3905
Sök

Lösa upp sot,bränd olja och avlagringar i motorn med diesel?(BILDER)

3 235 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#1
Hej,

i dag skulle jag byta ventillyftarna på en Cadillac Eldorado 1974 med 8 liters V8 på grund av ventilknack.
Lossade ventilkåporna, och där var det massa avlagringar och sot. Inte bara på väggarna, men även massa ganska stora lösa bitar, hårda som asfaltmassa. Stålborste bet inte på skiten, så jag fick skrapa bort det värsta med en mejsel. På vissa ställen sjönk mejseln ner i avlagringarna typ 1 cm, så mycket var det.  Jag förstod att det samma var under insuget, över kamaxeln. Demonterade insuget med förgasaren, AC-pumpen och annat diverse, och ja, tyvätt såg det ännu jävligare ut där nere...sad
Hårda, svarta klumpar stora som halva min näve, tjockt med avlagringar överallt...sad Inte så märkligt att den tickade hela tiden, var ju så mycket skit i oljekanalerna, och ventillyftarna såg man ju knappt. Tog mig nästan hela dagen på att rengöra motorn invändigt, och med nya ventillyftare och olja har den slutat ticka. Saken är att det är säkert lika mycket sot och skit nere i sumpen. För att demontera den måste hela motorn ut, annars har man ju ALLT i vägen: växellådan, drivaxlarna, starmotorn, frambalken mm.
Lägger ut några förr-och-efter bilder.
Min fråga nu är: om det finns sådana avlagringar nere i sumpen, kan man då lösa upp de med diesel?
Jag tänkte fylla sumpen med diesel och låta stå några dagar, och kanske upprepa vid behov. Har verkligen varken lust eller ork att riva ut hela motorn på bilen...

Alla seriösa tips uppskattas!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/631443_dlosog.jpg
Syns kanske inte så tydligt,för ALLT var svart.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/631444_v967d5.jpg
De största bitarna tog jag bort innan jag tog bilderna.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/631445_bux9xi.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/631446_iju0n1.jpg
Efter några timmas slit med mejsel och stålborste.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/631447_zvxltw.jpg


3 235 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#2
Oki, det verkar som att ingen vet om fastbränd olja/sot kan lösas upp med hjälv av diesel…

Har någon testat att spola rent motorn med diesel överhuvudtaget?
Berätta gärna om vur/vad ni gjorde i så fall, och vad resultatet blev.

Tack på förhand!


812 Inlägg
20 april 2009
#3
jag brukar tvätta av med diesel, funkar väl sådär. men se till att det är rent från diesel sen när du ska starta upp den igen.. byt olja ett par gånger innan du börjar köra med den..

man lever bara en gång..

Gödseldräng
4 529 Inlägg
20 april 2009
#4
det funar med diesel men för att få bort så där mycket så kommer du få skölja mååånga gånger
det bästa är ju att plocka ur motorn och rengöra allt ordentligt så man vet att man fått bort allt


78 Inlägg
20 april 2009
#5
Jag har spolat rent ett par motorer med diesel i samband med oljebyte när oljan har varit som tjära wink På en förgasarturbo som jag hade gjorde jag det när toppackningen gick och jag var tvungen att åka hem 9 mil så det var en enda gröti motorn. Slog i 3 liter diesel med 1 liter ny olja och lät den stå på tomgång i 5 min. Tappa ur, bytte filter, slog i ny olja och det var som nytt inutti big_smile

Men det där på bilderna ser ut att ha suttit ett tag så där får nog dieseln lite att bita i wink
Senast redigerat av Volvo_Performance (20 april 2009)


224 Inlägg
20 april 2009
#6
Alfanol HD Grön grymt bra mot olja och sot.
har tvättat några kolvar och toppar med detta, men då får du nog ta ner sumpen fö du måste skölja rent den noga tror jag.
Senast redigerat av MST4 (20 april 2009)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

87 Inlägg
20 april 2009
#7
Diesel e aldeles utmärkt för sådant, men det räcker nog inte att bara fylla upp och låta stå.

En procedur jag använt många gånger följer här:

tappa av motoroljan till stickans minimumnivå kör sedan motorn riktigt riktigt varm (med vanlig olja då) sen häller du på diesel så den uppnår maxnivå, och låter motorn gå i ca 10-15 minuter till med förhöjd tomgång, allternativt tar en liten sväng (försiktigt) (diesel är en olja så den har bra smörjande egenskaper) sen e det bara till att tömma, häll i en liter eller två diesel till och låt det rinna igenom.

låt stå en stund, filtra på och olja upp, ut och njut av din nya tysta motor!

(\__/)
(='.'=) This is bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination!!!

3 235 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#8
Tack för alla tips!

Att riva tråget är ju självklart det bästa, det förstår jag själv, men det är ju inte lätt att få ut motorn. Har gjort det en gång på en identisk bil, och Hela fronten moste demonteras:huv, grill, kylare och kondensor, frontplåt, skärmar, stötfångare...och motorn måste lyftas ur samtidigt med lådan, och det är en klump på ca 300 kg, kanske tom mer. Sedan måste man separera motorn och lådan för att komma åt alla bultar alltså testar jag hellre med diesel först. Bilen är ju över 30 år gammal, och vem vet vilken olja den har körts med, eller hur bra den servades. Men i alla fall går den väldigt bra just nu efter att jag rengjort allting under insuget och bytt lyftarna.

jag kom på att det egentligen går att testa: jag har ju kvar alla avlagringar liggane i en påse, och då kan jag lägga allt i ett fat och dräaka det i diesel. Löses det upp inom några dagar gör jag samma på bilen,om inte får det bara vänta tills jag får ork med projektet.



Sök