Kan man montera 4-punktsbälte utan bur?

shafty_jr
8 juni 2009 · 26 Inlägg

Hej!

Har sökt i forumet men inte hittat någon direkt info.
Min fråga är som rubriken, kan man montera 4-punktsbälte i en "vanlig" bil utan bur? Alltså ingen specefik bilmodell. Annars är väl det vanligaste att du fäster bälterna i buren?

Mvh / David

Hej Bönder.
LeafBox Lat Perfektionist
8 juni 2009 · 6 359 Inlägg

ja, vart ska du fästa dom annars? tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
332tii
8 juni 2009 · 77 Inlägg

Det handlar lite om säkerheten oxå, att sitta fast i ett 4 punktsbälte och inte kunna glida ner om taket trycks ihop är mindre skoj! Tänk på det innan du börjar använda 4-punktsbälte utan bur.

Men visst kan man GÖRA det om man nu vill det.

Senast redigerat av 323tii (8 juni 2009)

Johan Sjöström
BMW 328tii
NS 8.29
BMW 332tii "M3 ti" (1999)
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
8 juni 2009 · 1 342 Inlägg

Fäst dem under baksäter i andra bältesbultarna?

Audis in Scandinavia Crew
SIR_Pierre Sir
8 juni 2009 · 737 Inlägg

vilken bil?  sparco har en harnessbar till vissa bilar och har du baksäte så kan du använde dej av dom bakre bältesfästena

prodrive Avstängd
9 juni 2009 · 962 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:
Fäst dem under baksäter i andra bältesbultarna?

Sen bryter man ryggen när man krockar, och stolen kollapsar.

Senast redigerat av prodrive (9 juni 2009)

jonTe
9 juni 2009 · 5 710 Inlägg

LeafBox skrev:
ja, vart ska du fästa dom annars? tongue

De flesta billigare bälten fäster du inte runt buren utan i öglor i golvet.

Vad är syftet med bältet?

MVH Jonas
..............
groze
9 juni 2009 · 564 Inlägg

Precis som prodrive skrev så bör man nog akta sig för att montera dom i golvet då det blir för stark vinkel upp över stolen. Ryggstödet är inte gjort för att stå emot belastningen av bälena vid en krock. Helst bör bälterna monteras nästan rakt bakåt för optimal vinkel. (där bältesröret brukar gå på en bur).

Mvh Johan

opela VD Hammar
9 juni 2009 · 613 Inlägg

prodrive skrev:

NIKKELICIOUS skrev:
Fäst dem under baksäter i andra bältesbultarna?

Sen bryter man ryggen när man krockar, och stolen kollapsar.

nja inte riktigt va, men det kommer ju bli en konstig sväng på bällte om han sätter dem på orginal fästerna bak

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
Erick
9 juni 2009 · 4 767 Inlägg

opela skrev:

prodrive skrev:

NIKKELICIOUS skrev:
Fäst dem under baksäter i andra bältesbultarna?

Sen bryter man ryggen när man krockar, och stolen kollapsar.

nja inte riktigt va, men det kommer ju bli en konstig sväng på bällte om han sätter dem på orginal fästerna bak

Det stämmer faktiskt det prodrive skriver.

Tänk dig vinkeln på bältet bakom stolen, snett nerifrån. Och när du krockar, och du pressas frammåt, så vill bältet rätas ut, och då, speciellt om man har en no-name-stol som dom flesta har.., så spricker stolen och bältet trycker på dina axlar rakt neråt, och din kropp kan inte komma längre ner eftersom du sitter på stolen, och då pressas din kropp ihop och din ryggrad knäcks.

Summa sumarum, om du inte har en riktig stol, och bältet fäst i ett riktigt stag, använd inte fyrpunktsbälte.
Och helst ska man ha iallafall halvbur, om taket trycks in. Trepunktsbältet är utformat sådant att du kan glida ur det åt sidan om taket anfaller. Med fyrpunktsbälte går inte detta.

Jag har fyrpunktsbälte i min bil, som satt i när den kom från japan, men jag använder det inte just för att jag inte har bur i bilen, ännu.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
shafty_jr
9 juni 2009 · 26 Inlägg

Tack för många bra och snabba svar! Har fått all info jag undrade över, summa sumarum så är trepunkts bättre om man inte satsar på både bur hel/halv och då kompletterar med 4-punkts.

/ David

Hej Bönder.
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
9 juni 2009 · 1 948 Inlägg

vill bara tillägga att man borde väl kunna fästa dem i hatthyllan på sedaner? eller?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Volvo_Mannen Volvoskadad
9 juni 2009 · 6 017 Inlägg

Tänk bara på trafiksäkerheten också! Det blir ju omöjligt att vrida på sig i stolen för att tex. titta i döda vinkeln.

Jonas
Aleko
13 juni 2009 · 9 Inlägg

Eller så gör du som jag, svetsar ett rör från ena sidan till den andra i baksätet, så den kommer i samma höjd som dina axlar, då blir det bra vinkel för bältet och kommer inte att lossna.

Honda Prelude NOS
Mickius
13 juni 2009 · 4 670 Inlägg

Aleko skrev:
Eller så gör du som jag, svetsar ett rör från ena sidan till den andra i baksätet, så den kommer i samma höjd som dina axlar, då blir det bra vinkel för bältet och kommer inte att lossna.

Har du bara svetsat ett rör rakt över?

Om så är fallet vad händer om någon smäller i din sida? de där röret lär ju ta med dig på en åktur du inte vill vara med om isf!

En bur är ju byggd för att vid ev krock stabilisera hela karossen och behövs de så ger den vika på "Rätt ställen"

Den är byggd för din säkerhet därför svetsningen måste vara korekkt!

Men o bara svesta in ett rör rakt över karossen är nog inget ja skulle vilja åka med om vi säger röret sitter mellan 2 karossdelar rakt över bak. en lastbil kör in i dig

Antingen lossnar svetsen eller så kommer de där röret följa med karossen när den böjer sig, o du sitter med 4 punktsbälte du kan ju fundera ut vart du kommer vara då!

Säger detta pga din säkerhet!

Men har ja fel om hur du byggt så förklara gärna!

Senast redigerat av mickius (13 juni 2009)

Eisenhut
14 juni 2009 · 1 827 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
vill bara tillägga att man borde väl kunna fästa dem i hatthyllan på sedaner? eller?

Absolut... Många gamla tävlings BMWs mm har det monterat där ist för i buren tex...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Eisenhut
14 juni 2009 · 1 827 Inlägg

Aleko skrev:
Eller så gör du som jag, svetsar ett rör från ena sidan till den andra i baksätet, så den kommer i samma höjd som dina axlar, då blir det bra vinkel för bältet och kommer inte att lossna.

Totalt livsfarligt... Vad tror du händer dom du får en sidosmäll och röret böjs bakåt... hade du spända bälten innan är det ingenting mot vad du får då...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
FLindgren
14 juni 2009 · 5 089 Inlägg

Jag köpte färdiggängade plattor på Meca och svetsade sedan fast dom i hatthyllan.. Självklart måste hatthyllan förstärkas också tongue
Samma sak i golvet.

Så gjorde jag iaf. sen om det är farligt eller inte vet jag inte ;P

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Claesson_volvo
1 juni 2012 · 32 Inlägg

men om man har sportstolar, hur kan man fästa 4-punktsbälena utan bur? har en volvo 945 så? och så man kan ha passagerare i baksätet?

Senast redigerat av Claesson_volvo (1 juni 2012)

Volvo 945 LTT "Classic" (1998)
D_Carlsson Bonntrimmare
1 juni 2012 · 620 Inlägg

Claesson_volvo skrev:
men om man har sportstolar, hur kan man fästa 4-punktsbälena utan bur? har en volvo 945 så? och så man kan ha passagerare i baksätet?

Men vilken del av det som tidigare skrivits var det som var oklart

Erick skrev:

opela skrev:

prodrive skrev:

Sen bryter man ryggen när man krockar, och stolen kollapsar.

nja inte riktigt va, men det kommer ju bli en konstig sväng på bällte om han sätter dem på orginal fästerna bak

Det stämmer faktiskt det prodrive skriver.

Tänk dig vinkeln på bältet bakom stolen, snett nerifrån. Och när du krockar, och du pressas frammåt, så vill bältet rätas ut, och då, speciellt om man har en no-name-stol som dom flesta har.., så spricker stolen och bältet trycker på dina axlar rakt neråt, och din kropp kan inte komma längre ner eftersom du sitter på stolen, och då pressas din kropp ihop och din ryggrad knäcks.

Summa sumarum, om du inte har en riktig stol, och bältet fäst i ett riktigt stag, använd inte fyrpunktsbälte.
Och helst ska man ha iallafall halvbur, om taket trycks in. Trepunktsbältet är utformat sådant att du kan glida ur det åt sidan om taket anfaller. Med fyrpunktsbälte går inte detta.

Jag har fyrpunktsbälte i min bil, som satt i när den kom från japan, men jag använder det inte just för att jag inte har bur i bilen, ännu.

bra samman fattat Erik

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang