3767
Sök

Lossa drivaxelmutter saab 900 -90

76 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Hej!
Ska byta drivknut på min gamla og900 (ej ABS). Men det är ett helvete och få loss drivaxelmuttern. Har försökt med det mesta; försökt dra loss med spärrskaft och en förlängare (ett stålrör), men problemet är att när jag ska dra loss muttern så lossnar hylsan hela tiden då den hamnar snett. Är helt säker på att jag ska använda en 32-hylsa då ingen annan passar. Men jag gjorde så sen att jag tog loss däcket, plockade bort bromsoket och + skivan. Men när man försöker lossa drivaxelmuttern då så börjar ju drivaxeln röra sig så klart, trots med växel i. Har även testat när en person försöker hålla still drivaxeln med en rörtång, men det hjälper inte. Någon som har någon idé hur man kan hålla drivaxeln på plats då det är lättare att komma åt drivaxelmuttern på så sätt. Eller om någon har nått tips på nåt man kan spraya på muttern så den lossnar lättare? Rostlösning hjälpte inte. Annars får det bli att spräcka muttern vilket jag inte helst vill...

Mvh
Senast redigerat av glnrt (13 maj 2009)

4 767 Inlägg
14 maj 2009
Jag har alltid använt mutterknacken (tryckluft) när jag har bytt drivknutar på min gamle og900 jag hade. Synd du tagit bort bromsarna, för det e rätt smidigt att en person sitter inne i bilen med foten på bromsen när du skruva loss muttern.. smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

76 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
Erick skrev:
Jag har alltid använt mutterknacken (tryckluft) när jag har bytt drivknutar på min gamle og900 jag hade. Synd du tagit bort bromsarna, för det e rätt smidigt att en person sitter inne i bilen med foten på bromsen när du skruva loss muttern.. smile

Ja testade även med en eldriven mutterknack plus att en person satt på bromsen, men det funkade inte...

350 Inlägg
14 maj 2009
du får me andra ord inte in hylsan tillräckligt, har du kollat så d inte sitter en låsbricka runt muttern som tar emot ?

76 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
evil-one skrev:
du får me andra ord inte in hylsan tillräckligt, har du kollat så d inte sitter en låsbricka runt muttern som tar emot ?

Det ska det inte göra, men va ja såg så fanns det ingen.

5 710 Inlägg
14 maj 2009
Rostlösare, värme och våld är det enda som gäller.
Bra hylsa kan jy vara nödvändigt oxo, har du skadat muttern tillräckligt mycket får du slå på en 31:a.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

832 Inlägg
14 maj 2009
Skaffa dej ett kraftigt t-handtag, en bra hylsa och ett långt rör. sen är det bara att någon bromsar och ta i utav helvete. Dom brukar kunna sitta en del. Rostlösare skadar ju inte heller.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

21 761 Inlägg
14 maj 2009
Har för mig att jag hjälpte en granne med den där muttern för en del år sedan, han hade inte tagit bort bromsskivan och kunde alltså bromsa fast medan jag drog. Jag hade 3/4 hylsnyckelsats och där är det ju relativt tåliga saker även om det inte är krafthylsor.

Eftersom det var mina egna verktyg så tog jag i för kung och fosterland, muttern skulle jäklar i mig bort. Den lossnade till slut. smile

Sök