3558
Sök

Inkoppling Extraljus!

26 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
Hej!

Nu är det så att jag har monterat xenon ljus på min Fiesta ST 150 -05 men bara på halvljuset villket gör att jag får ett ruskigt bra halv ljus men sämre hel ljus. Tänker nu montera ett par extraljus på bilen inga problem med det men problemet jag har är att jag vill att halv ljusen (xenon ljusen) Ska lysa samtidigt som jag slår på hel ljusen? Halv ljusen slocknar ju när jag slår på hel ljusen?

/Friskt kopplat hälften brunnet

JAG STÖDER BENSINSKATTEN!

12 086 Inlägg
7 april 2006
Har en polare som har en morsa som har en Fiesta St150! wink

haha.. iaf och hon störde sig oxå på att halvljusen slockna när man drog på helljusen men gubbarna på Ford sa att de blir för varmt i refektorn om man skulle ha båda igång. Iofs säger gubbar väldigt mkt men det liger ju något i det. Spec om du har uppgraderat dina halvljus.

Om du ändå ska koppla om får du koppla in relän så inte helljuset lyser när du har halvjus påslaget! wink

Lycka till

26 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
Okej!

Tack, men jag är fortfarande lite snurrig på det här??? Har listat ut det i huvet men inte i bilen, jag tänker inte använda bilens orginal helljus alls då dom knappt lyser mer än P-ljusen (sitter en 55W lampa på xenon lampan) Vill alltså bara tända extraljusrampen när jag slår på heljuset och låta halvljuset lysa precis som vanligt??? Gärna en uförlig beskrivning om möjligt?!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
7 april 2006
Hmm, om du tar befintlig helljuskabel o ansluter till x ljusen, o sedan kopplar en kabel från x ljusen via en diod till halvljuset...

26 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
Tack igen!

Är som sagt inte världsmästare på det här direkt... Hajade allt utom "via en diod" Vad är en diod?

Bilbyggare
225 Inlägg
7 april 2006
det är en mini lampa eller vad man kan kalla det smile
sånna som folk sätter lite varstans nu på/i bilen känns det som smile

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come

Supraman
2 300 Inlägg
7 april 2006
om man har äkta xenon så är värmen inga problem, då ska man kunna koppla så att halvljuset är på när man har slagit på helljuset.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

26 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
Jo men visst det är äkta xenon ljus jag har men som sagt bara på halvljusen....

Hewi
571 Inlägg
7 april 2006
nofearsy skrev:
det är en mini lampa eller vad man kan kalla det smile
sånna som folk sätter lite varstans nu på/i bilen känns det som smile

Han menade nog inte en lysdiod utan en likriktar diod som fungerar som en backventil för ström dvs strömmen kan flyta åt ena hållet men inte tillbaka.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Mr
267 Inlägg
7 april 2006
Koppla ett separat elsystem bara till extraljusen då?

En kontakt inne i kupén bara.

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

26 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
Lunnajs skrev:
Koppla ett separat elsystem bara till extraljusen då?

En kontakt inne i kupén bara.

Tack så mkt för alla förslag men bilen är från 05 och har gått 1000 mil, vill ju lixom slå på helljusen via spaken...

/friskt kopplat hälften brunnet

Mr
267 Inlägg
7 april 2006
Mjo men det verkar som att lösningen på din fiesta är sådan att när styrströmmen kommer från "spaken" så bryts den vanliga... Du kan kanske koppla med relän så att halvljuset får ström från samma ställe som helljuset när strömmen till halvljuset bryts..

Beror på hur mkt man orkar bry sig.

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

21 761 Inlägg
7 april 2006
Fast vitsen med extraljus är ju att få lite längre och bredare ljusbild, varför ska då halvljuset lysa samtidigt. Då blir vägen närmast bilen upplyst och det har man väl ingen nytta av. Ska man dessutom vara riktigt noga så får inte extraljus kombineras med halvljus.

26 Inlägg
8 april 2006
Trådstartare
Hej!

Nu va det ju så att jag inte har något helljus alls istortsett. Då jag konventerat till xenon H4a med endast xenon på halvljuset och en fjuttig liten lampa på 30 w som helljus...

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
8 april 2006
Jag har lite samma "problem" hos mig, även om jag inte har xenonljus.
Grejjen är den som jag förstått det, har man dubbla strålkastare, (separata halvljus och helljus, i mitt fall angel eyes) så får man (om jag uppfattat det rätt) koppla in ett relä så att helljus och halvljus lyser tillsammans på helljuset, men inte halvljuset, eftersom ingen annan ljuskombination är tillåten tillsammans med halvljuset.

I ditt fall så skall vill du koppla in extraljusen istället för det vanliga helljuset om jag fattade det hela rätt. Som andra sagt borde det väl gå att koppla in ett relä, som startar halvljuset igen när helljuset slås på, och stjäla styrsladdarna från original helljuset till de nya extraljuset.
De kanske endå behöver egen ström.

Har inte gjort detta själv så jag har ingen koll.. än.
Skall kolla upp hur jag själv skall göra, men det borde inte vara allt för svårt om man har lite koll. smile
Lycka till!
Senast redigerat av Edge83 (8 april 2006)

//Edge

26 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
Kom och tänka på en sak, när man ljustutar eller vad d heter!? Asså drar heljus spaken emot sig så lyser faktiskt båda samtidigt! Då maste ju iaf själva stömmen finnas, måste nog leta sladd och sen koppla sladden från heljuset till den sladden... Låter ju skitenkelt! Hmm... Tror det va trettio röda en grön och fjorton randiga sladdar...

Sök