3514
Sök

Öppen dumpventil på a4 1,8t

Db-njutare
246 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte köpa en öppen dumpventil till min a4 1,8t. Har hört att det kan skada motorn? stämmer det?

2x DD1515 + DDM3 + 2x xs d2400 = 150.2db ....... Sen small det!

181 Inlägg
23 april 2009
#2
Hej. Skriver bara vad jag själv vet och vad jag läst mig till..
Att skada, tjaa det lär du nog få många svar om, från bägge sidor så att säga..
Det jag KAN säga är att V.A.G(din bil) bilars luftmängdsmätare gillar absolut inte öppna dumpar.

Risken finns(ganska stor) att efter du dragit på en stund så drar sig laddtrycket och motorn kanske ner en bit. För att den tror att där är fel. Återställs genom att starta om bil, av/på med tändning.. Finns "hybrid", men om de löser allt vet jag inte.. Men som sagt deras bilar är lite kinkiga med sådant tongue


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
23 april 2009
#3
SimonLandin skrev:
Hej!

Tänkte köpa en öppen dumpventil till min a4 1,8t. Har hört att det kan skada motorn? stämmer det?

Din motor är byggd för att ha en återcirkulerande avlastningeventil. Motorstyrningen räknar med att få tillbaka luften som dumpas. Med öppen dump så är risken stor att din motor inte fungerar optimalt med svajjig tomgång och att den kommer gå för fett.

Men det är din bil och ditt val.

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
1 augusti 2009
#4
Kan fortsätta på denna tråd då det handlar om en likadan motor...

Jag ska mest troligt köpa mig en Passat 1.8T -98 och planerar då att sätta dumpventil då det ska "spara" lite på turbon. (Vad jag har läst mig till här på forumet) Är det då liknande sån här jag ska köpa för att LMM:en inte ska få fnatt?
http://i29.tinypic.com/244pizm.jpg

Sen undrar jag om det är pysljud i dessa återcirkulerande ventiler? I så fall skiter jag i att köpa en...
Senast redigerat av RannerKing (1 augusti 2009)

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Svetsare
3 150 Inlägg
1 augusti 2009
#5
RannerKing skrev:
Kan fortsätta på denna tråd då det handlar om en likadan motor...

Jag ska mest troligt köpa mig en Passat 1.8T -98 och planerar då att sätta dumpventil då det ska "spara" lite på turbon. (Vad jag har läst mig till här på forumet) Är det då liknande sån här jag ska köpa för att LMM:en inte ska få fnatt?
http://i29.tinypic.com/244pizm.jpg

Sen undrar jag om det är pysljud i dessa återcirkulerande ventiler? I så fall skiter jag i att köpa en...

Har exakt en sådan!  Får pysljud med den, dock har jag öppet filter med.  Pysljudet är ju inte lika pang på rödbetan som en öppen men det hörs ju att du "dumpar".

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

313 Inlägg
1 augusti 2009
#6
ZonaX skrev:
RannerKing skrev:
Kan fortsätta på denna tråd då det handlar om en likadan motor...

Jag ska mest troligt köpa mig en Passat 1.8T -98 och planerar då att sätta dumpventil då det ska "spara" lite på turbon. (Vad jag har läst mig till här på forumet) Är det då liknande sån här jag ska köpa för att LMM:en inte ska få fnatt?
http://i29.tinypic.com/244pizm.jpg

Sen undrar jag om det är pysljud i dessa återcirkulerande ventiler? I så fall skiter jag i att köpa en...

Har exakt en sådan!  Får pysljud med den, dock har jag öppet filter med.  Pysljudet är ju inte lika pang på rödbetan som en öppen men det hörs ju att du "dumpar".

ja de dumpar genom filteret och inte dumpen eftersom de e en återcirkulerande......

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

313 Inlägg
1 augusti 2009
#7
RannerKing skrev:
Kan fortsätta på denna tråd då det handlar om en likadan motor...

Jag ska mest troligt köpa mig en Passat 1.8T -98 och planerar då att sätta dumpventil då det ska "spara" lite på turbon. (Vad jag har läst mig till här på forumet) Är det då liknande sån här jag ska köpa för att LMM:en inte ska få fnatt?
http://i29.tinypic.com/244pizm.jpg

Sen undrar jag om det är pysljud i dessa återcirkulerande ventiler? I så fall skiter jag i att köpa en...

nej de kommer inte "dumpa" med den dumpventilen....

vad menar du med "spara på turbon"? du har redan en dump på bilen som är återcirkulerande varför inte bara köra vidare på den?
vill du ha pys ljud så köp dig ett öppetfilter så får du lite pysljud men sedan e de ju inte heller bra med öppetfilter....

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

313 Inlägg
1 augusti 2009
#8
SimonLandin skrev:
Hej!

Tänkte köpa en öppen dumpventil till min a4 1,8t. Har hört att det kan skada motorn? stämmer det?

VAG motorerna är väldigt känsiga när det gäller öppendumpventil.
eftersom där finns LMM (luftmassemätare) på den så kommer bilen gå fett och få för mkt soppa vilket skadar motorn och framför allt turbon....e du ute efter pysljud så skaffa ett öppetfilter för det är de mest skonsamma för motorn om du nu vill ha pysljudet.....

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

Olika
907 Inlägg
1 augusti 2009
#9
ezz4 skrev:
SimonLandin skrev:
Hej!

Tänkte köpa en öppen dumpventil till min a4 1,8t. Har hört att det kan skada motorn? stämmer det?

VAG motorerna är väldigt känsiga när det gäller öppendumpventil.
eftersom där finns LMM (luftmassemätare) på den så kommer bilen gå fett och få för mkt soppa vilket skadar motorn och framför allt turbon....e du ute efter pysljud så skaffa ett öppetfilter för det är de mest skonsamma för motorn om du nu vill ha pysljudet.....

Vad skulle turbon ta för skada av för fet blandning ?

Däremot tar katalysatorn stryk av det, eftersom mycket av överskottsbränslet inte förbränns och fastnar i katten. Även lambdasonden kan ta stryk av för mycket bränsle.

Mvh
Fredrik

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
1 augusti 2009
#10
ezz4 skrev:
nej de kommer inte "dumpa" med den dumpventilen....

vad menar du med "spara på turbon"? du har redan en dump på bilen som är återcirkulerande varför inte bara köra vidare på den?
vill du ha pys ljud så köp dig ett öppetfilter så får du lite pysljud men sedan e de ju inte heller bra med öppetfilter....

Jasså! Visste inte att det satt monterat original. Då slipper man montera sån då och den lär ju inte pysa mycket med originalventilen så då slipper man det!!

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

313 Inlägg
1 augusti 2009
#11
RannerKing skrev:
ezz4 skrev:
nej de kommer inte "dumpa" med den dumpventilen....

vad menar du med "spara på turbon"? du har redan en dump på bilen som är återcirkulerande varför inte bara köra vidare på den?
vill du ha pys ljud så köp dig ett öppetfilter så får du lite pysljud men sedan e de ju inte heller bra med öppetfilter....

Jasså! Visste inte att det satt monterat original. Då slipper man montera sån då och den lär ju inte pysa mycket med originalventilen så då slipper man det!!

det finns alltid dump på turbo bilar. många bilar har dom monterade på turbon original...

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

Olika
907 Inlägg
2 augusti 2009
#12
ezz4 skrev:
RannerKing skrev:
ezz4 skrev:
nej de kommer inte "dumpa" med den dumpventilen....

vad menar du med "spara på turbon"? du har redan en dump på bilen som är återcirkulerande varför inte bara köra vidare på den?
vill du ha pys ljud så köp dig ett öppetfilter så får du lite pysljud men sedan e de ju inte heller bra med öppetfilter....

Jasså! Visste inte att det satt monterat original. Då slipper man montera sån då och den lär ju inte pysa mycket med originalventilen så då slipper man det!!

det finns alltid dump på turbo bilar. många bilar har dom monterade på turbon original...

Nej långt i från alla turbobilar har "dumpventil"...
Audi Urquattro, 100 och 200 turbo med 10V har det inte tex.

Mvh
Fredrik

Svetsare
3 150 Inlägg
2 augusti 2009
#13
ezz4 skrev:
ZonaX skrev:
RannerKing skrev:
Kan fortsätta på denna tråd då det handlar om en likadan motor...

Jag ska mest troligt köpa mig en Passat 1.8T -98 och planerar då att sätta dumpventil då det ska "spara" lite på turbon. (Vad jag har läst mig till här på forumet) Är det då liknande sån här jag ska köpa för att LMM:en inte ska få fnatt?
http://i29.tinypic.com/244pizm.jpg

Sen undrar jag om det är pysljud i dessa återcirkulerande ventiler? I så fall skiter jag i att köpa en...

Har exakt en sådan!  Får pysljud med den, dock har jag öppet filter med.  Pysljudet är ju inte lika pang på rödbetan som en öppen men det hörs ju att du "dumpar".

ja de dumpar genom filteret och inte dumpen eftersom de e en återcirkulerande......

Precis, har du öppet filter hörs den mer än med org.luftburk.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

7 274 Inlägg
2 augusti 2009
#14
fredriq skrev:
ezz4 skrev:
RannerKing skrev:

Jasså! Visste inte att det satt monterat original. Då slipper man montera sån då och den lär ju inte pysa mycket med originalventilen så då slipper man det!!

det finns alltid dump på turbo bilar. många bilar har dom monterade på turbon original...

Nej långt i från alla turbobilar har "dumpventil"...
Audi Urquattro, 100 och 200 turbo med 10V har det inte tex.

Långt ifrån alla? 95% av alla har det och vågar nog påstå att alla nyare har det.


86 Inlägg
3 augusti 2009
#15
men om man nu vill ha ett öppet filter, vilket rekomenderas och vilket är bäst? det finns ju en hel uppsjö med olika filter och märken...har också en a4 1,8t

Xenoholic
2 559 Inlägg
3 augusti 2009
#16
Kör med ett AEM sk torrfilter från tillbilen.se  på min 9-5 Aero för att det ska va bättre för Lmm, verkar funka i alla fall.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

86 Inlägg
3 augusti 2009
#17
såg att det fanns ett filter som passade till audi 1,8 men EJ TURBO.
varför? spelar det någon roll om man har turbo eller ej? och i så fall vilket ska man då använda?


Sök