3146
Sök

E46 m3 vintertid ?

2 337 Inlägg
27 april 2009
Kan folk köra gamla vässade Camaros från -73  på vintern vore det väl själva fan om en M3:a inte klarade sig med antispinn, bra vinterdäck och hela köret. Kan jag tycka, iaf.

Sanizz
27 april 2009
Simonols skrev:
Jag gillar raka 6or och rwd. Varför funkar inte m3 på vintern har du haft en och testat med ?

Har kört massvis med gånger ja, ägt en har jag inte. Klara dig med den kommer du defenetivt göra, finns dock finare finare vinterbil enligt mig.
För mig är en vinterbil aldrig en bakhjulsdriven prestanda bil.

Du köper vad du vill för dina pengar, ja säger vad ja tycker och vad jag skulle gjort.
Senast redigerat av Sanizz (27 april 2009)

Masterworks
27 april 2009
Jag kör Viper pickis på över 500hk på vintern, inga problem! Köp bilen om du vill ha den!  smile

Sanizz
27 april 2009
FireTraXX skrev:
Sanizz skrev:
M3 som vinterbil är ingen höjdare. Varför inte en evo?

Intelligent svar...

Självklart funkar en M3 utmärkt även på vintern.
Det är ju som vilken annan bakhjulsdriven bil som helst.

Det är högerfoten som styr bredstället på den snötäckta parkeringen inte effekten, för på glashala vägar har även klena 240:s problem.
Skillnaden är kanske att en E46 M3 varken spinner eller åker sidleds om man inte stänger av vad-det-nu-heter.

Den är lägre än en 320 men högre än en F430, en vanlig bil fast lite lägre alltså, m.a.o. inga problem om du inte funderar på att gena över åkrar.

Ser inte någon alls anledning till att ha en m3 på vintern där av mitt svar. Men vill du ha en skaffa en, säger vad ja tycker eftersom trådskaparen bad om det. Jag har kört dom massvis med gånger under vintern och sommaren. Fan ska man med den om man inte kan gasa på ordentligt på vinterväglag, det kan du dock med en evo därav mitt svar. Man klarar sig alldeles utmärkt med m3 på vintern.
Senast redigerat av Sanizz (27 april 2009)

FreddeK
27 april 2009
Klart en m3a klarar vinterkörning. Har en vän som brukat sin hela vintern utan problem! se bara till att ha bra däck och kör med huvudet så ska du se att det ordnar sig!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
27 april 2009
Kan vara bra att påkosta lackbehandling och avspolningar/tvättningar med jämna mellanrum ifall du är rädd om andrahandsvärdet. Men det antar jag att de flesta M3-ägare gör oavsett årstid.

Annars ser jag inga problem. Vet folk som kört gamla amerikanare på vintern, så varför inte en M3'a?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

178 Inlägg
28 april 2009
det är bara att ha en bra helförsäkring och tuta och köra, jag kör mina hobbybilar året runt också. min är ju inte så extrem i ägandekostnader så för mig är det billigare än att ha en extrabil för vintern, och kul! smile
Senast redigerat av William (28 april 2009)

Meister
6 763 Inlägg
28 april 2009
Sanizz skrev:
FireTraXX skrev:
Sanizz skrev:
M3 som vinterbil är ingen höjdare. Varför inte en evo?

Intelligent svar...

Självklart funkar en M3 utmärkt även på vintern.
Det är ju som vilken annan bakhjulsdriven bil som helst.

Det är högerfoten som styr bredstället på den snötäckta parkeringen inte effekten, för på glashala vägar har även klena 240:s problem.
Skillnaden är kanske att en E46 M3 varken spinner eller åker sidleds om man inte stänger av vad-det-nu-heter.

Den är lägre än en 320 men högre än en F430, en vanlig bil fast lite lägre alltså, m.a.o. inga problem om du inte funderar på att gena över åkrar.

Ser inte någon alls anledning till att ha en m3 på vintern där av mitt svar. Men vill du ha en skaffa en, säger vad ja tycker eftersom trådskaparen bad om det. Jag har kört dom massvis med gånger under vintern och sommaren. Fan ska man med den om man inte kan gasa på ordentligt på vinterväglag, det kan du dock med en evo därav mitt svar. Man klarar sig alldeles utmärkt med m3 på vintern.

Förmodligen ska han åka m3 året runt och då har han inte råd att köpa en evo som vinterbil. Jag tror att m3:an är roligare fler dagar på ett år än vad en evo är. Men om du känner att du inte vill åka med m3:an i snö och salt så kan du ju göra som så många andra och köpa en 740 eller en annan billig bil att ha som vinterbil

Miss
4 Inlägg
28 april 2009
Klart du ska köpa M3 smile Go for it! smile

1 050 Inlägg
28 april 2009
anna_1979_ skrev:

Är man i 20-30 års åldern, så kostar försäkringspremien för en E46 M3:a ca 1,200-3000:- OBS! per månad. roll
Man bör även betänka att bensinbilarna mkt snart kommer att avskaffas av mer miljövänliga el-bilar. Inom den närmaste 10års perioden kommer det att hända mycket inom bilindustrin. så redan om 10 år (eller tidigare) kan det ev,vara förbjudet att framföra den bensindrivna M3:an på allmän väg. sad

Då har man förlorat en bra slant, med tanke på att en fräsch E46, M3 kostar ca: 200-300.000:- big_smile

Fakta: http://www.dn.se/nyheter/politik/omvant … r-1.639274

http://www.aftonbladet.se/bil/article4713657.ab
Senast redigerat av E-30 (28 april 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Smålänning
7 883 Inlägg
28 april 2009
Klart det inte blir förbjudet med bensinbilar om bara 10 år.. Rent bullshit enligt mig smile
M3 är fina bilar så då kan man väl lika gärna njuta av dem på vintern som på sommaren. Brukar ju ändå vara barmark större delen av året, så... EVO är säkert skitkul också, men sugsexa har nått speciellt smile
Sånna kvalitets och felrapporter gäller oftast normala svensson tyvker jag det verkar som... Sköter man sin bil efter boken (eller bättre smile ) så håller den mååånga sköna mil smile

alain skrev:
Antisladd kan man koppla bort den genom en knapp som finns för det., värme och defrost fungerar lika bra som andra bilar, det finns t.o.m M3 och M5 som har webasto bensinvärmare.
M3 är en trevlig leksak även på vintertid

Men alla bilar är inte så bra. Nån röten passat jag körde med, precis oduglig va den... Satte man sig i den, slog på defrostern på vindrutan, tror ni inte f*nskapet immar igen i alla fall mad Fick ha AC:n på för att bli av med det något sånär snabbt... Och en annan peugeot var man tvungen att ha AC på för att se nått ÖHT...
Har som sagt inte kört E46 M3 på vintern så jag vet inte, men ingen av mina bilar jag haft hittils (Två Saab 900 och en Volvo 740) har någonsin immat igen för mig så sikten blivit kass, och är M3:an lika bra är det bara att handla smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 050 Inlägg
28 april 2009
twin_cam skrev:
Klart det inte blir förbjudet med bensinbilar om bara 10 år.. Rent bullshit enligt mig smile
M3 är fina bilar så då kan man väl lika gärna njuta av dem på vintern som på sommaren. Brukar ju ändå vara barmark större delen av året, så... EVO är säkert skitkul också, men sugsexa har nått speciellt smile
Sånna kvalitets och felrapporter gäller oftast normala svensson tyvker jag det verkar som... Sköter man sin bil efter boken (eller bättre smile ) så håller den mååånga sköna mil smile

alain skrev:
Antisladd kan man koppla bort den genom en knapp som finns för det., värme och defrost fungerar lika bra som andra bilar, det finns t.o.m M3 och M5 som har webasto bensinvärmare.

Men alla bilar är inte så bra. Nån röten passat jag körde med, precis oduglig va den... Satte man sig i den, slog på defrostern på vindrutan, tror ni inte f*nskapet immar igen i alla fall mad Fick ha AC:n på för att bli av med det något sånär snabbt... Och en annan peugeot var man tvungen att ha AC på för att se nått ÖHT...
Har som sagt inte kört E46 M3 på vintern så jag vet inte, men ingen av mina bilar jag haft hittils (Två Saab 900 och en Volvo 740) har någonsin immat igen för mig så sikten blivit kass, och är M3:an lika bra är det bara att handla smile

Du har helt rätt i att det ej blir förbjudet med bensinbilar om 10år. Det nya målet är satt till år 2015. Alltså redan om sex år. Undrar just vad en M3:a är värd när denna polett ramlat ned. lolwink

Masterworks
28 april 2009
E-30 skrev:
twin_cam skrev:

alain skrev:

Du har helt rätt i att det ej blir förbjudet med bensinbilar om 10år. Det nya målet är satt till år 2015. Alltså redan om sex år. Undrar just vad en M3:a är värd när denna polett ramlat ned. lolwink

E väll ungefär som med kärnkraften som skulle avskaffas, lika riskfritt att bensinbilar avskaffas inom en överskådlig framtid!  lol

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
28 april 2009
E-30 skrev:
anna_1979_ skrev:

Är man i 20-30 års åldern, så kostar försäkringspremien för en E46 M3:a ca 1,200-3000:- OBS! per månad. roll
Man bör även betänka att bensinbilarna mkt snart kommer att avskaffas av mer miljövänliga el-bilar. Inom den närmaste 10års perioden kommer det att hända mycket inom bilindustrin. så redan om 10 år (eller tidigare) kan det ev,vara förbjudet att framföra den bensindrivna M3:an på allmän väg. sad

Då har man förlorat en bra slant, med tanke på att en fräsch E46, M3 kostar ca: 200-300.000:- big_smile

Fakta: http://www.dn.se/nyheter/politik/omvant … r-1.639274

http://www.aftonbladet.se/bil/article4713657.ab

Man kommer fortfarande köra med bilar som drivs av fossila bränslen, dock kommer tillverkarna inte få sälja nya bilar som drivs av fossila bränslen.

Turbo lover
555 Inlägg
28 april 2009
Snälla, va lite realistiska. Detta kommer inte ske till 2015, inte en chans.

1 050 Inlägg
28 april 2009
Turbovin skrev:

Det är redan på gång. (sorry) bara att konstatera att det lär bli en kommande förlustaffär att investera i en nyare bensinbil. Kommande museum föremål. wink
Senast redigerat av E-30 (28 april 2009)

Trött
48 Inlägg
28 april 2009
E-30 skrev:
Turbovin skrev:

Det är redan på gång. (sorry) bara att konstatera att det lär bli en kommande förlustaffär att investera i en nyare bensinbil. Kommande museum föremål. wink

Den dagen, den sorgen..

Cossie med mos

2 021 Inlägg
28 april 2009
Klart de går, är säkert skitkul också, såvida man inte lindar den runt en stolpe.

281 Inlägg
28 april 2009
E-30 skrev:
Turbovin skrev:

Du har nog fått det om bakfoten, du fattar väl själv att de inte kommer att föbjuda bensindrivna bilar, däremot vill de att införa totalstopp på försäljning ab nya bensindrivna bilar. Kolla fakta innan du ger dig in i en diskussion...
Köp BMW:N för fanken ;D;D

/Deki

1 050 Inlägg
29 april 2009
_deki_ skrev:
E-30 skrev:
Turbovin skrev:

Du har nog fått det om bakfoten, du fattar väl själv att de inte kommer att föbjuda bensindrivna bilar, däremot vill de att införa totalstopp på försäljning ab nya bensindrivna bilar. Kolla fakta innan du ger dig in i en diskussion...
Köp BMW:N för fanken ;D;D

Och vad tror du händer med den befintliga bilparken när förbudet mot nybilsförsäljning väl trätt i kraft?
Då kommer förmodligen dessa kvarvarande bensindrivna bilar att straffbeskattas så hårt att det blir ekonomiskt oförsvarbart att ha dem kvar i drift. wink

Bensinbilen är snart ett minne blott. big_smile
Senast redigerat av E-30 (29 april 2009)

Sök