3800
Sök

Portad el sluten låda

1 309 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
ska bygga ny baslåda men använda dem gamla bashögtalarna. det är 2 st mds audiophile classic 10". ska jag ha portad el sluten låda?

sen en annan fråga, ska jag ha magneten utåt el innåt? vad rekomenderas? tycker det skulle kunna bli snyggt att ha den utåt

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

2 914 Inlägg
13 maj 2009
båda grejjerna är en smaksak. vill du ha mycket tryck och inte spec. rent så kommer det vara bättre med port och om du vill ha mycket ljudkvalitet så kommer slutet vara att föredra (på bekostnad av ljudtryck)

sen en bas SKA kunna låta lika bra med magneten utåt. (om den gör det vette fan men teoretiskt ska den kunna det) (då måste du koppla plus på minus och minus på plus om du vänder på basen med magneten utåt)
dock kan ventilationen låta lite grann få ett blåsljud,
har du en snygg korg och ful kon så kan det vara snyggare med magneten utåt men om det är ful korg och snygg kon så skulle jag ha magneten inne i lådan. kom bara ihåg att räkna med alt. inte räkna med korgens storlek i lådvolymen.
Senast redigerat av kalle_kalle (13 maj 2009)

1 309 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
då blir det nog en sluten låda då. hur stor ska volymen vara? ska jag gå efter orginallådan och sedan dra av volymen för magneten om jag vänder den utåt??

2 914 Inlägg
13 maj 2009
Chippen88 skrev:
då blir det nog en sluten låda då. hur stor ska volymen vara? ska jag gå efter orginallådan och sedan dra av volymen för magneten om jag vänder den utåt??

tkr personligen mer om slutet för dom portade jag hade sist slog basarna igenom som fan och det gör inte mina nya.
är den gamla lådan sluten så ska du teoretiskt sett kunna göra det. smile
har du manual (tänkte så du vet hur stor magneten är på basen). för om jag inte missminner mig så är den begagnad och har några år på nacken (läst det i en annan tråd. tongue)
och vad jag tkr är minst 19mm2 MDF skiva bör användas till att bygga (spånskiva funkar finfint också) (2500x1200 kostar 475:- på woody när jag köpte för ett tag sen)

1 309 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
den gamla lådan är portad.
https://www1.garaget.org/archive/32/31498/130233/130233-1234465.jpg
japp den är även begagnad så jag har inga manualer el ngt kvar. kommer bygga allt i 12mm plywood och sedan isolera insidan

4 693 Inlägg
13 maj 2009
Bygg inte i plywood, snälla. Låter som om man slår på en trumma. Plywood flexar som fan och 12 mm är för tunnt. Minst 19 mm

Booyakasha!

2 914 Inlägg
13 maj 2009
Chippen88 skrev:
den gamla lådan är portad.
http://www1.garaget.org/archive/32/31498/130233/130233-1234465.jpg
japp den är även begagnad så jag har inga manualer el ngt kvar. kommer bygga allt i 12mm plywood och sedan isolera insidan

då går det inte ta den lådvolymen. tyvärr.
som föregående talare så funkar absolut inte 12 mm (om du kör i stål kan 12mm duga) (har inte prövat i plywood så jag ska inte uttala mig ang. det)

16 197 Inlägg
13 maj 2009
Softis skrev:
Bygg inte i plywood, snälla. Låter som om man slår på en trumma. Plywood flexar som fan och 12 mm är för tunnt. Minst 19 mm

inom PAbranschen så bygger man mycke i just plywood.. men dock tjockare.   plywood e hur bra som helst å bygga i.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 914 Inlägg
13 maj 2009
evilaudio skrev:
Softis skrev:

inom PAbranschen så bygger man mycke i just plywood.. men dock tjockare.   plywood e hur bra som helst å bygga i.

grövre dimentioner, inte i 12mm
Senast redigerat av kalle_kalle (13 maj 2009)

4 074 Inlägg
14 maj 2009
kalle_kalle skrev:
Chippen88 skrev:

tkr personligen mer om slutet för dom portade jag hade sist slog basarna igenom som fan och det gör inte mina nya.
har du manual (tänkte så du vet hur stor magneten är på basen). för om jag inte missminner mig så är den begagnad och har några år på nacken (läst det i en annan tråd. tongue)
och vad jag tkr är minst 19mm2 MDF skiva bör användas till att bygga (spånskiva funkar finfint också) (2500x1200 kostar 475:- på woody när jag köpte för ett tag sen)

WHAT THE FUCK!!! 475:-???? jag betalar 219:- för en sån!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

2 914 Inlägg
14 maj 2009
BJonsson skrev:
kalle_kalle skrev:
Chippen88 skrev:

yikes men jag tror inte jag får lämna igen den då jag har en baslåda klar från den... ja men skit samma tongue vars handlar du då? tongue

4 074 Inlägg
14 maj 2009
kalle_kalle skrev:
BJonsson skrev:
kalle_kalle skrev:

yikes men jag tror inte jag får lämna igen den då jag har en baslåda klar från den... ja men skit samma tongue vars handlar du då? tongue

Hedins trä här i "byn" men jag tyckte det skillde så jävla mycket! hmm

1 309 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
Softis skrev:

anledningen till att det blir 12mm plywood är att jag får det gratis från pappas jobb och jag tror inte dem har grövre tjocklek. kan man plasta insidan el någott för att få det lite tjocare, har nämligen lite glasfiberväv kvar från mitt förra bygge i min S13. blir det stor skillnad att änvända 12mm jämtemot om jag använder tjockare?? hur kan jag få reda på vilken volym som är lagom beroende på om jag har magneten utåt el innåt och en sluten låda??
Senast redigerat av Chippen88 (14 maj 2009)

104 Inlägg
14 maj 2009
När ja bygger lådor så köper ja hyllplan i mdf o bygger av.
Finns på krauta tex.
Storlekarna finns i typ 20x120 cm och 30x120 cm och 40x 120 cm och dom e 19mm tjocka.
Finns säkert andra storlekar också.
Ja tycker d e as smidigt med hyllplanen istället för att gå å köpa en stor skiva o  släpa på eller be nån såga upp åt en.
Och dom e ju inte så dyra heller tycker jag.

4 074 Inlägg
14 maj 2009
Millen1981 skrev:
När ja bygger lådor så köper ja hyllplan i mdf o bygger av.
Finns på krauta tex.
Storlekarna finns i typ 20x120 cm och 30x120 cm och 40x 120 cm och dom e 19mm tjocka.
Finns säkert andra storlekar också.
Ja tycker d e as smidigt med hyllplanen istället för att gå å köpa en stor skiva o  släpa på eller be nån såga upp åt en.
Och dom e ju inte så dyra heller tycker jag.

Mdf är inte så bra att bygga låda med! Mdf andas,asså den är inte lufttät. Spån skiva är mycket bättre. smile

4 074 Inlägg
14 maj 2009
Chippen88 skrev:
evilaudio skrev:
Softis skrev:

anledningen till att det blir 12mm plywood är att jag får det gratis från pappas jobb och jag tror inte dem har grövre tjocklek. kan man plasta insidan el någott för att få det lite tjocare, har nämligen lite glasfiberväv kvar från mitt förra bygge i min S13. blir det stor skillnad att änvända 12mm jämtemot om jag använder tjockare?? hur kan jag få reda på vilken volym som är lagom beroende på om jag har magneten utåt el innåt och en sluten låda??

Om du använder 12mm plyeood så är risken att lådan blir väldigt ostabil. Vore jag du skulla jag köra på 22mm spån skiva,stabilt,lätt att skruva i... enda nackdelen är att sanden sliter som fan på verktygen!

1 309 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
kollade med pappa nu och dem har tydligen 18mm plywood också men han visste inte om det fanns så det räkte till dem bitarna jag behöver. om det nu blir så att jag bygger i 12mm kan jag plasta med glasfiberväv på insidan för att få det bättre??

hur kan jag få reda på vilken volym som är lagom beroende på om jag har magneten utåt el innåt och en sluten låda??

43 Inlägg
14 maj 2009
Varför inte bara köra med dubbla 12mm plywood istället så att du får 24mm totalt istället. Då är problemet löst och du kommer att ha en stabil och bra låda smile

1 309 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
heddan99 skrev:
Varför inte bara köra med dubbla 12mm plywood istället så att du får 24mm totalt istället. Då är problemet löst och du kommer att ha en stabil och bra låda smile

har faktiskt funderat på det också men då blir det nog 12mm+6mm, för att även spara lite på vikten, får se först om pappa kan fixa 18mm så det räcket till det jag behöver. kommer göra så skivan bakåt och uppåt kommer va i ett sycke och gå från ena sidan till andra sen kommer "gavlarna" på själva lådan placeras på lagom brädd för att få bra volym på själva "baslådan"

Designer.
1 260 Inlägg
14 maj 2009

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Sök