3571
Sök

Okänd fotad av fartkamera, vem blir skyldig att betala?

3 259 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Hej! vi kan låtsas följande scenario; En bil som står skriven på mig susar förbi en fartkamera i 100km/h på en 50 sträcka, om jag som ägare inte kan identifiera personen som är på bilden som fartkameran tog, vad händer då? Kan jag ta på mig att betala böterna utan att bli av med körkortet pga det höga överträdelsen om det klart o tydligt inte är mitt ansikte på bilden? Eller tror ni att polisen inte nöjer sig förrän dom har tagit lappen av nån?

Eller kan jag slippa böterna helt??

Vill ENBART ha svar från personer som sitter på fakta! Alltså sånna som varit med om exakt samma sak och kan berätta hur det gick för dom!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Muttley
30 april 2009
finns trådar om detta.
Är de inte du som är på fotot kan du få en förfrågan om vem som körde bilen, men du behöver ju inte säga vem de är.
Men vet du om att dina vänner blåser på i dubbla hastigheten förbi just en kamera så skulle man ju inte låna ut bilen.

Men faktiskt på vissa företag om du använder firmabilen och blåser på ordentligt så angiver de föraren.

3 259 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
tkd_rille skrev:
finns trådar om detta.
Är de inte du som är på fotot kan du få en förfrågan om vem som körde bilen, men du behöver ju inte säga vem de är.
Men vet du om att dina vänner blåser på i dubbla hastigheten förbi just en kamera så skulle man ju inte låna ut bilen.

Men faktiskt på vissa företag om du använder firmabilen och blåser på ordentligt så angiver de föraren.

Ja och första inlägget var ett sådant som jag helst ville slippa...

Men nu när du ändå var tvungen att skriva massa ovesäntliga saker så kan jag ju passa på o slå ihjäl 1min...

Ja det finns trådar om detta. Här är en av dom... Jo det är väl ganska självklart att jag får en förfrågan, dit har jag redan kommit kan man lista ut om man läser lite. Tyvärr är jag inte synsk så jag kunde ju omöjligt göra nåt i förväg men tack för tipset! Nu är varken jag eller bilen från nån firma, så jag har ingen chef att lyda så det hjälpte mig jättemycket!

2 inlägg i tråden och ingen är ett dugg klokare...

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (30 april 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
30 april 2009
tredje är inte heller klockare wink

C H E V R O L E T <3

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
30 april 2009
Inget ansikte men din bil = Inget bevis, Händer ingenting.. Dem kan ta kontakt med dig men bara neka å säga att du hade chaffis på den när du var å drack etc..

Audis in Scandinavia Crew

3 259 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
NIKKELICIOUS skrev:
Inget ansikte men din bil = Inget bevis, Händer ingenting.. Dem kan ta kontakt med dig men bara neka å säga att du hade chaffis på den när du var å drack etc..

Det är du säker på? alltså du har varit med om det själv?

Ansiktet syns klart o tydligt på bilden men jag vet ju inte vem det är...

Tack för tipset men det var på förmiddagen!smile Hur som helst så har jag 100 olika bortförklaringar som skulle funka men onödigt att hitta på en massa saker, bättre att säga rent ut att "har inte en aning om vem det är" punkt slut..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

3 Inlägg
30 april 2009
Bara föraren kan bötfällas, inte ägaren!

Endast bilens förare kan bötfällas. Det innebär att kameran måste ha tagit ett foto på både registreringsskylten och förarens ansikte för att det ska gå att identifiera föraren, och för att polisen ska kunna starta en utredning.
Utredaren jämför fotot från trafiksäkerhetskameran med ett foto på ägaren för det fordon som registrerats. Fotot på ägaren hämtar polisen från körkortsregistret eller passregistret.

Om ägaren och föraren är samma person, skickar polisen ett brev till föraren. Föraren kan då erkänna eller bestrida överträdelsen. Om föraren erkänner, skickar polisen ut ett bötesinbetalningskort.

Om föraren inte äger bilen, upprepas  proceduren genom att jämföra kamerafotot med körkortsbilden på andra i familjen, som kan passa köns- eller åldersmässigt.

2 911 Inlägg
30 april 2009
De jämför verkligen inte bara ägaren, dom kan kliva rätt långt i släktträdet...

De går rätt ofta lite bredare numera, sambo, mor och far, syskon då det är väldigt vanligt förekommande med skenförsäkringar.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
30 april 2009
som decibel säger
dom kollar släkt med mera
jag körde morsans bil 111 på 90 väg förbi en kamera
och efter nån månad så dök det upp ett litet fint brev från polismyndigheten i kiruna tongue
och kom i mitt namn även om morsans bil står på henne

2 911 Inlägg
30 april 2009
Precis, det är föraren som kan bötfällas, inte den som står som registrerad brukare i transportstyrelsens register.

146 Inlägg
30 april 2009
Än så länge är det bara ägaransvar på p-böter och trängselskatt. Snart kommer det nog på övriga förseelser också, och då lär folk få betydligt bättre minne om vem dom lånade ut bilen till.

Dont do the crime if you cant do the time.

406 Inlägg
30 april 2009
dstr skrev:
Än så länge är det bara ägaransvar på p-böter och trängselskatt. Snart kommer det nog på övriga förseelser också, och då lär folk få betydligt bättre minne om vem dom lånade ut bilen till.

Fast de där kommer ju inte kunna funka alltså.. Kul om man har bilen ute för försäljning och ett flertal olika individer provkör bilen. Sen kommer det hem en bot på 3200 spänn... neutral

Maskinförare
1 163 Inlägg
30 april 2009
Karlie skrev:
dstr skrev:

Fast de där kommer ju inte kunna funka alltså.. Kul om man har bilen ute för försäljning och ett flertal olika individer provkör bilen. Sen kommer det hem en bot på 3200 spänn... neutral

Du får väl åka med när dom provkör.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

148 Inlägg
30 april 2009
Så egentligen kan man säga att man delat ut allmäna nycklar till sina polare som alla kör bilen gemensamt vid olika tillfällen. Sen gäller det att alltid ha nån form av rånarluva/mask i bilen så kan man gasa på hur mycket man vill vid fartkameror?

4 005 Inlägg
30 april 2009
MrNinja skrev:
Så egentligen kan man säga att man delat ut allmäna nycklar till sina polare som alla kör bilen gemensamt vid olika tillfällen. Sen gäller det att alltid ha nån form av rånarluva/mask i bilen så kan man gasa på hur mycket man vill vid fartkameror?

Fartkamerorna finns ju där av en anledning... Men absolut så fungerar din teori. Föraren måste kunna identifieras.
Fast det räcker att ta ner solskyddet och höja huvudet till taket istället.

148 Inlägg
30 april 2009
linuslinje skrev:
MrNinja skrev:

Fartkamerorna finns ju där av en anledning... Men absolut så fungerar din teori. Föraren måste kunna identifieras.
Fast det räcker att ta ner solskyddet och höja huvudet till taket istället.

Haha, jag brukar alltid köra extremt lagligt vid fartkamerorna just för att det alltid ska vara nån pajjas som ska trycka i arslet hela sträckan. Kan säga det generellt, folk som trycker i onödan när det inte ens går att köra om kör jag alltid extra långsamt för wink

Wankel
1 080 Inlägg
30 april 2009
min bil blev fotad en gång, men jag fick inte ens hem ett brev...har dom gett upp det t.o.m när solskyddet är nere? tongue

MDS Västerås

4 001 Inlägg
30 april 2009
StiFf skrev:
min bil blev fotad en gång, men jag fick inte ens hem ett brev...har dom gett upp det t.o.m när solskyddet är nere? tongue

majoriteten av alla foton som tas kastas p.g.a nedsmutsade kameror eller dålig skärpa etc.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 april 2009
kolvas skrev:
StiFf skrev:

majoriteten av alla foton som tas kastas p.g.a nedsmutsade kameror eller dålig skärpa etc.

Majoriteten av skåpen därute har inte ens en kamera installerad hela tiden, dessa skiftas mellan skåpen...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Muttley
30 april 2009
MrNinja skrev:

Och så ringer de försäkringsbolaget och berättar att din bil brukar åka i 150 blås förbi fartkameror med olika förare varenda gång. De gillar de faktiskt inte.

Sök