Jag måste nog påstå motsatsen jämfört med dom flesta som svarade dig hehe, jag hade inte tvekat en sekund för bytet, körglädjen är extrem i en M modell jämfört med en "vanlig" BMW, jag kan ju med lätthet påstå att jag hade bytt bort 525an t.ex. mot EN TILL M3 e36a om jag nu inte hade behövt en bil i den större klassen, fördelarna med en M3 e36, och förmodligen alla M modeller för den delen är körglädjen som väger tungt tycker jag, ljudet är helt underbart när man trycker till, effekten är väl inte så extrem nuförtiden men den räcker till, 0-100 på 6 sekunder (M3 3,0) e väl acceptabelt och utan fartspärren så har min varit över 270 km/h vilket jag tycker är helt okej för en bil i den prisklassen.
Att M3 e36 skulle va en "dryg" långfärdsbil håller jag inte heller med om, jag körde Helsingborg - Amsterdam non stop i somras o de va verkligen inte jobbigt på nåt sätt, tvärtom är jag glad att jag tog den bilen som bjuder på så mycket körglädje när man bara ska nöta tråkig motorväg, den är stötigare, man hör motorljudet när du ligger på i motorvägsfart, men är inte de charmen?
En nackdel med M3orna och åter igen förmodligen alla M modeller över lag är att service och reservdelar är rätt mycket dyrare än vanliga BMW modeller, försäkringen däremot är inte nån enorm skillnad som man skulle kunna tro, när jag bytte från 328 e36 till M3 e36 så va skillnaden cirka 100 kr/månaden i försäkring..
Du frågade om SMG lådan va något, personligen så vet jag inte hur SMG lådan är i M3orna, har kört "paddelväxling" på andra bilar o de slutar oftast med att man lägger den i automat o helt plötsligt så va de roliga över, inte alls lika kul enligt mig, men smaken är som baken, vissa tycker ju att de är halva grejen när man lägger den i D o bara steker vidare. Men som du säkert vet i och med att du kör 328 som oxå har rätt skapligt vrid, ska man bara glassa så behöver man inte vispa så ofta med spaken fast man har en manuell hehe.
Kortfattat hade jag sagt, försök hitta en riktigt fin, välservad, ej nödvändigtvis sv-såld för de känns så överskattat men i gott skick så kan jag garantera dig att du får en riktigt rolig bil för slantarna
MVH johan