Tjenare, Jag har precis satt i 2 st 12 tums basar i bilen med ett GP-800 slutsteg till dom och även ett slutsteg till mitt framsystem och nu när jag har varit ute och kör ikväll så har det kommit en konstig lukt ifrån steget (tror jag ) och så har även bilen betet sig väldig konstigt, larm dosan är jätte seg att larma på bilen och så skulle jag tanka men bilen vägrade visa att jag hade tankat, och sen helt plötsligt så visade mätaren att jag hade tankat (jag stod och gasade lite när det hoppade igång), min fundering är vad detta kan vara ?, Jag har själv funderingar på batteri, att det inte orkar med detta men varför luktar de, det tycker jag är konstigt.
Någon som har svar eller tips på detta skriv gärna , tack i förhand
Fixade ljudet i min bil idag med baslåda och slutsteg det luktade lite när jag drog på rejält från baslådan men inget märkvärdigt (tror jag inte) däremot så är larm dosan JÄVLIGT seg att larma fattar inte varför
Låter som att basarna är nya, då kan det lukta gam om man spelar för högt. Sen det där med att bilen går konstigt kan jag nästan garantera att du har råkat kopplat basarna i 1 ohm.
Okej, Vad menar du med 1 ohm ? jag kan ju ställa in det på steget säkert eller hur ?
man kan koppla basarna på olika sätt beroende på hur man vill lasta steget desto mindre ohm (motstånd) desto mer effekt får man men det blir sämre kontroll och det drar mer ström
Har du kopplat i 1ohm kanske batteriet har dragits ur extra mycket och då fungerar inte larmet jag antar att det är så softis menar
Ohmtalet är inte ställbart på steget nej. Beroende på vad basarna har för talspolar och hur du kopplar dom så får du olika impedans (motstånd, mäts i Ohm) och belastar således steget olika. Om du har tex 2 basar med dubbla 4Ohms spolar och parallellkopplar dom så får du 1Ohms impedans, och det tycker inte det steget om.3
Mina basar är på 2ohm styck. Så jag har kopplat nu är att jag har båda basarna i samma låda sen har jag kopplat ihop dom till en "utgång" så det går 2 kablar till slutsteget istället för 4. Alltså är det en parallel koppling, hur ska jag kunna göra en seriekoppling till det här monoblocket? Kan någon rita ett koppling schema ?
Sen låter det som steget har distat och vart väldigt varmt pga för lite spänning in. Så du får kolla din generator och ditt batteri. Även mäta upp vad du har för spänning på när du spelar osv för att det låter som att du har väldigt för lite.
Mina basar är på 2ohm styck. Så jag har kopplat nu är att jag har båda basarna i samma låda sen har jag kopplat ihop dom till en "utgång" så det går 2 kablar till slutsteget istället för 4. Alltså är det en parallel koppling, hur ska jag kunna göra en seriekoppling till det här monoblocket? Kan någon rita ett koppling schema ?