3228
Sök

Misständningar Audi A6 3.2 V6 FSI quattro

4 Inlägg
onsdag 18:30
Trådstartare
Hej!

Har problem med misständningar på min a6:a. Ventilkåpspackningen är bytt, en tändspole, och nu senast generatorn. Generatorn byttes för den var slut och så fort jag kom ner på låg spänning så misstände den, så jag trodde det hade med det och göra. Men med generatorn bytt har jag haft fortsatta problem med misständningar. Det händer lite slumpartat, men nu senast kom det när jag körde med FM-sändare i 12v-uttaget. Efter att ha dragit ut den så funkade bilen att köra efter att ha fått vila en stund. Så därför känns det fortfarande som att det på något sätt har med spänningen att göra?

Läste på ett annat forum att man behöver koda om någonting när man byter batteri (bytte i somras) men bilmekanikern här sa att man inte gör det på dessa bilar. Börjar bli less på att felsöka men aldrig få fatt på problemet. Har ju läst en del om kamjedjestrul på dessa motorer, men jag har inte hört nåt missljud eller så... bara misständningar.

Vad tror ni det kan vara? Håller den på att dra sin sista suck?

6 084 Inlägg
onsdag 19:22
När misständer den? Tomgång eller vid belastning?  Min Audi TT 3,2lit roadster (2004) misstände första dagen jag ställde på den (1Maj nu i år) men det hände bara när jag belastade motorn, aldrig på tomgång! Bytte samtliga stift och efter det gick motorn bra igen!

4 Inlägg
onsdag 19:34
Trådstartare
jaka54 skrev:
När misständer den? Tomgång eller vid belastning?  Min Audi TT 3,2lit roadster (2004) misstände första dagen jag ställde på den (1Maj nu i år) men det hände bara när jag belastade motorn, aldrig på tomgång! Bytte samtliga stift och efter det gick motorn bra igen!

Framförallt vid belastning. Inte vid tomgång som det verkar nu iallafall. Förut misstände den på tomgång också, men efter bytet av tändspole så slutade den med det. Kanske räcker att byta alla stift om jag har tur då...

1 685 Inlägg
onsdag 23:58
visions126 skrev:
jaka54 skrev:

Framförallt vid belastning. Inte vid tomgång som det verkar nu iallafall. Förut misstände den på tomgång också, men efter bytet av tändspole så slutade den med det. Kanske räcker att byta alla stift om jag har tur då...

Hmm, tur o misständningar hör inte ihop. Inga felkoder med VCDS?  Fast ibland har man tur, så byta stift kan ju vara en lösning..men felkoder vore ju bättre.
mvh/husse

491 Inlägg
Igår 06:50
Anledningen att en tändspole byttes? Innebär inte att dom andra är 100. Jag hade själv intermittenta felkoder på flera på en äldre audi så då byttes alla. Audi hade ett service utskick på tändspolar en gång i tiden

Men som redan sagts, läs ut ut ev felkoder

4 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
Bytte ena tändspolen i början av trasslet för jag hade oljeläckage i en av dem och trodde det var därför den misstände. Efter det byttes ventilkåpspackningen för att förhindra läckaget.

Ska se om jag kan få tag på lite felkoder idag, ska köra in den till mekanikern och se vad dom säger. Men jag lyssnade på motorn på tomgång och den låter lite rasslig. Tror ni det är kedjan?

Laddade upp ett ljudklipp här:
https://voca.ro/1kZiGQ9CW7bv
Senast redigerat av visions126 (för 17 timmar sedan)

491 Inlägg
för 17 timmar sedan
Hur gammal är bilen?

Är det kedjan på den motorn, suck, risk för nattavara, rovan måste ur, den sitter i bakkant om jag inte har helt fel

Gör du det själv? Well, på värkstad tar det minst en vecka och det kommer då värka i pluskan

4 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
krambriw skrev:
Hur gammal är bilen?

Är det kedjan på den motorn, suck, risk för nattavara, rovan måste ur, den sitter i bakkant om jag inte har helt fel

Gör du det själv? Well, på värkstad tar det minst en vecka och det kommer då värka i pluskan

Haha.. ja det är det jag inte hoppas....

Det är en -05:a, gör det definitivt inte själv tyvärr.
Senast redigerat av visions126 (för 10 timmar sedan)

491 Inlägg
för 2 timmar sedan
Risken är att det då kommer kosta mer än bilen är värd, tyvärr, tråkigt. Så idiotiskt att den sitter i bakkant

(På ett numera nedlagt forum, Nordic Audi, så visade en medlem bilder på hur han steg-försteg gjorde det själv i sin verkstad. Jisses, lyfta ur motorn, alla delar att hålla reda på, att han fick ihop den, ett underverk men han kunde sitt jobb)

Sök