2782
Sök

Volvo 940 ltt tappar ladd och stendör vid gaspådrag ! 1996

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 maj 2009
#21
De finns vissa typer av laddspärr på chipen, att vissa tillverkare skulle lägga de vid tex 1 bar tvivlar jag riktigt starkt på då den klipper pga av luftmängden som går genom luftmassemätaren å inte vid 1 bar...
de är en flödes begränsning som i sin tur blir en momentbegränsning å inte en tryckvakt..

1 bar kan vara 150 hk på en bil å på en annan vara 220 hk, så att bsr skulle lägga sin gräns vid 1 bar e nog inte hela sanningen... Den klipper där den utvecklar maxvridet...då tar den mest luft / mer än lmm/chippet tycker om...


424 Inlägg
23 maj 2009
#22
takidas skrev:
Hej jag har en volvo 940 ltt som är chippad , öppet filter, sportavgas , 531 och vx3 kam.
men när allt laddtryck kommer så dör den i typ en 1/4 sekund sen kommer den igen. som om något skulle spärra allt i en kort kort stund . den laddar 0.85 ungefär. peakar på 1.1 nästan.
händer mest på 1,2 och 3 :an
den va likadan med orginaltopp.

kan de  va för små spridare ?
Hur ser tänddelarna ut? hade problem med att min också hackade till lite när fullt ladd kom, visst det är en 850 men iallafall. var mina tänddelar som behövdes bytas, och kolla med ett nytt soppa filter.

/Johan

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

76 Inlägg
24 maj 2009
#23
jag hade liknande fel på min 200sx. Då va det att jag körde med fel stift. Kolla upp det!

258 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#24
ahlen_j skrev:
jag hade liknande fel på min 200sx. Då va det att jag körde med fel stift. Kolla upp det!
har blivit värre nu.. nu laddar den mindre och dör flera gånger . Ej chippet .. har provat bytt till vikingchip.

enpetar-klubben

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 juni 2009
#25
Du har säkert en luftläcka nånstans då..


236 Inlägg
3 juni 2009
#26
Luftläckage som Xuri säger. Provtryck systemet om du har möjlighet.
Annars hade jag precis lika problem på min Evo 3, trodde det var chipet som bröt men visade sig vara Luftmassemätaren som var paj. Den trodde det kom in mer luft än vad det gjorde vis vissa flöden och klippte soppan/tändningen. Kan vara värt att prova en annan LMM, min spikade sönder alla 4 kolvar tillslut :-/


258 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#27
HenrikssonMedia skrev:
Luftläckage som Xuri säger. Provtryck systemet om du har möjlighet.
Annars hade jag precis lika problem på min Evo 3, trodde det var chipet som bröt men visade sig vara Luftmassemätaren som var paj. Den trodde det kom in mer luft än vad det gjorde vis vissa flöden och klippte soppan/tändningen. Kan vara värt att prova en annan LMM, min spikade sönder alla 4 kolvar tillslut :-/
återkommer när jag provat detta!

enpetar-klubben


Sök