4124
Sök

Hur vet man om LMM är sönder?

712 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#1
Undrar om någon vet hur man vet om att LMM (luftmassemätaren) är sönder??

Har skrivit i ett annat forum angående att min bil hackar till när jag släpper gasen. Spelar ingen roll i vilken växel.
Även om jag kör 100km/h och släpper gasen så hackar den till 1-2ggr sen är den normal.
Kanske någon här som vet vad felet kan vara??



Men huvudfrågan är alltså hur man vet att LMM är sönder??

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

303 Inlägg
28 maj 2009
#2
tror at om lmm e paj så går den väldigt orent eller fett då den inte vet hur den ska mixa luft å soppa... bara vad ja tror


3 650 Inlägg
28 maj 2009
#3
Koppla ur LLM på tomgång, om tomgången förändras så funkar den, är tomgången densamma som innan urkopplingen så e den paj


712 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#4
Kesler skrev:
Koppla ur LLM på tomgång, om tomgången förändras så funkar den, är tomgången densamma som innan urkopplingen så e den paj

Kan jag göra det medans bilen är igång då??
kommer inte få nån felkod eller nått.

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

Diesel puffare ;)
161 Inlägg
28 maj 2009
#5
du kan ju prova att koppa ur LMM för att se om den går annorlunda..  går ju i något nödprogram när den är urkopplad wink

där var man lite sen smile
Senast redigerat av RHO (28 maj 2009)

Bygger en Fabia RSI = Snabbare och Snyggare!!

1 353 Inlägg
28 maj 2009
#6
Crazyivan skrev:
Kesler skrev:
Koppla ur LLM på tomgång, om tomgången förändras så funkar den, är tomgången densamma som innan urkopplingen så e den paj

Kan jag göra det medans bilen är igång då??
kommer inte få nån felkod eller nått.

jo, det kommer bli en felkod, men på BMW iallafall så nollställer den/tar bort felkoden igen när du startat bilen ett visst antal gånger utan att felet återuppstår igen, vet dock inte hur saab har det.

There's no replacement for displacement

712 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#7
Men kan man inte på något sätt ta ut den o kolla på den ifall den är hel då??

sitter ju bara me 2 små skruvar.

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

3 650 Inlägg
28 maj 2009
#8
Crazyivan skrev:
Kesler skrev:
Koppla ur LLM på tomgång, om tomgången förändras så funkar den, är tomgången densamma som innan urkopplingen så e den paj

Kan jag göra det medans bilen är igång då??
kommer inte få nån felkod eller nått.

precis, närbilen är igång. Såg nu att du har en rätt nya bil, vågar inte svara på nåt ang felkoder..


67 Inlägg
28 maj 2009
#9
Kesler skrev:
Crazyivan skrev:
Kesler skrev:
Koppla ur LLM på tomgång, om tomgången förändras så funkar den, är tomgången densamma som innan urkopplingen så e den paj

Kan jag göra det medans bilen är igång då??
kommer inte få nån felkod eller nått.

precis, närbilen är igång. Såg nu att du har en rätt nya bil, vågar inte svara på nåt ang felkoder..

de ska inte vara någon fara att plocka bort sladden till lmm. Felkoder kan man radera genom att lägga av pluskabeln några minuter
Senast redigerat av nilsson_racing (28 maj 2009)


832 Inlägg
28 maj 2009
#10
nilsson_racing skrev:
Kesler skrev:
Crazyivan skrev:

Kan jag göra det medans bilen är igång då??
kommer inte få nån felkod eller nått.

precis, närbilen är igång. Såg nu att du har en rätt nya bil, vågar inte svara på nåt ang felkoder..

de ska inte vara någon fara att plocka bort sladden till lmm. Felkoder kan man radera genom att lägga av pluskabeln några minuter

vet inte hur det är på dom där men 9000 funkar det inte att lägga av batterikabeln utan man måste läsa ur felkoderna och radera dom med diagnostikverktyg.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

139 Inlägg
28 maj 2009
#11
På en 850 t5 förändras inte tomgången när man kopplar ur LMMen, kan ju vara värt att tillägga.
(Kan inte svara på hur det är med felkoder)

Dock märker man ju väldigt fort om den är trasig när man gasar.

Tycker inte att ditt fel låter som att det är lmmen. När du släpper gasen så kommer bilen alltså motorbromsa. Då pytsar du inte in nått bränsle i motorn. 

Dock har jag inget förslag på vad det kan vara så det kanske inte är till så stor hjälp ändå. 

Men har du inga felkoder nu eller?

712 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#12
Matspetter skrev:
På en 850 t5 förändras inte tomgången när man kopplar ur LMMen, kan ju vara värt att tillägga.
(Kan inte svara på hur det är med felkoder)

Dock märker man ju väldigt fort om den är trasig när man gasar.

Tycker inte att ditt fel låter som att det är lmmen. När du släpper gasen så kommer bilen alltså motorbromsa. Då pytsar du inte in nått bränsle i motorn. 

Dock har jag inget förslag på vad det kan vara så det kanske inte är till så stor hjälp ändå. 

Men har du inga felkoder nu eller?

Nej inga felkoder eller nått. Känns bara väldigt skumt att varje gång man släpper gasen så hackar den till 1-2ggr. O så är det i varje växel också, mest i 1 & 2an.

Tror inte heller det är fel på LMMen, men vad kan de vara då?

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

139 Inlägg
29 maj 2009
#13
Ja, visst är det skumt.

Med du är säker på att det kommer från motorn? Kan ju va något annat i drivlinan.  Det skulle mycket väl kunna vara något mekaniskt.

Det är väl elektrisk styrning istället för wire till spjällhuset på dessa va? Kanske kan vara något med den.


Sök