2800
Sök

Bli av med högt dump ljud, utan att skada turbon?

98 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#1
Tjenare, köpte mig en saab 900t nyligen som det satt en jbr25-dumpventil på och jag tycker det känns förbaskat löjligt att komma med min 185 hästars turbo med öppet luftfilter och ladda runt 0,5 eller liknande sen hör man ett högt pyyyysch!!!

Jag vet att man bara kan montera bort den, men sökte lite här och hittade att dumpventiler är bra för turbon för det släpper ut luft som annars skulle studsa tillbaka mot impellerna i turbon och på så sätt slita rejält på den.

Så jag undrar om man kan ställa in dumpventilen ordentligt så man varken skadar turbon eller att det behöver låta så in i h**vete rent ut sagt eller behöver jag ens ha den ?

OBS: Jag har SÖKT i forumet men hittade inga svar därför undrar jag.
Senast redigerat av Novemuna (22 maj 2009)


Turbo lover
555 Inlägg
22 maj 2009
#2
Sätt dit originaldumpen som funkar klockrent och som arbetar betydligt tystare. Sen kan du fimpa ditt öppna filter för att få den ännu tystare. Din bil borde förresten ladda lite mer än 0,5.
Senast redigerat av Turbovin (22 maj 2009)


98 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#3
Turbovin skrev:
Sätt dit originaldumpen som funkar klockrent och som arbetar betydligt tystare. Sen kan du fimpa ditt öppna filter för att få den ännu tystare. Din bil borde förresten ladda lite mer än 0,5.

Okej, men allt snack om att turbon skulle ta skada utan dump (vet att det sitter orginal) men ja , är det bara skitsnack ?

Jag vet ju inte om luftfiltret gör så mycket ljud ifrån sig men tänkte skaffa mig en ljuddämpare med lite dovare ljud så då spelar det väl inte så stor roll med det öppna luftfiltret ?

Och på tal om ljuddämpare, räcker det om jag köper endast en slutljuddämpare eller bör jag köp ett helt avgassystem, har inte så mycket pengar men vill ändå ha lite dovare och behagligare ljud.


471 Inlägg
22 maj 2009
#4
de ska nog räcka med bara ljuddämpare smile

Skiiit du nedde ! ;)

98 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#5
240boy skrev:
de ska nog räcka med bara ljuddämpare smile

Okej några förslag på snygga och billiga , även sidor där man kan köpa skulle uppskattas.

Förresten är lite ny kring det här med dumpventil men hur blir det med hållet i luftröret som går till turbon när jag tar bort dumpen ?tongue


Turbo lover
555 Inlägg
22 maj 2009
#6
Jo det stämmer att det sliter på turbon utan dump. Sätter du dit originaldump så ska det ju gå en slang från returen på dumpen till turbons inloppsrör. Inte bra om det kommer in ofiltrerad luft där.


98 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#7
Turbovin skrev:
Jo det stämmer att det sliter på turbon utan dump. Sätter du dit originaldump så ska det ju gå en slang från returen på dumpen till turbons inloppsrör. Inte bra om det kommer in ofiltrerad luft där.

Jaha, det finns alltså en orginaldump som ska sitta på samma ställe som jbr dumpen sitter just nu, som sedan ska kopplas på samma sätt som den nuvarande dumpen är kopplad ?
Senast redigerat av Novemuna (22 maj 2009)


500 Inlägg
22 maj 2009
#8
Novemuna skrev:
Turbovin skrev:
Jo det stämmer att det sliter på turbon utan dump. Sätter du dit originaldump så ska det ju gå en slang från returen på dumpen till turbons inloppsrör. Inte bra om det kommer in ofiltrerad luft där.

Jaha, det finns alltså en orginaldump som ska sitta på samma ställe som jbr dumpen sitter just nu, som sedan ska kopplas på samma sätt som den nuvarande dumpen är kopplad ?

Japp och som Turbovin säger så går det en återcirkulering till insugningsröret. Då dämpar du "dumpljudet" betydligt.


98 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#9
Nocturnal skrev:
Novemuna skrev:
Turbovin skrev:
Jo det stämmer att det sliter på turbon utan dump. Sätter du dit originaldump så ska det ju gå en slang från returen på dumpen till turbons inloppsrör. Inte bra om det kommer in ofiltrerad luft där.

Jaha, det finns alltså en orginaldump som ska sitta på samma ställe som jbr dumpen sitter just nu, som sedan ska kopplas på samma sätt som den nuvarande dumpen är kopplad ?

Japp och som Turbovin säger så går det en återcirkulering till insugningsröret. Då dämpar du "dumpljudet" betydligt.

Jaha okej, men då bör jag lösa det, förresten du som har en 900, du har inte tips på en bra och billig ljuddämpare som ger ett skönt ljud ?

En sak till, såg att du visade upp en växelspak i ditt galleri och det är så att min växelknopp har lossat och jag vill fixa ditt en ny utan att det ser ut som det är halvdant gjort och undrar hur jag ska gå tillväga, har du några tips ? ;D


500 Inlägg
22 maj 2009
#10
Bara en ljuddämpare ger inget bra ljud. en sats efter katalysatorn i 2,5" eller 3" ger sportigare ljud.
Vad vill du ha tips på? Vilka som passar?


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
22 maj 2009
#11
Äeh, skit i att ha dump, det är inte SÅ skadligt för turbon. Finns många som kör utan dump bara för att skiten läcker. Man brukar oftast vända på dumpen så den pallar mer (men dumpar typ inget då) på bilar med lite mer mos/ladd. Det låter rätt coolt att dumpa genom turbon. Det rycker rätt skönt i bilen när luften försöker bromsa upp turbon också. smile
Polaren med en gammal Evo 2'a kör med vänd dump, har kört så i över ett år, han piskar dessutom bilen ordentligt hela tiden (bla har han banrekordet i Challenge numera), turbon håller än! smile
Senast redigerat av FL3JM (22 maj 2009)


888 Inlägg
22 maj 2009
#12
Köp en originaldump på Saab Kostar ca 400:-.

Sen ang "felvänt" och rättvänt" läge så sitter den redan "felvänt" på NG900, 9-3, 9-5. Märks ingen skillnad i ljudet på en saab avlastningsventil(dump). Den öppnar lite senare pga att ventilen endast öppnas utav vakuumet och tåler lite mer laddtryck.

Laddar den inte mer än 0,5 bar? i så fall är magnetventilen sönder.

44 Inlägg
22 maj 2009
#13
Viste inte att Saab's original avlastningsventil var en dump. På de saabar jag ägt och sett har den varit återcirkulerande.

För övrigt så bör nog filtret bytas mot en original filterbox med papp-filter, för ett öppet filter eller sportluftfilter förstärker ljudet från AV'n. Därav ditt höga ljud när AV'n öppnar.

O om din bil är original så bör den ladda 0,7 bar ung.
Senast redigerat av WannabeeGBG (22 maj 2009)

Steel My Car And I Will
Hunt You Forever!

-utan 940
1 728 Inlägg
22 maj 2009
#14
Åh vilken härlig tråd! Jag är så trött på alla som vill ha öppen dump för att de har sett the plast and the furious och sen undrar varför bilen inte går på tomgång. Du har helt rätt i att det är urlöjligt med öppen dump på en otrimmad bil.

Självklart ska du byta ut fjortisvisslan mot en en original återcirkulerande, sportluftfiltret kan du lägga på hyllan tills du trimmat såpass mycket att original blivit en flaskhals (jag hoppas du fick med originalgrejerna).

888 Inlägg
22 maj 2009
#15
WannabeeGBG skrev:
Viste inte att Saab's original avlastningsventil var en dump. På de saabar jag ägt och sett har den varit återcirkulerande.

För övrigt så bör nog filtret bytas mot en original filterbox med papp-filter, för ett öppet filter eller sportluftfilter förstärker ljudet från AV'n. Därav ditt höga ljud när AV'n öppnar.

O om din bil är original så bör den ladda 0,7 bar ung.

Va?

Dump är ett fult ord för Avlastningsventil. Och det är en "dump" oavsett om den är Återcirkulerande eller Atmosfärisk.

Hans dumpljud försärks inte av öppet filter då det sitter en Atmosfärisk AV på hans bil.

Mvh
Senast redigerat av HenkeTIC (22 maj 2009)

7 274 Inlägg
22 maj 2009
#16
WannabeeGBG skrev:
Viste inte att Saab's original avlastningsventil var en dump. På de saabar jag ägt och sett har den varit återcirkulerande.

För övrigt så bör nog filtret bytas mot en original filterbox med papp-filter, för ett öppet filter eller sportluftfilter förstärker ljudet från AV'n. Därav ditt höga ljud när AV'n öppnar.

O om din bil är original så bör den ladda 0,7 bar ung.

Avlastningsventil = dump...


Saaboholic
3 129 Inlägg
22 maj 2009
#17
Köp inte bara en ljuddämpare.. då kommer du åka runt och bröla som en ghetto nisse och bli utskrattad istället. Satsa på 3" efter katten istället.

Mvh

"Liberty of thought is the life of the soul"

98 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#18
Andreas 940 skrev:
Åh vilken härlig tråd! Jag är så trött på alla som vill ha öppen dump för att de har sett the plast and the furious och sen undrar varför bilen inte går på tomgång. Du har helt rätt i att det är urlöjligt med öppen dump på en otrimmad bil.

Självklart ska du byta ut fjortisvisslan mot en en original återcirkulerande, sportluftfiltret kan du lägga på hyllan tills du trimmat såpass mycket att original blivit en flaskhals (jag hoppas du fick med originalgrejerna).

Vi ska hämta bilen idag så det blir att sätta händerna i den direkt. big_smile


98 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#19
hedley skrev:
Köp inte bara en ljuddämpare.. då kommer du åka runt och bröla som en ghetto nisse och bli utskrattad istället. Satsa på 3" efter katten istället.

Mvh

Okej, några förslag ?


98 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
#20
Nocturnal skrev:
Bara en ljuddämpare ger inget bra ljud. en sats efter katalysatorn i 2,5" eller 3" ger sportigare ljud.
Vad vill du ha tips på? Vilka som passar?

Okej, men vad går en sådan sats på då, jag har ingen inkomst men sitter med ungefär 8000:- och tänkt att spendera cirka 5000:- på bilen tongue

Nja tänkte mer på vad som låter gött utan att man får den där "huvudvärkskänslan" efter 30 - 40 min tongue
Sen vart man kan få tag på dem



Sök