3606
Sök

Hjälp Dumpventil på s70 2.4T -00. får inget tryck!!!!! någon som kan hjälpa mig?

126 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#41
Crille88 skrev:
finns inget bra o billigt. ja hade JBR K25 tidigare i min bil, den funkade fint men kostar 1700kr de kan de va värt om du vill ha kvalitet. annars finns de väl typ samma dump på tex stylingbutiken.se , klracing, osv osv.

okeej ska köpa någon annan lite dyrare. men i botten ska man inte ha en oring där så inte trycket läcker ut där? det sitter ingen i min det tycker jag e konstigt om jag håller handen för  tratten känner jag det blåser ut där.. däremot den jag lånat sitter där en oring i botten.. i den du hade JBR K25 sitter det de där?
och jag har en fråga här funkar det att köra med en öppen dump på min bil eller jag måste ha en hybrid för e jävligt sugen på en hks dump men känns jävligt att köpa en och sen funkar det inte på min bil då ju:(.. tacksam för alla svar. /Tobias

/Tobb3

655 Inlägg
20 april 2009
#42
Funkar gör det väl med öppen dump, men det är inte bra för din bil!


402 Inlägg
20 april 2009
#43
Embelazt skrev:
Crille88 skrev:
finns inget bra o billigt. ja hade JBR K25 tidigare i min bil, den funkade fint men kostar 1700kr de kan de va värt om du vill ha kvalitet. annars finns de väl typ samma dump på tex stylingbutiken.se , klracing, osv osv.

okeej ska köpa någon annan lite dyrare. men i botten ska man inte ha en oring där så inte trycket läcker ut där? det sitter ingen i min det tycker jag e konstigt om jag håller handen för  tratten känner jag det blåser ut där.. däremot den jag lånat sitter där en oring i botten.. i den du hade JBR K25 sitter det de där?
och jag har en fråga här funkar det att köra med en öppen dump på min bil eller jag måste ha en hybrid för e jävligt sugen på en hks dump men känns jävligt att köpa en och sen funkar det inte på min bil då ju:(.. tacksam för alla svar. /Tobias

Som jag skrev i pm:et om du behåller origdumpen, så blir det samma sak som hybrid.
En del återcirkulerar, och en del "pyser ut i luften". Jag har kört länge så UTAN problem. mvh


1 353 Inlägg
20 april 2009
#44
alltså om vi säger så här. för att hårdra de hela så ska din bil inte köras med någon eftermarknads dump över huvutaget. den hybriden du hade e en vanlig öppen dump med 2 utblås varav den ena kopplar man en slang till som går tillbaka in i snorklen. JBR´s K25:a är konstruerad på ett annat sätt där det återcirkulerande utblåset e placerat 4mm lägre så att all luft återcikulerar när man gasar lite lungt o sen när man laddar på ordentligt så öppnar den även så att luft åker ut genom tratten.
så för att va riktigt noga så ska ALL luft tillbaka i systemet. ingen öppen, ingen hybrid, ingenting sånt bara rent återcirkulerande och allt annat är egentligen fel fel fel. MEN det går att köra med öppen om man känner för de. kanske håller 2 dagar för vissa o 3år för andra. beror helt på hur man kör o hur motorn e skött.. sen kan man ju även koppla in ett eftermarknads sprut och då kan du köra me vilken dump du vill. så ska rätt va rätt så är egentligen enda rätta sättet att få bilen att pysa genom ett öppet filter,, vilket inte heller e bra för att motorn får ingen kall o syrerik luft vilket inte e bra. osv osv osv. så volvo var nog inte så dumma när de byggde bilen med LMM, återcirkulerande integrerad dump och en luftfilterbox med en kallluftsslang som sitter i fronten wink

gällande o-ring i dumpen kommer ja faktiskt inte ihåg hur den såg ut innuti. vet bara att de funkade jättebra i 3 dagar sen tändes min motorfelslampa o ja sålde den.. visade sig senare vara pga ett läckage i downpipen. men då trodde ja de va pga den men men så e de..

lycka till me nyköp av dump!


126 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#45
Crille88 skrev:
alltså om vi säger så här. för att hårdra de hela så ska din bil inte köras med någon eftermarknads dump över huvutaget. den hybriden du hade e en vanlig öppen dump med 2 utblås varav den ena kopplar man en slang till som går tillbaka in i snorklen. JBR´s K25:a är konstruerad på ett annat sätt där det återcirkulerande utblåset e placerat 4mm lägre så att all luft återcikulerar när man gasar lite lungt o sen när man laddar på ordentligt så öppnar den även så att luft åker ut genom tratten.
så för att va riktigt noga så ska ALL luft tillbaka i systemet. ingen öppen, ingen hybrid, ingenting sånt bara rent återcirkulerande och allt annat är egentligen fel fel fel. MEN det går att köra med öppen om man känner för de. kanske håller 2 dagar för vissa o 3år för andra. beror helt på hur man kör o hur motorn e skött.. sen kan man ju även koppla in ett eftermarknads sprut och då kan du köra me vilken dump du vill. så ska rätt va rätt så är egentligen enda rätta sättet att få bilen att pysa genom ett öppet filter,, vilket inte heller e bra för att motorn får ingen kall o syrerik luft vilket inte e bra. osv osv osv. så volvo var nog inte så dumma när de byggde bilen med LMM, återcirkulerande integrerad dump och en luftfilterbox med en kallluftsslang som sitter i fronten wink

gällande o-ring i dumpen kommer ja faktiskt inte ihåg hur den såg ut innuti. vet bara att de funkade jättebra i 3 dagar sen tändes min motorfelslampa o ja sålde den.. visade sig senare vara pga ett läckage i downpipen. men då trodde ja de va pga den men men så e de..

lycka till me nyköp av dump!

okeej ja jag får se hur det blir vad jag ska köpa osv. ska först få svar av dom jag köpte den gammla av så jag får pengar tbx.. men skulle det bli bra om jag köper tex. en hks dump och sätter i orginal dumpen igen då? tycker att det borde bli lite tryck till orginal dumpen då ju.. men ja jag har inte så bra koll på det.

/Tobb3

1 353 Inlägg
20 april 2009
#46
precis som pinnenpabacken säger så får du samma resultat som en hybriddump den interna kommer att trycka runt den luften som finns precis runt turbo aggregatet medans den öppna kommer ta de som finns runt insuget. dock så låter inte den öppna lika högt för att all luft inte går ut därigenom. men iomed att du har öppet filter så kommer de ljud därefrån också å blandas me de öppna så de pyschar på tillräckligt ändå..


126 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#47
Crille88 skrev:
precis som pinnenpabacken säger så får du samma resultat som en hybriddump den interna kommer att trycka runt den luften som finns precis runt turbo aggregatet medans den öppna kommer ta de som finns runt insuget. dock så låter inte den öppna lika högt för att all luft inte går ut därigenom. men iomed att du har öppet filter så kommer de ljud därefrån också å blandas me de öppna så de pyschar på tillräckligt ändå..

okeej det jag e rädd för där bara e att det inte ska bli ett tillräckligt hårt tryck för att öppna dumpen då eftersom jag hade problem redan nu med det.. den dumpen jag lånade fick jag klippa av ett varv av fjäderen och det e en biltema dumpventil den lilla som bara ska tåla 0.4bar eller vad det är.. men tror det blir en sån jbr dump eller vad den nu hette:) tack för alla svar/ Tobias

/Tobb3

127 Inlägg
23 september 2009
#48
Har samma problem med min volvo 940 ltt. Bytt wg till stora klockan, en helt återcirkulerande fungerar perfekt, men en hybird fungerar, nja, varvar man på tomgång öppnar den sej, ibland, men när man kör och sedan trocker ner kopplingen, dör den.. Spelar ingen roll om den laddar vakium eller laddtryck. Dör endå. Men närden återcirkylerande dumpen kommer på dör den ej.. Är det för lmm,en? Men man tycker ju endå att den ska fungera... Någon som haft samma problem med sin 940?, Dumpen är dock från Creatix.se


Sök