2216
Sök

Trimning volvo 945 ltt

2 121 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej jag skulle vilja trimma min 945 ltt men vet inte hur jag ska gå till väga å på billigaste sättet vill ju ha lite mer en bara 135 hk som de är iden.. Är de någon som har bra tips på vad man kan göra??

Som chip löftfilter m.m avgas eller några bra sidor eller företag att rekomendera


Hvh Hackev8

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/655827_llzi38.jpg


133 Inlägg
14 maj 2009
#2
Hackev8 skrev:
Hej jag skulle vilja trimma min 945 ltt men vet inte hur jag ska gå till väga å på billigaste sättet vill ju ha lite mer en bara 135 hk som de är iden.. Är de någon som har bra tips på vad man kan göra??

Som chip löftfilter m.m avgas eller några bra sidor eller företag att rekomendera


Hvh Hackev8

http://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/655827_llzi38.jpg
Viking ecomax chip (1500) 3" JT avgas (3-6000) Och en hårdare tryckklocka från Turbomeck (750) . Sen är original T kam rena skiten så du kan stoppa i en a-kam (ca:500 kr) Original snurran är inte heller någon höjdare så till den setupen jag nämt så skulle jag rekomendera en 15G/16t så har du en helt okej motor.
Senast redigerat av 940Black (14 maj 2009)

940ltt

2 121 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#3
940Black skrev:
Hackev8 skrev:
Hej jag skulle vilja trimma min 945 ltt men vet inte hur jag ska gå till väga å på billigaste sättet vill ju ha lite mer en bara 135 hk som de är iden.. Är de någon som har bra tips på vad man kan göra??

Som chip löftfilter m.m avgas eller några bra sidor eller företag att rekomendera


Hvh Hackev8

http://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/655827_llzi38.jpg
Viking ecomax chip (1500) 3" JT avgas (3-6000) Och en hårdare tryckklocka från Turbomeck (750) . Sen är original T kam rena skiten så du kan stoppa i en a-kam (ca:500 kr) Original snurran är inte heller någon höjdare så till den setupen jag nämt så skulle jag rekomendera en 15G/16t så har du en helt okej motor.
oki låter ju bra de de ska jag kolla upp


624 Inlägg
14 maj 2009
#4
alt endast en pysventil..ej mkt effekt men jävligt billigt,gör en själv av ett T-kors=20kr/150-180hk

enkelt som fan och billigt!

who´s the man?

2 121 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#5
guwib skrev:
alt endast en pysventil..ej mkt effekt men jävligt billigt,gör en själv av ett T-kors=20kr/150-180hk

enkelt som fan och billigt!
oki men vad gör dom för en funktion & vart finns dom att köpa??
Senast redigerat av Hackev8 (14 maj 2009)


2 121 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#6
nu e de så har... jag har lite mer funderingar... vad kan jag ha för turbo som passar orginal gren röret?  jag vill ju bytta ut de med är de nån som kan såna saker eller vet nå mer är ute efter spridare oxå vad som kan passa bäst... jag ska chip trima bilen den ska lämnas in på jospeed eller chipdepån som de heter men jag är sugen på mycke mer en bara de... mer tips vill jag gärna ha

///hackev8


12 086 Inlägg
30 juli 2009
#7
16t är typ första uppgradering av turbo som passar bolt on.

Kamaxeln kan du byta, det är både billigt och lätt och ger mkt roligare motor.

2 121 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#8
JapMax skrev:
16t är typ första uppgradering av turbo som passar bolt on.

Kamaxeln kan du byta, det är både billigt och lätt och ger mkt roligare motor.
oki Tack för tipsen men är en 16t turbon dyr eller går de att få tag på billigt??


Hanskyofsweden
30 juli 2009
#9
16t finns nog kanske på blocket billigt

2 121 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#10
Hanskyofsweden skrev:
16t finns nog kanske på blocket billigt
oki ska kolla Tack


68 Inlägg
30 juli 2009
#11
940Black skrev:
Hackev8 skrev:
Hej jag skulle vilja trimma min 945 ltt men vet inte hur jag ska gå till väga å på billigaste sättet vill ju ha lite mer en bara 135 hk som de är iden.. Är de någon som har bra tips på vad man kan göra??

Som chip löftfilter m.m avgas eller några bra sidor eller företag att rekomendera


Hvh Hackev8

http://www1.garaget.org/gallery/archive/49210/655827_llzi38.jpg
Viking ecomax chip (1500) 3" JT avgas (3-6000) Och en hårdare tryckklocka från Turbomeck (750) . Sen är original T kam rena skiten så du kan stoppa i en a-kam (ca:500 kr) Original snurran är inte heller någon höjdare så till den setupen jag nämt så skulle jag rekomendera en 15G/16t så har du en helt okej motor.
vad hamnar man på för effekt å med denna setupen då??? utan å bytta spridare å lmm å porta toppen menar jag  ....gjör det verkligen att byta turbo. med tanke på att spridarna redan maxas ut av 13c turbon??

kan ha fel nu men  bara undrar

31 juli 2009
#12
Chippa så går han bättre än en fulltryckare big_smile

3 182 Inlägg
21 augusti 2009
#13
lånar tråden lite, vart hittar man en a kam och hur komplicerat är det att byta. måste man ta bort toppen för att byta kammen.

2 121 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
#14
pukan2 skrev:
lånar tråden lite, vart hittar man en a kam och hur komplicerat är det att byta. måste man ta bort toppen för att byta kammen.
jag har en a å t kam om de är intresant


3 182 Inlägg
21 augusti 2009
#15
det är intressant, men skulle villa ha hjälp med att få den monterad i toppen och få allt inställt som det ska, toppen sitter monterad på bilen.
finns det nån i Stockholm som kan hjälpa till med det.
Senast redigerat av pukan2 (21 augusti 2009)

1 Inlägg
22 augusti 2009
#16
Du har B230FK motorn? Isåfall, byt wastegaten till b230FT (Fulltryckaren) då motorn i grunden är samma.

Rätta mig om jag har fel.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
22 augusti 2009
#17
JapMax skrev:
16t är typ första uppgradering av turbo som passar bolt on.

Kamaxeln kan du byta, det är både billigt och lätt och ger mkt roligare motor.
Stämmer inte, 13t,14t,15g passar rakt på med, dock måste du vrida på kompressor och avgashus vilket du än väljer. Även bygga eget fäste till wg-klockan


DzZz skrev:
Du har B230FK motorn? Isåfall, byt wastegaten till b230FT (Fulltryckaren) då motorn i grunden är samma.

Rätta mig om jag har fel.
Du har rätt smile

Ang turbon så finns det många som passar, sitter ju en mitshubishi 13c på din nu, finns några som passar rakt på ditt grenrör. 15g,16t,18t osv är av samma serie som aggregatet du har nu, "samma hus" för olja och vattenanslutningar men olika avgashus och kompressorhus. Men en 15g, 16t osv måste du vrida på husen och bygga eget wg-fäste för att det ska funka, är lite pill med det. Även bygga om anslutningen mot downpipen, blir lite krångligare om man ska ha 7:ans vinklade avgashus på 16t med, vilket jag har.


Det är bättre du börjar med lite enkla medel först, skaffa en laddtrycksmätare och ställ laddet till 0,6 så har du samma effekt som en ftt. Med ett chip,  högre ladd (0,9 funkar fint) och en annan kam så närmar du dig 190hk. Det duger rätt bra ett tag faktiskt, går ju alltid att gå vidare med att byta turbo sen, ic, spridare, lmm osv wink
Senast redigerat av Marcus_89 (22 augusti 2009)


One Man Clan
4 287 Inlägg
22 augusti 2009
#18
JapMax skrev:
16t är typ första uppgradering av turbo som passar bolt on.

Kamaxeln kan du byta, det är både billigt och lätt och ger mkt roligare motor.
16T är inte "bolt" on.... då de är annat avgashus till dessa... så du får svetsa om downpipen i alla fall

för att få effekt ur en 940 så är de byte turbo + kamaxel samt chip ( å gärna större spridare å luftmassemätare) som gäller... om motorn är i bra skick så ska väl 25-300 hästar inte vara några större problem men nått man ska tänka på är att en ny orginal koppling knappt orkar orginal effekten, så om du ska börja trimma så räkna på i alla fall 4000kr för en uppgraderingskoppling i materialkostnad om du nu byter själv.

EDIT: jag vet inte hur mycke du gör själv men om vi räknar cirka priser för 250-300hästar i enbart material..sen får du väl pröjsa nån för montering om du inte gör de själv

4000kr koppling
1500kr spridare
5-1000kr chip
2-5000kr Mitsubishi turbo ala 16-19t
V-kam = 500
500kr ställbar bränsletrycksregulator


med typ 19t turbo å 1.2-1.4 bars ladd borde 300 hästar vara nått...
Senast redigerat av Xuri (22 augusti 2009)


10 287 Inlägg
22 augusti 2009
#19
Berätta vilka mål du har i effekt och vilken budget du har.
Annars blir det bara hasch-dimmor av hela tråden.

/Göran

Hackev8 skrev:
Hej jag skulle vilja trimma min 945 ltt men vet inte hur jag ska gå till väga å på billigaste sättet vill ju ha lite mer en bara 135 hk som de är iden.. Är de någon som har bra tips på vad man kan göra??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

18 Inlägg
23 augusti 2009
#20
kan nån hjälpa mig jag tänkte trimma min v70 2.4, Min fråga är om det värt och va blir det för skillnad.


Sök