2591
Sök

Kabelbrott mellan säkring och lambda, Saab 900 2,0t-97

22 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej det är så att jag tror att det är ett kabelbrott mellan kontaktdonet till lambdan och säkringen inne i kupen. Det skall vara ström i en av de fyra kablarna som går till lambdan men som det verkar nu så går inte strömmen ut till kontakt donet i motorrummet. Så jag tänkte höra om någon har varit med om detta förut och vet något utsatt ställe där kabeln skulle kunna slitas av. Dom på Saab hade inte varit med om detta tidigare.
För när han satt i Datorn och skulle släcka felkoden till lambdan (som jag nyligen bytt) så visade den en ny felkod på förvärmaren till lambdan. Så det ända jag och dem kunde komma på var att det finns ett kabelbrott någonstans. Eller om någon annan har en annan ide?

Mvh/ O

22 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#2
Såg nu att jag postat i fel tråd. Kan Admin flytta till rätt?

22 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#3
Ingen som har något förslag?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 juni 2009
#4
kabelbrott lär de nog inte vara, men jag skulle ta en titt på lamdan igen, så de är rätt modell, o så att alla kablar sitter där de ska! om de inte funkar, får du mäta mellan kontakten o säkringshållaren med en multimeter! smile

lycka till!

Mvh Patrik


22 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#5
Nej Lambdan ska det inte vara något fel med för när CE lyste första gången så var jag in till saab så dom fick felsöka. DÅ var lambdan trasig. Så jag bytte den och åkte in så dom kunde radera felkoden. Då gav lambdan ut rätt värden men nu visade den en ny felkod till förvärmaren till lambdan. Så då trodde han på saab att det var ett kabelbrott. Har kollat strömmen i säkringshållaren och det finns ström där men inte i kontakten i motorrummet.
Så antingen är det ett kabelbrott eller något annat fel. Någon som varit med om detta tidigare?

Mvh/ Oskar

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 juni 2009
#6
hel skummt, men testa o dra en egen kabel från säkringhållaren rakt till kontakten och se om de funkar bättre! bara dra en ut genom rutan o testa smile

Mvh Patrik


22 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#7
Men om jag drar ut kontakten så sitter ju inte de andra sladdarna till lambdan i så då kommer ju den visa felmeddelande ändå och jag vet inte om felet är löst eller?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 juni 2009
#8
dra en kabel mellan dom kontakterna bara, är lätt smile om allt funkar när alla kablar är där de ska, så är de ju bara tuta o köra!


22 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#9
Nu har jag ström i kontakten, men jag drog av minuskabeln från batteriet och väntade en halvtimme. Var sedan ut och åkte en sväng och då tändes lampan igen. Så nu vet jag ännu mindre vad det är. Lambdan var ju okej när jag fel sökte hos saab?

Mvh / Oskar

429 Inlägg
7 juni 2009
#10
Förvärmningen är ju bara till för att värma upp lambda sonden när den är kall rätt logiskt.
Så om lampan tänds när motorn och katalysatorn är redigt varma så ska inte lampan tändas som lambdasonden är tillräckligt varm och behöver allså ingen ström till förvärmningen.
Så felet ligger nog i lambda sonden.
Har du monterat en modell anpassad lambda eller skarvat in en annan?


22 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#11
Jo precis. Motorn och katalysatorn var relativt varma när jag provade sist. Men den tändes ju om och om igen direkt när han på saab skulle släcka felkoden. och då sa han att lambdan funkade som den skulle men att felkoden låg på förvärmningen.
Lambdan kommer från speedparts och är inte modellanpassad utan är skarvad. Och sladdarna sitter som dom ska.

Mvh/ Oskar

1 867 Inlägg
8 juni 2009
#12
Lambdan behöver förvärmningen, annars sotar den igen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

22 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#13
Var in och felsökte igen hos Saab idag med förhoppning att dom skulle kunna släcka felkoden nu, men icke. Felkoden var följande: Strömtillförsel till förvärmare utan för gränsvärde. Han på saab sa att jorden kunde vara dålig, men jag kollade med strömmätare och jorden som går till lambdan funkade. Men får väl kolla med amperemätare och se vad strömmen ligger på.

Alla andra förslag mottages.

Mvh / Oskar

Private Jet
6 Inlägg
10 december 2009
#14
Tror du ska satsa på en original lambda, jag har själv haft detta problemet.. och trionic 5 är väldigt känsligt om det inte är rätt lambda.. jag provade med flera olika lambda sonder, även en universal lambda från speddparts men det hjälpte inte.. tillslut kollade jag upp numert på original lambdan och skrev in det i boschs lambda katalog och där fanns där en universal lambda som motsvarade min original, sen dess har inte lampan tänds igen.. köpte lambdan på mekonomen..

Saab Turbo Club of Sweden


Sök