4104
Sök

Byta generator eller går det med bara kolen till en E36 m3 3,2

3 354 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
Jag undrar om det går att byta bara kolen på generatorn elr om man får byta hela generatorn på bmw m3 E36 3,2.
Och om man måste byta generatorn vart kan det finnas bättre begagnade. Ägaren är inte sugen på att lägga ut 6000 på en ny.
Senast redigerat av Seth (21 april 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

dARKiE
5 031 Inlägg
21 april 2009
Jag bytade kolen på min 328, tar ca 20 minuter när man vet vart alla skruvar till locket på baksidan sitter (behöver ej ta bort hela generatorn).

Meckartips,
http://www.autopower.se/mekartips/mekar … p?dokid=92

borde inte vara krångligare på en m3;a då det är nästan likadant under huven (men ändå inte)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

3 354 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
ok för t.ex bmw sa tydligen att det inte går att byta kolen till den generatorn

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

dARKiE
5 031 Inlägg
21 april 2009
Seth skrev:
ok för t.ex bmw sa tydligen att det inte går att byta kolen till den generatorn

det sa dem till mig också, antagligen för att dem ska tjäna en bra slant på att folk köper en helt ny för 4000kr... ?

Men, testa gör som meckartipset så ser du om det går att byta ut eller inte.
Jag har bytat kol på en massa generatorer har aldrig hittat någon som det inte går på.

Antingen är kolet löddat fast på plats, eller bara ihoptryckt med hjäl av någon metallbit..

Men som sagt, tror inte en M3;a generator skulle vara någon "speciellt" sort mot alla andra E36 generatorer.

3 354 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
då får vi ta o leta efter kol för mekonomen hade inte iaf.

dARKiE
5 031 Inlägg
21 april 2009
Jag köpte universal och slipade ner så dem passade perfekt.
Om ni har någon Bil (Elektrisk) affär så har dem oftast kol till en.

Följ strömmen..
233 Inlägg
22 april 2009
Oftast sitter det en Valeo generator på M3 3.2, och enklast är då att byta hela regulatorn.

Hos oss kostar den 294 kronor http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI … +Valeo+14V

3 354 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
tackar. ska prata med ägaren idag då när han vaknar:P

Sök