2768
Sök

Blåst toppackning eller? Saab h-motor

1 217 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjena.
Jag har en stark misstanke om att jag blåst toppackningen då jag fått vatten i ettan och det klånkar utav h-vete när motorn väl startar.

Jag har även konstiga komp-värden 1. 12,5:1 2. 10:1 3. 9,5:1 4. 9:1.

Det hände helt plötsligt över en natt, inget fel när jag parkerade kvällen innan men dagen därpå lät det som något satt med slägga i motorn.


Vad tror ni, är det packningen eller nå annat?


R1 driver!
5 128 Inlägg
6 juni 2009
#2
Hände samma för mig, gick fint på kvällen och på morgonen gick den skit! Och för mig va det toppackningen!


1 217 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#3
_DamnIt skrev:
Hände samma för mig, gick fint på kvällen och på morgonen gick den skit! Och för mig va det toppackningen!

Ah, tack.

Faktiskt ett lugnande svar då jag misstänkt annat, värre.

Hmm undra om det är värt att byta packningen och plana toppen vs köpa motor på skroten och byta hela skiten.


170 Inlägg
6 juni 2009
#4
Har den kokat något

1 217 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#5
jimmy_mattsson skrev:
Har den kokat något

I vintras kokade den två ggr men det har inte hänt något sedan dess.
Varken dratt olja eller vatten eller gått konstigt.


1 217 Inlägg
6 juni 2009
Trådstartare
#7
Tangen_93 skrev:
Är det en 16v eller 8v ?

8v.

Finns väll inte ens h-motorer med 16v?


473 Inlägg
6 juni 2009
#8
Om det bubblar i vattenbehållaren när bilen är varm som bubbelpool så har topppackningen gjort sitt

R1 driver!
5 128 Inlägg
7 juni 2009
#9
falmo skrev:
Om det bubblar i vattenbehållaren när bilen är varm som bubbelpool så har topppackningen gjort sitt

Det är inte säkert att det är så! Min visade inte ett enda tecken på att packningen va kass, men gick som en påse ändå!


37 Inlägg
7 juni 2009
#10
Ska byta topplockspackning på min 940 imorgon.
Absolut inga tecken på att den hade gått sönder. Ingen bubbelpool, inget vatten som försvann, oljan var hur fin som helst, inga oljeringar i vattnet m.m. Vi kollade kompet på den idag och det var ju fucked upp så vi tog på bort toppen. Klart var toppen blåst på det roliga sättet:
http://i42.tinypic.com/2u5xh1y.jpg
Senast redigerat av dreamstudios (7 juni 2009)

MoffeGreven
7 juni 2009
#11
dreamstudios skrev:
Ska byta topplockspackning på min 940 imorgon.
Absolut inga tecken på att den hade gått sönder. Ingen bubbelpool, inget vatten som försvann, oljan var hur fin som helst, inga oljeringar i vattnet m.m. Vi kollade kompet på den idag och det var ju fucked upp så vi tog på bort toppen. Klart var toppen blåst på det roliga sättet:
http://i42.tinypic.com/2u5xh1y.jpg

Fyfan, min såg nästan exakt likadan ut, bara att mitt hål va mellan andra o tredje cylindern big_smile

658 Inlägg
7 juni 2009
#12
Jag skulle plockat toppen och planat den. Utan tvekan, om inte resten av motorn är i dåligt skick. När du tar av toppen, kolla så det inte är några skador på kolvar och cylinderlopp. Passa även på att kolla sträckaren för kamkedjan när du plockar ner allt.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

1 217 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#13
Jag hade lite tur idag och fick en komplett topp med insug och förgasare.

Ska gå loss lite med dremeln i den bara och sedan byter jag nog nästa helg (såvida jag inte upptäcker fler problem då)



Sök