3087
Sök

Spelar man för hårt när man bränner säkringarna på basen?

186 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej, har en polare som jag hjälpte att koppla in ett steg och en bas i hans bil, men han säger att han bränt säkringen på basen 2 ggr. Vad gör han för fel? För hög påfrestning på basen eller? de är en boston aocoustics 10" bas och ett sinus steg (det minsta). Kan det ha med dålig jord eller för lite effekt till basen?

1 418 Inlägg
11 juni 2009
#2
eller för liten säkring

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

1 915 Inlägg
11 juni 2009
#3
Hur stor säkring har han på kabeln ? Hur mycket ström förbrukar steget ?


Mest troligt är det som lindberg skrev, för liten säkring.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

186 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#4
21mm2 +80A

57 Inlägg
11 juni 2009
#5
ta reda på hur många ampere Slutsteget kräver...
om de e så att du kräver 120 amp så är de ju för lite med 80amp på kabeln..

är de då så att steget kräver 120 amp så tycker jag att kabeln är för klen, kanske kan ha med de o göra??
Senast redigerat av Crew_Crille (11 juni 2009)

956 Inlägg
11 juni 2009
#6
Steget borde intre dra så mycket som 80a, körde själv ett sl-a1500 med en 80a säkring ett bra tag i 1ohm. Men vart lite fundersam, är det säkringen på strömkabeln eller en säkring på basen?, finns ju vissa basar som har det.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

186 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#7
Alltså det är säkring på basen (vilket jag inte sett förut) som bränns, inte på strömkabeln. tror att det är detta steg http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=256   det kan vara den lite äldre modellen, men ingen skillnad tror jag. Den är avsäkrad till 40 Amp

16 197 Inlägg
11 juni 2009
#8
säkerligen så har du för mycke dist på signalen in i steget... å då brinner de lätt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

186 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#9
Alltså dålig signal eller? Vad ska man göra åt det då?

1 785 Inlägg
11 juni 2009
#10
addea1 skrev:
Hej, har en polare som jag hjälpte att koppla in ett steg och en bas i hans bil, men han säger att han bränt säkringen på basen 2 ggr. Vad gör han för fel? För hög påfrestning på basen eller? de är en boston aocoustics 10" bas och ett sinus steg (det minsta). Kan det ha med dålig jord eller för lite effekt till basen?
Jag kör själv med ett Sinus Live SL-A500 steg. Se upp med att inte ställa gainen för högt. Kör du med någon boost funktion på så kan du också få rejäl distorsion ut från steget.

Kolla så du har tillräckligt med spänning över stegets strömplintar när du spelar. Får inte tappa ner till under  11volt

Hur lågt har du lastat steget?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

186 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#11
Som sagt så är det inte mina grejer, hjälpte honom bara att dra kabel och få allt på plats... vet inte hur han ställt in allt och om har gjort rätt men ska träffa honom ikväll och se över det. Remoten som följer med sinus steget, är det bas eller gain?
Det ska vara 4 ohms last, om han inte ändrat det, men det tror jag ej (vet inte ens vad det är för talspolar)

186 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#12
Ingen som vet om kontrollen är för bassboost eller gain?

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
11 juni 2009
#13
addea1 skrev:
Remoten som följer med sinus steget, är det bas eller gain?
Detta fattar jag inte vad du menar.
Remoten har väl inget med bas eller gain att göra.
Remoten startar steget.
Inställningar har du på steget.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 juni 2009
#14
maximus skrev:
addea1 skrev:
Remoten som följer med sinus steget, är det bas eller gain?
Detta fattar jag inte vad du menar.
Remoten har väl inget med bas eller gain att göra.
Remoten startar steget.
Inställningar har du på steget.
Eh.....

Tänk på vad just själva ORDET remote betyder....
http://www.norstedtsord.se/oversattning … p;l=ENGSVE
http://lexin2.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng

T.ex. en fjärrkontroll (vilket detta rör sig om) heter ju remote controll....
Men för att förenkla det hela så undrar han om baskontrollen påverkar bassboost eller gainen..

addea1> PM:a MrCalle då han är importör för dessa steg o kolla....såvida det inte framgår i manualen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
11 juni 2009
#15
addea1 skrev:
Det ska vara 4 ohms last, om han inte ändrat det
Steget kan ge ut 250 WRMS i 4 Ohm, strömmen i högtalarkablarna blir då ca 8 A ifall man räknar på 4 Ohm.

Vilken storlek är det på högtalarsäkringen?

1 785 Inlägg
11 juni 2009
#16
addea1 skrev:
Som sagt så är det inte mina grejer, hjälpte honom bara att dra kabel och få allt på plats... vet inte hur han ställt in allt och om har gjort rätt men ska träffa honom ikväll och se över det. Remoten som följer med sinus steget, är det bas eller gain?
Det ska vara 4 ohms last, om han inte ändrat det, men det tror jag ej (vet inte ens vad det är för talspolar)
Steget klarar 1ohm så om det är kopplat i 4ohm nu ska det inte vara några problem med för låg last.

Remoten går i serie med gain justeringen. Ställer du remoten på max och sedan justerar in gainen när du har stereon på ca 75% av maxvolym så har du en bra grund inställning. Lyssna noga efter om det distar i basen det är svårt att höra distortion på så låga frekvenser för örat.

Kolla sedan att det verkligen inte är en för liten säkring som sitter på basen. Boston Acoustik är ganska ensamma om att ha säkring på basen men i detta fallet kanske just säkringen har förhindrat en bränd talspole.

Mät med multimeter så ni har 4ohm över spolen felet kan ligga i en kortsluten bas

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

186 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#17
Okej tack för svaren!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 juni 2009
#18
dbjanoz skrev:
addea1 skrev:
Som sagt så är det inte mina grejer, hjälpte honom bara att dra kabel och få allt på plats... vet inte hur han ställt in allt och om har gjort rätt men ska träffa honom ikväll och se över det. Remoten som följer med sinus steget, är det bas eller gain?
Det ska vara 4 ohms last, om han inte ändrat det, men det tror jag ej (vet inte ens vad det är för talspolar)
Steget klarar 1ohm så om det är kopplat i 4ohm nu ska det inte vara några problem med för låg last.

Remoten går i serie med gain justeringen. Ställer du remoten på max och sedan justerar in gainen när du har stereon på ca 75% av maxvolym så har du en bra grund inställning. Lyssna noga efter om det distar i basen det är svårt att höra distortion på så låga frekvenser för örat.

Kolla sedan att det verkligen inte är en för liten säkring som sitter på basen. Boston Acoustik är ganska ensamma om att ha säkring på basen men i detta fallet kanske just säkringen har förhindrat en bränd talspole.

Mät med multimeter så ni har 4ohm över spolen felet kan ligga i en kortsluten bas
Nja.......3.2-3.6 Ohm brukar DC-resistansen ligga på....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 785 Inlägg
11 juni 2009
#19
Lonefox skrev:
dbjanoz skrev:
addea1 skrev:
Som sagt så är det inte mina grejer, hjälpte honom bara att dra kabel och få allt på plats... vet inte hur han ställt in allt och om har gjort rätt men ska träffa honom ikväll och se över det. Remoten som följer med sinus steget, är det bas eller gain?
Det ska vara 4 ohms last, om han inte ändrat det, men det tror jag ej (vet inte ens vad det är för talspolar)
Steget klarar 1ohm så om det är kopplat i 4ohm nu ska det inte vara några problem med för låg last.

Remoten går i serie med gain justeringen. Ställer du remoten på max och sedan justerar in gainen när du har stereon på ca 75% av maxvolym så har du en bra grund inställning. Lyssna noga efter om det distar i basen det är svårt att höra distortion på så låga frekvenser för örat.

Kolla sedan att det verkligen inte är en för liten säkring som sitter på basen. Boston Acoustik är ganska ensamma om att ha säkring på basen men i detta fallet kanske just säkringen har förhindrat en bränd talspole.

Mät med multimeter så ni har 4ohm över spolen felet kan ligga i en kortsluten bas
Nja.......3.2-3.6 Ohm brukar DC-resistansen ligga på....
Så sant som det var sagt

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 juni 2009
#20
dbjanoz skrev:
Lonefox skrev:
dbjanoz skrev:

Steget klarar 1ohm så om det är kopplat i 4ohm nu ska det inte vara några problem med för låg last.

Remoten går i serie med gain justeringen. Ställer du remoten på max och sedan justerar in gainen när du har stereon på ca 75% av maxvolym så har du en bra grund inställning. Lyssna noga efter om det distar i basen det är svårt att höra distortion på så låga frekvenser för örat.

Kolla sedan att det verkligen inte är en för liten säkring som sitter på basen. Boston Acoustik är ganska ensamma om att ha säkring på basen men i detta fallet kanske just säkringen har förhindrat en bränd talspole.

Mät med multimeter så ni har 4ohm över spolen felet kan ligga i en kortsluten bas
Nja.......3.2-3.6 Ohm brukar DC-resistansen ligga på....
Så sant som det var sagt
Lätt att glömma dne lilla detaljen wink
Det var lika bra att nämna det så att det inte kommer nya frågor kring det som vid ett annat tillfälle då man fck förklara hur det ligger till smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök