JapMax skrev:
16t är typ första uppgradering av turbo som passar bolt on.
Kamaxeln kan du byta, det är både billigt och lätt och ger mkt roligare motor.
Stämmer inte, 13t,14t,15g passar rakt på med, dock måste du vrida på kompressor och avgashus vilket du än väljer. Även bygga eget fäste till wg-klockan
DzZz skrev:
Du har B230FK motorn? Isåfall, byt wastegaten till b230FT (Fulltryckaren) då motorn i grunden är samma.
Rätta mig om jag har fel.
Du har rätt
![smile](img/smilies/smile.png)
Ang turbon så finns det många som passar, sitter ju en mitshubishi 13c på din nu, finns några som passar rakt på ditt grenrör. 15g,16t,18t osv är av samma serie som aggregatet du har nu, "samma hus" för olja och vattenanslutningar men olika avgashus och kompressorhus. Men en 15g, 16t osv måste du vrida på husen och bygga eget wg-fäste för att det ska funka, är lite pill med det. Även bygga om anslutningen mot downpipen, blir lite krångligare om man ska ha 7:ans vinklade avgashus på 16t med, vilket jag har.
Det är bättre du börjar med lite enkla medel först, skaffa en laddtrycksmätare och ställ laddet till 0,6 så har du samma effekt som en ftt. Med ett chip, högre ladd (0,9 funkar fint) och en annan kam så närmar du dig 190hk. Det duger rätt bra ett tag faktiskt, går ju alltid att gå vidare med att byta turbo sen, ic, spridare, lmm osv
![wink](img/smilies/wink.png)