformance.com/index.php/p … -2-7t.html

Ja, fast detta är ett annat fenomen. Vatten går inte att komprimera så detta höjer kompressionen i motorn.

Stålmannen
465 Inlägg
4 maj 2011
Jajaa, jag har bara skummat igenom det lite. Men det är det närmsta jag kan tänka mig att det är att blanda vatten och bensin.

451 Inlägg
4 maj 2011
Master_J skrev:
Jajaa, jag har bara skummat igenom det lite. Men det är det närmsta jag kan tänka mig att det är att blanda vatten och bensin.

Jojo, det har du helt rätt i. Det är såhär man bör göra och inte hälla det i tanken tongue

Detta ger såklart en jädrans massa effekt beroende på den nya kompressionen.

Stålmannen
465 Inlägg
4 maj 2011
Rigan skrev:
Master_J skrev:

Jojo, det har du helt rätt i. Det är såhär man bör göra och inte hälla det i tanken tongue

Detta ger såklart en jädrans massa effekt beroende på den nya kompressionen.

Ja det finns lite att hämta smile
Här är en som bänkade sin S4:
http://i18.photobucket.com/albums/b137/brianXtdc/Stage3MethDyno.png

723 Inlägg
4 maj 2011
Är det ingen som har receptet som pippi långstrump har i sin bil som hoppar till lite och börjar flyga? Det dära kalas klistret, borde ju gå bra att hälla i lite sådant...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Sök