3853
Sök

Oljeplugg sprucken!

87 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
Tjenare!

Upptäckte idag när jag skulle byte olja på kärran att in i blocket där oljepluggen sitter var en minimal spricka vid gängorna där det sipprar ut lite olja, har märkt det länge att det kan droppa från den ibland och tänkte kolla upp det samtidigt. Hur ska man göra? Det är aluminium så svetsa lär ju inte gå.

Varför spricker det där? :S

//Pixx

Saab nörd
224 Inlägg
7 april 2006
Kanske får byta sumpen. Finns säkert på skrotar att plocka. Laga är kanske lite svårt.
Varför? Jo det är väl för klumpen som spännde den innan har nog dragit fasst den lite för hårt.

Saab For Life!

87 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
olssson skrev:
Kanske får byta sumpen. Finns säkert på skrotar att plocka. Laga är kanske lite svårt.
Varför? Jo det är väl för klumpen som spännde den innan har nog dragit fasst den lite för hårt.

Men vafean! Jag pallar fean inte skruva ner hela kärran i monekyler GRR..

Går det inte att svetsa? Nu blidde jag lessen =/

10 287 Inlägg
7 april 2006
Jepp, det går att svetsa. Men inte så gärna på plats.

Vad pratar vi för bil?

/Göran

Pixx skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

87 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Jepp, det går att svetsa. Men inte så gärna på plats.

Vad pratar vi för bil?

/Göran

Pixx skrev:

Saab 900, den är alså mitt under (sprickan). Man kommer ju till med svets utan problem om man har lyft. Bara det går så.

Opelfreak
431 Inlägg
7 april 2006
svetsa på du bara, se bara till att du lossar på klämman till minus polen

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

87 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
Vem kan svetsa alu till en som har billyft? vanliga bilmeck?

Tack för hjälpen hittentils alla smile smile

Evolution
1 627 Inlägg
7 april 2006
Pixx skrev:
Vem kan svetsa alu till en som har billyft? vanliga bilmeck?

Tack för hjälpen hittentils alla smile smile

alu är det väll begränsat med folk som kan finns ju dom som har svetts till yrket dom kan det ju oftast

Fäll ner pungen och landa

272 Inlägg
7 april 2006
Det finns svets/plåtverkstäder som svetsar i alu. Vad är det för bil? Vissa modeller måste man lyfta motorn för att få tråget svetsat. För att byta tråg är motorlyft oftast ett måste. Och ett nytt tråg är inte billigt. om man inte hittar ett på skroten...
Senast redigerat av mr_loffe (7 april 2006)

87 Inlägg
7 april 2006
Trådstartare
mr_loffe skrev:
Det finns svets/plåtverkstäder som svetsar i alu. Vad är det för bil? Vissa modeller måste man lyfta motorn för att få tråget svetsat. För att byta tråg är motorlyft oftast ett måste. Och ett nytt tråg är inte billigt. om man inte hittar ett på skroten...

Hehe nu förstorar du nog upp det lite, det är en jäffla mini spricka på nån hundradels mm som där kommer nån droppe ut nångågn då och då. Ska köra till en vanlig bilmeck på måndag, tror dom klarar svetsa det lilla.
Senast redigerat av Pixx (7 april 2006)

91 Inlägg
8 april 2006
svetsar du i tråget på plats kan du spänga motorn innehåller för mycket ånger och så var en kille som skulle svetsa på plats han fick byta motor efter det så är inte att rekomendera..!

Mvh don't touch my car

201 6.77 174blås
402 10.53 213blås
nocontrol.se

dARKiE
5 031 Inlägg
8 april 2006
går det inte smeta på lite  kemisk metall om det bara är en sådan liten minimal spricka?..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

137 Inlägg
8 april 2006
Det finns någe medel att kleta på om det är en så jävla liten spricka ska det väl inte
vara så krångligt, biltema har nån sorts silikon som man kan täta det mesta med tex:
trä, stål, gummi, glas. Jag kletade på lite på avgassystemet på min bmw o det funkade.
Jag tror att det är värmetåligt ifall det är varmt där du behöver det...

Brake em' down like a shotgun !!!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 april 2006
Hej, silicon funkar inte kan jag upplysa om för det e inte bensintåligt, är det inte mer än en liten spricka så kan du ju måla över det... Se till o skaffen en färg som tål soppa bara...

87 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
_-gniraz-_ skrev:
svetsar du i tråget på plats kan du spänga motorn innehåller för mycket ånger och så var en kille som skulle svetsa på plats han fick byta motor efter det så är inte att rekomendera..!

Mvh don't touch my car

Haha! Ja, just därför frågade jag här, Naturligvis har jag inte svetsat där eftersom jag gör inget jag inte får rekomendationer att göra från verkstad osv och för det andra skulle dom fått göra det i vilket fall. Dom sa precis som nån annan här nu nämnt kemisk metall, blandade lita sånt och smetade på, får se imorrn om det hållt/blivigt bra, enligt dom fick dom göra så på en hel del bilar som komigt in pga folk som dragit sönder.

dARKiE
5 031 Inlägg
9 april 2006
Pixx skrev:
_-gniraz-_ skrev:

Mvh don't touch my car

Haha! Ja, just därför frågade jag här, Naturligvis har jag inte svetsat där eftersom jag gör inget jag inte får rekomendationer att göra från verkstad osv och för det andra skulle dom fått göra det i vilket fall. Dom sa precis som nån annan här nu nämnt kemisk metall, blandade lita sånt och smetade på, får se imorrn om det hållt/blivigt bra, enligt dom fick dom göra så på en hel del bilar som komigt in pga folk som dragit sönder.

mm kemisk metall är bra.. säg hur det gick sen

/skoglund

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Sök