2090
Sök

Helt nya däck utslitna efter 180mil

101 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Tjena.
Jag var och lämnade in bilen för att verkstaden skulle byta ut styrleden ( höger & vänster ). Det var helt nya däck när jag lämnade in bilen. Jag har kvitto på att dem har gjort hjulinställningen. Efter Ca 180 mil så upptäckte jag att däcken inte var som dem skulle. Båda höger och vänster däck fram var helt utslitna, inne var dem värst. Jag har inte kört hårt med dem, men min fråga är: Ska verkstaden stå för nya däck samt rätta till hjulinställningen. För jag tror att felet ligger i att hjulinställningen inte är korrekt. Vad tror ni ?
Tack för alla svar. Mvh Elvedin

ska bli snyggare till sommaren

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 april 2009
Det verkar ju som att hjulinställningen inte är korrekt utförd. Ring verkstaden!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Trucker
2 710 Inlägg
26 april 2009
Ta kontakt me verkstan o berätta de du skrivit här typ. Du har ju papper på allt..

Och jag tycker att dom borde stå för däcken faktiskt

Fart missbrukare

101 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
m håller med dig. dom måste nog köpa nya däck 20 tum är inte så billiga

Bussmekaniker
81 Inlägg
26 april 2009
Om du har kvitto på hjulinställningen och kvitto på däcken när allting är inhandlat tycker jag inte det skall vara några problem.

Säg att du hade på däcken efter dom gjorde hjulinställningen, och däcken ser ut såhär efter 180 mil, då fattar ju vem som helst att verkstaden har tabbat sig, dvs om du verkligen inte gjort något onormalt. Verkstaden skall stå för däcken, om det är en mindre verkstad så tror jag nog dom står för däcken också, då verkstaden kan få ett väldigt dåligt rykte, och mindre verkstäder vill nog inte ha ett dåligt rykte.

1 291 Inlägg
26 april 2009
Det som kan bli problem är ju att bevisa att det är just dom däcken som är nötta du har kvitto på. Dvs Du kanske har dina nya däck liggandes hemma och dina gamla däck som du säger blivit nötta på 180mil.
Hur gammla är däcken?
det kan ju dock vara värt att kolla upp hjulinställningen.

8 885 Inlägg
26 april 2009
Varför starta flera trådar kan man ju undra.....
Men att en verkstad ska ta på sig ansvaret för däcken kan du redan nu glömma, att köra 180mil innan man upptäcker det låter ju helt otroligt....
Kan nästan gissa på att felet är helt och hållet ditt, du kör med felaktigt lufttryck i däcken.

Fotograf på tierpidag.se

Trucker
2 710 Inlägg
26 april 2009
Kontakta konsumenverket om ni ej kmr överäns wink Kan vara som Hamilton säger oxå.. ganska konsti att du märker detta efter 180mil, de e ju fan inte en kort sträcka ju :S , handlar om många timmars körning

Fart missbrukare

101 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
kan vara konstigt.. märker inget.. skumt allt är som det ska. vem fan tänker att helt nya däck ska slitas ut på några hundra mil.. utan det va när jag tvättade den så såg jag slitna däck.. vred på raten helt slitna inne hm

8 885 Inlägg
26 april 2009
elvedin skrev:
kan vara konstigt.. märker inget.. skumt allt är som det ska. vem fan tänker att helt nya däck ska slitas ut på några hundra mil.. utan det va när jag tvättade den så såg jag slitna däck.. vred på raten helt slitna inne hm

som jag skrev tidigare så kör du säkert med felaktigt lufttryck i däcken.

Fotograf på tierpidag.se

5 089 Inlägg
26 april 2009
Det blir aldrig rätt när du har så stora hjul. Jobbar på däckfirma och fått detta bekymret en hel del det senaste. Bilarna är inte gjorda för att åka på jättestora hjul och när du kör så står hjulen på lanten när du kör.  föreställ dig det sjläv hur mycket större hjulet blir, och hur vinkeln på däcket ändras . Blir aldrig bra.

Men annars är det bara att slänga på nya däck och be dom göra en ny hjulinställning. står det jättefel(och då menar jag extremt fel) så får dom ju pröjjsa ett par nya däck. men står det rätt är det bara att bita i det sura äpplet, men det ser ju fräckt ut med 20" iaf;)

\Lindgren

Man blir ensam om man vill ha hela.
174 Inlägg
26 april 2009
Om det är fel lufttryck borde det väl inte bara slita på insidan av däcket?

Åka kollektivt är, att åka med personer man inte vill umgås med,
på en tidpunkt som inte passar och till en plats man inte vill åka.

378 Inlägg
26 april 2009
Nizzura skrev:

För högt = insidan (mitten, slitbanan)
För lågt = utsidan (kanterna)
Ena sidan av däcket = Hjullinställning/Framvagn.
Senast redigerat av KimpaaBooY (26 april 2009)

// KimpaaBooY

Masterworks
26 april 2009
KimpaaBooY skrev:
Nizzura skrev:

Stämmer inte riktigt, däcket sliter i mitten vid för LÅGT lufttryck då slitbanan
"slungas" ut då!

Man blir ensam om man vill ha hela.
174 Inlägg
26 april 2009
KimpaaBooY skrev:
Nizzura skrev:

Ena sidan av däcket = Hjullinställning/Framvagn.

Jag fattade insidan som kanten, på insidan och inte i mitten av däcket. smile

Åka kollektivt är, att åka med personer man inte vill umgås med,
på en tidpunkt som inte passar och till en plats man inte vill åka.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 april 2009
Masterworks skrev:
KimpaaBooY skrev:
Nizzura skrev:

Stämmer inte riktigt, däcket sliter i mitten vid för LÅGT lufttryck då slitbanan
"slungas" ut då!

Precis men bara på breda lågprofil däck kör du med 185/70/14 dlir det slitage på kanterna vid för lågt tryck.

Tebaka till ontopic då.

Snacka först med verkstan som utfört hjulinställningen om dom inte krånglar så e ju allt frid å fröjd om dom krånglar så dra nån annan stans å kolla hjulinställningen om den e felaktig så e det ju verkstans fel. så länge du inte har krökt nått i framvagnen då.

Fick du inte ett schema från hjulinställningen som dom gjorde? där skall stå alla vinklar innan och eftre inställning. Kan dom inte visa upp detta schema för dig så har dom förmodligen inte gjort en hjulinstälning alls. å då kan du sätta dit dom för bedrägeri?

Det sista kan ju va en bra sak att ta till om dom skulle krångla med ersättning av däck och en ny inställning.

Hur ser resten av grejjerna ut i framvagnen. Bussningar osv?

Har en verkstad tabbat sig så borde dom stå får sitt misstag å då skall man inte kasta skit på dom.
Att fela är mänskligt

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

101 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
har varit på fyra olika och dom har sätt.. alla säger likadant fel hjulinställning.. dom har bytt styrled på bilen. men dom har inte gjort hjulinstälninngen digitalt.. han påstår att jag börnat. haah luft i däcken är 2.8kg jag vet att dom gjort fel. dom står inte för det

2 982 Inlägg
27 april 2009
tyvärr, bilverkstäder samt däckfirmor är ytterst oseriösa när det kommer till problem för kunden pga dåligt jobb gjort hos verkstad / däckfirma.
finns vissa firmor jag aldrig kommer handla hos, när man mailar sitt klagomål pga av att firman ligger 60mil ifrån eller ringer så slänger de på luren eller ignorerar mail.

det kommer bli en tuff match för din del kan jag säga. tyvärr.

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
27 april 2009
elvedin skrev:
har varit på fyra olika och dom har sätt.. alla säger likadant fel hjulinställning.. dom har bytt styrled på bilen. men dom har inte gjort hjulinstälninngen digitalt.. han påstår att jag börnat. haah luft i däcken är 2.8kg jag vet att dom gjort fel. dom står inte för det

De låter ju som hjulinställning tycker jag, men jag tänkte på lufttrycket 2,8kg är lågt för 20", brukar ligga på 3kg på 18" så du kan pumpa dom mer.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

1 915 Inlägg
27 april 2009
Jag skulle gjort som så att först kontakta verkstaden som utfört arbetet, vilket du har gjort och de erkänner inget fel.

Efter det skulle jag kontaktat konsumentverket/arn för rådgivning och se vad de säger.
Sen åka till en annan verkstad och göra en hjulinställning och få allt på papper hur det var inställt, om det står fel så har inte verkstaden du lämnade in till först gjort ett bra jobb, eller kanske inte ens gjort något jobb alls och skulle då med intyget på hjulinställning från nya verkstaden och med hjälp av konsumentverket kräva ersättning från verkstaden som gjorde det dåliga jobbet, kräva tillbaks pengarna för det dåliga jobbet samt ersättningen för däck.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök