Hej,
i dag skulle jag byta ventillyftarna på en Cadillac Eldorado 1974 med 8 liters V8 på grund av ventilknack.
Lossade ventilkåporna, och där var det massa avlagringar och sot. Inte bara på väggarna, men även massa ganska stora lösa bitar, hårda som asfaltmassa. Stålborste bet inte på skiten, så jag fick skrapa bort det värsta med en mejsel. På vissa ställen sjönk mejseln ner i avlagringarna typ 1 cm, så mycket var det. Jag förstod att det samma var under insuget, över kamaxeln. Demonterade insuget med förgasaren, AC-pumpen och annat diverse, och ja, tyvätt såg det ännu jävligare ut där nere...

Hårda, svarta klumpar stora som halva min näve, tjockt med avlagringar överallt...

Inte så märkligt att den tickade hela tiden, var ju så mycket skit i oljekanalerna, och ventillyftarna såg man ju knappt. Tog mig nästan hela dagen på att rengöra motorn invändigt, och med nya ventillyftare och olja har den slutat ticka. Saken är att det är säkert lika mycket sot och skit nere i sumpen. För att demontera den måste hela motorn ut, annars har man ju ALLT i vägen: växellådan, drivaxlarna, starmotorn, frambalken mm.
Lägger ut några förr-och-efter bilder.
Min fråga nu är: om det finns sådana avlagringar nere i sumpen, kan man då lösa upp de med diesel?
Jag tänkte fylla sumpen med diesel och låta stå några dagar, och kanske upprepa vid behov. Har verkligen varken lust eller ork att riva ut hela motorn på bilen...
Alla seriösa tips uppskattas!
Syns kanske inte så tydligt,för ALLT var svart.
De största bitarna tog jag bort innan jag tog bilderna.![https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/631445_bux9xi.jpg]()
Efter några timmas slit med mejsel och stålborste.![https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/631447_zvxltw.jpg]()