3425
Sök

Hjälp Dumpventil på s70 2.4T -00. får inget tryck!!!!! någon som kan hjälpa mig?

126 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#1
har en volvo s70 -00.. har tagit av orginal dumpventil & satt på en ny men den öppnar sig inte.. undrar om det sitter något mer inne bakom vid orginal dumpen tog bara av precis locket!. får inte dumpen till att öppna sig. har provat allt nu tycker jag någon som vet vad felet är? där blir knappt något tryck jag tog bort dumpen & satte handen för och bad en kompis gasa & där blev lite tryck men kunde håla för det hur lätt som helst. & har kapat fjäderen vågar inte kapa mer på den nu den var 12.5 lång & nu e den mellan 7-8 någonting men det änder inget ändå. det ända man hör när man gasar är som om orginal dumpen satt kvar liksom ett ljud genom luftfilteret! mvh tobias
Senast redigerat av Embelazt (19 april 2009)

/Tobb3

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
18 april 2009
#2
Här har teckning med dumpventil med lite text, det kanske hjälper? wink
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

126 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#3
alain skrev:
Här har teckning med dumpventil med lite text, det kanske hjälper? wink
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Jag vet hur det ska sitta & det sitter rätt men dumpen öppnar inte. undrar om jag kanske har glömt något inne vi orginaldumpen?

/Tobb3

5 089 Inlägg
18 april 2009
#4
Den kanske är för hårt åtdragen? har du bara testat att varva på tomgång eller har du varit ute och kört med bilen?

\Lindgren

7 274 Inlägg
18 april 2009
#5
Satt du dit vakumslangen?


126 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#6
FLindgren skrev:
Den kanske är för hårt åtdragen? har du bara testat att varva på tomgång eller har du varit ute och kört med bilen?

har testat att köra i 1an bara. där blir ett tryck men den öppnar inte det kanske blir med när frestar motorn lite eller?

/Tobb3

133 Inlägg
18 april 2009
#7
Testa öppna dumpen och ta bort något varv på fjädern. Öppnar den fortfarande inte så får du ta bort fler varv. Brukar följa med brickor också ifall du skulle klippa bort för mycket.


3 295 Inlägg
18 april 2009
#8
svara på frågan om du har satt dit vakumslangen?


126 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#9
Crillee skrev:
Testa öppna dumpen och ta bort något varv på fjädern. Öppnar den fortfarande inte så får du ta bort fler varv. Brukar följa med brickor också ifall du skulle klippa bort för mycket.

okeej ska testa de:)

/Tobb3

126 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#10
Slave_joe skrev:
svara på frågan om du har satt dit vakumslangen?

ja det har jag;)

/Tobb3

1 353 Inlägg
18 april 2009
#11
om du kopplat allting rätt så finns de bara en sak som göra att dumpen inte öppnas. att den är för hårt spänd.
angående orgdumpen så e de bara som en platta med en fjäder och nåt gummiliknande som håller tätt.. men du har satt dit dumplock osv?


126 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#12
Crille88 skrev:
om du kopplat allting rätt så finns de bara en sak som göra att dumpen inte öppnas. att den är för hårt spänd.
angående orgdumpen så e de bara som en platta med en fjäder och nåt gummiliknande som håller tätt.. men du har satt dit dumplock osv?

ja jag har satt dumplock & det bildar inget tryck jag tog av dumpen & kunde hålla för hålet utan problem dessutom så hörs det ett återcrikulerande ljud från luftfilteret precis som om orginaldumpen satt kvar:S lägger upp bilder på hur det sitter rätta mig om jag har fel med inkopplingen. gå in och kolla på bilen lägger dom andra där fattar inte hur man gör för att få dom här..

/Tobb3

402 Inlägg
18 april 2009
#13
Du har en "hybriddump" de du hör är det lilla den släpper ut genom återcirkulationen,
du måste ut och "såsa på" ordentligt, så du får laddtryck, annars dumpar de inget genom
tratten.mvh- Micke


126 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#14
Pinnenpabacken skrev:
Du har en "hybriddump" de du hör är det lilla den släpper ut genom återcirkulationen,
du måste ut och "såsa på" ordentligt, så du får laddtryck, annars dumpar de inget genom
tratten.mvh- Micke

jag har kollat & för att den ska återcrikulera så måste kolven i dumpen upp & den öppnar inte!.. det e något annat som låter tror de kan vara att det inte är tätt där jag satte dumplocket. om jag tar av dumpen så låter det lixom ändå så det kommer inte därifrån:S tacksam för snabba svar!

/Tobb3

402 Inlägg
18 april 2009
#15
Embelazt skrev:
Pinnenpabacken skrev:
Du har en "hybriddump" de du hör är det lilla den släpper ut genom återcirkulationen,
du måste ut och "såsa på" ordentligt, så du får laddtryck, annars dumpar de inget genom
tratten.mvh- Micke

jag har kollat & för att den ska återcrikulera så måste kolven i dumpen upp & den öppnar inte!.. det e något annat som låter tror de kan vara att det inte är tätt där jag satte dumplocket. om jag tar av dumpen så låter det lixom ändå så det kommer inte därifrån:S tacksam för snabba svar!

Om du har bilen på tomgång, och gasar lite fram o tillbaks, samtidigt som du tittar in i
tratten, så ska kolven i dumpen röra sig lite upp och ner, men den öppnar tidigare på
sidan där återc. sitter. Den öppnar dock inte helt utan att du har rejält laddtryck, det
får du bara om motorn är belastad. Givetvis måste dumplocket vara tätt, och vacuumet
vara ok. Men som sagt, ser du att kolven i dumpen rör sig när du gasar så funkar det nog.
Det kan också vara så att den inte tätar på tomgång, utan läcker igenom till åc. hela tiden
då måste du spänna fjädern/lägga i brickor. Den måste va helt tät på tomgång.
Senast redigerat av Pinnenpabacken (18 april 2009)


126 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#16
Pinnenpabacken skrev:
Embelazt skrev:
Pinnenpabacken skrev:
Du har en "hybriddump" de du hör är det lilla den släpper ut genom återcirkulationen,
du måste ut och "såsa på" ordentligt, så du får laddtryck, annars dumpar de inget genom
tratten.mvh- Micke

jag har kollat & för att den ska återcrikulera så måste kolven i dumpen upp & den öppnar inte!.. det e något annat som låter tror de kan vara att det inte är tätt där jag satte dumplocket. om jag tar av dumpen så låter det lixom ändå så det kommer inte därifrån:S tacksam för snabba svar!

Om du har bilen på tomgång, och gasar lite fram o tillbaks, samtidigt som du tittar in i
tratten, så ska kolven i dumpen röra sig lite upp och ner, men den öppnar tidigare på
sidan där återc. sitter. Den öppnar dock inte helt utan att du har rejält laddtryck, det
får du bara om motorn är belastad. Givetvis måste dumplocket vara tätt, och vacuumet
vara ok. Men som sagt, ser du att kolven i dumpen rör sig när du gasar så funkar det nog.
Det kan också vara så att den inte tätar på tomgång, utan läcker igenom till åc. hela tiden
då måste du spänna fjädern/lägga i brickor. Den måste va helt tät på tomgång.

jag har varit ute & kört med den oxå men det händer inget.. man hör att något pyser när man står & gasar & släpper men det är inte dumpventilen kopplade loss dumpen & gasa & det lätt ändå:S fattar inte detta e det någon som kollat bilderna? e det rätt kopplat? eller det kanske inte blir ett tillräckligt stort tryck från denna turbon?

/Tobb3

1 353 Inlägg
19 april 2009
#17
allting e kopplat rätt enlgt bilderna.. prova att skruva på den blåa grejen så dumpen blir så lös den bara kan bli. när bilen står på tomgång ska den ändå vara stängd. men om du stoppar in fingret i tratten så ska du kunna få den att röra sig lite uppåt. ljudet som du får när du varvar upp och en dumpventil inte öppnar är de klassiska pshyy pshyy pshyy phsyy. alltså luften som slår in i turbon. när du däremot plockar bort dumpen o varvar så e de turbo-vinet som du hör.
turbon ger absolut rätt tryck men e fjädern för hård så öppnar den helt enkelt inte..
* så lossa skruven tills den e så mjuk de går.
* om dumpen ändå inte öppnar får du skruva isär dumpen o klippa ett varv på fjädern.
* sen provar du igen. tills du får dumpen att låta när du släpper gasen och den håller sig stängd på tomgång.
* skulle du kapa, låt oss säga 5varv och dumpen står öppen på tomgång så spänner du bara genom skruven på dumpen istället tills du ser att den precis stängt sig..

hoppas de hjälper dig o lycka till!
MVH


126 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#18
Crille88 skrev:
allting e kopplat rätt enlgt bilderna.. prova att skruva på den blåa grejen så dumpen blir så lös den bara kan bli. när bilen står på tomgång ska den ändå vara stängd. men om du stoppar in fingret i tratten så ska du kunna få den att röra sig lite uppåt. ljudet som du får när du varvar upp och en dumpventil inte öppnar är de klassiska pshyy pshyy pshyy phsyy. alltså luften som slår in i turbon. när du däremot plockar bort dumpen o varvar så e de turbo-vinet som du hör.
turbon ger absolut rätt tryck men e fjädern för hård så öppnar den helt enkelt inte..
* så lossa skruven tills den e så mjuk de går.
* om dumpen ändå inte öppnar får du skruva isär dumpen o klippa ett varv på fjädern.
* sen provar du igen. tills du får dumpen att låta när du släpper gasen och den håller sig stängd på tomgång.
* skulle du kapa, låt oss säga 5varv och dumpen står öppen på tomgång så spänner du bara genom skruven på dumpen istället tills du ser att den precis stängt sig..

hoppas de hjälper dig o lycka till!
MVH

jag har provat det med. provade att ta ut fjäderen helt & då sköts kolven upp direkt så klart ju;) men det var nog bara av vakumet. provade att ta av locket & hålla för där uppe bara & bad en kompis gasa upp lite & då blev där inte tryck så den åkte upp:S. & jag har redan kapat på fjäderen med den var 12.5mm lång & har kapat den ner till mellan 7-8 nu men går inte ändå:(.. skumt tycker jag. Mvh tobias
Senast redigerat av Embelazt (19 april 2009)

/Tobb3

1 353 Inlägg
19 april 2009
#19
själklart åker kolven upp om du tar ut fjädern. kan även vara så att dumpen inte är helt tät och du får den inte tillräckligt sug för att lyfta upp den..
ta loss dumpen o försök trycka in kolven för hand så känner du ifall den är för hård.. om du inte kan trycka alls så den e stenhård så e de för hårt. du ska kunna röra den lite när du trycker..
alltid svårt o förklara med text.. har ingen dump här hemma annars hade ja visat dig..
men som sagt om dumplocket håller tätt som det ska och dumpen är tät så ska den öppna upp. du får fortsätta kapa varv på fjädern. och sen prova justera med skruven på toppen av dumpen.


75 Inlägg
19 april 2009
#20
du måste täppa igen originaldumpventilen. så den gamla inte får nåt tryck . den nya glöm inte finsn en liten slang till dt du måste stopap in den oxå. ja installera en dumpventil i en kompis bil den funka bra. s40 t4.


Sök