2679
Sök

Koenigsegg köper SAAB, kan det bli något av Saab nu?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 juni 2009
#301
AndreasPlars skrev:
Elda skrev:
kan ta årtal då, -94 kom kortmotorn med t5.5, det var det sista.

Jo, Trionic var ju en liten revolution på motorsidan men annars så kom ju Trionic året innan på 2,3T och speciellt mycket skiljer inte kör och förbrukningsmässigt mot en 9000 -93:a.
Ett par år senare vart ju 2,3t motorn vald till topp engine of the World i sin klass två år i rad. DET om något är vad jag skulle vilja se igen!

M.V.H.

Ja, och jag väntar fortfarande på att få se en SVC motor (Saab Variable Compression) i produktion, kompförhållande från 8:1 till 14:1 samt en skruvkompressor som kan mata på upp till 2.8bar på en 1.6 liters rad4 smile Men såklart var det GM som satte käppar i det hjulet, får hoppas att Koenigsegg har andra tankar

Rock'n Roll

1 207 Inlägg
17 juni 2009
#302
Glader9991 skrev:
freddeeee skrev:
det ska bli lyxbilar utav saab läste jag nyss i aftonbladet wink

Fel fel fel.
PÅ TV4 sa dem att för att få köpa Saab måste man gå med på Saabs affärsplan. Det är att tillverka 130 000 bilar om året. Och GM och Saab hade lagt ner mycket tid på den, så därför skulle den följas.
Det hade till och med våran chef, MR. Von Koenigsegg sagt:D

Ni båda har rätt om jag uppfattade det Christian Von Koenigsegg sade i Ekot idag.

Koenigsegg Group har valt att följa Saabs nuvarande affärsplan om konjunkturen tillåter, som han så fint sade. Men deras ursprungliga önskan var att endast producera 75k bilar på ett årligt basis.

Den som lever får se. Hur som helst kan jag inte mer än att glädjas åt köpet. Detta medför att saab i alla fall kommer överleva några år till, därmed är många svenska jobb räddade.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
17 juni 2009
#303
AndreasPlars skrev:
Måste man vara billig som fård eller dyr som tex Bmw? Kan man inte vara mittemellan? Varför inte? Bygger man bara bilar som är vettiga och är värd säg 300-400000:- så kommer det alldeles säkert att finnas köpare.
Problemet hitills har ju varit att man haft knapert med resureser att få allt "som man vill" och man har haft en ägare som bara ser pengar och inte siktar tillräkligt på framtiden och på varumärkesbyggande.

Det kommer det säkert bli ändringar på nu med de nya ägarna som verkar klart mera intresserade av att "bygga bil" än vad de korkade jänkarna någonsin har varit.

M.V.H.

Får och får. Men en majoritet vill inte ha halvlyx som kostar skjortan. Så enkelt är det väl, om man ska dra paralleller sådär. Tror inte att Svensson vill köpa en fullsmockad Volvo/Saab med TV och hela köret för närmare 500.000 kr. Och de som vill lägga rejält med pengar på en bil köper nog hellre en BMW för samma pengar istället för att lägga det på en Svenssonbil som inte har särskilt bra rykte på "lyxbilsmarknaden".


1 414 Inlägg
17 juni 2009
#304
En medel svensk familj tjänar ca 430'000 per år tillsammans (ca 18k per person o månad), efter skatt blir det ca 280'000 kvar, dela det på 12 månader ger 23'300 kvar, minus mat för 4 pers (6'000), Boende, amortering plus avgifter (10'000), kläder till 4 pers (2'000)...

Kvar blir ca 5300 kr att spela med... Ska man då köpa en bil för 400'000:-, o nu räknar jag utan ränta för att göra det lätt för mig.

20% kontant insats = 80'000:-

Kvar är 320'000:- som man normalt delar på 60 månader ger 5300 kr per månad vilket är allt som familjen hade kvar efter utgifter. Inte många familijer har råd att lägga mer pengar på en bil.

Den mest sålda Volvo V70'n är med 170 hk motor och i stort sett helt utan utrustning, den mest sålda 9-5'an är med 180 hk etanol motor och samma sak med utrustningen o dessa bilar kostar i regel runt 280'000 kr och även detta blir svårt för en vanlig familj att köpa.

Det är lätt att snacka om att bygga lyx bilar men man ska komma ihåg att man bör bygga en bil som vanligt folk har råd med, för det är den typen av människor det finns flesta av.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Smålänning
7 887 Inlägg
17 juni 2009
#305
Alltså... Ingen som tänkt på det där "GM's affärsplan att producera 130 000 bilar årligen..."

Det är ju en sak att göra 130 000 bilar på ett år, inga problem för trollhättefabriken själva... MEn dem ska säljas också,m och det är väll kanske det som GM inte föstått...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 juni 2009
#306
Founder skrev:
En medel svensk familj tjänar ca 430'000 per år tillsammans (ca 18k per person o månad), efter skatt blir det ca 280'000 kvar, dela det på 12 månader ger 23'300 kvar, minus mat för 4 pers (6'000), Boende, amortering plus avgifter (10'000), kläder till 4 pers (2'000)...

Kvar blir ca 5300 kr att spela med... Ska man då köpa en bil för 400'000:-, o nu räknar jag utan ränta för att göra det lätt för mig.

20% kontant insats = 80'000:-

Kvar är 320'000:- som man normalt delar på 60 månader ger 5300 kr per månad vilket är allt som familjen hade kvar efter utgifter. Inte många familijer har råd att lägga mer pengar på en bil.

Den mest sålda Volvo V70'n är med 170 hk motor och i stort sett helt utan utrustning, den mest sålda 9-5'an är med 180 hk etanol motor och samma sak med utrustningen o dessa bilar kostar i regel runt 280'000 kr och även detta blir svårt för en vanlig familj att köpa.

Det är lätt att snacka om att bygga lyx bilar men man ska komma ihåg att man bör bygga en bil som vanligt folk har råd med, för det är den typen av människor det finns flesta av.

Precis, och om du har råd eller tar lån för att ha råd slänger du inte så mycket pengar på en Saab. Då köper man Bmw, Audi, Lexus eller nått annat med mer status...

Sen finns alltid de som går mot strömmen och slänger upp 750k för en fullutrustad S80 V8, men dessa få personer kommer knappast ett bilmärke överleva på.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
17 juni 2009
#307
Fan skulle inte någon duktig själ kunna photoshoppa fram en bastard mellan saab o koningsegg?

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

876 Inlägg
17 juni 2009
#308
SatansWrath skrev:
Fan skulle inte någon duktig själ kunna photoshoppa fram en bastard mellan saab o koningsegg?

finns redan smile

http://www.e24.se/branscher/verkstadsin … 395179.e24


Bilmekaniker
1 354 Inlägg
17 juni 2009
#309
SatansWrath skrev:
Fan skulle inte någon duktig själ kunna photoshoppa fram en bastard mellan saab o koningsegg?

haha ja kan försöka big_smile

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Avstängd
512 Inlägg
17 juni 2009
#310
Tycker det tänkte fel, de säger att Saab förlorar idag ca 10-15000kr/såld bil, för att de har för dyra overheadkostnader, skall man då halvera antalet bilar? Blir dyra bilar då, eller inget folk kvar.

Tror ingen är sugen på en ännu dyrare Saab som skruvas ihop av ett Ägg!, Bygg smarta bilar som folk vill ha, bränslesnåla, krocksäkra, snygga och med bättre kvalitet än Saab är kända för.

/A.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 juni 2009
#311
Crozzfire skrev:
Tycker det tänkte fel, de säger att Saab förlorar idag ca 10-15000kr/såld bil, för att de har för dyra overheadkostnader, skall man då halvera antalet bilar? Blir dyra bilar då, eller inget folk kvar.

Tror ingen är sugen på en ännu dyrare Saab som skruvas ihop av ett Ägg!, Bygg smarta bilar som folk vill ha, bränslesnåla, krocksäkra, snygga och med bättre kvalitet än Saab är kända för.

/A.

Tycker inte Saab bygger bilar med dålig kvalitet, även om det kanske inte är "premuimnivå" på dem...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 062 Inlägg
17 juni 2009
#312
Rquired skrev:
Precis, och om du har råd eller tar lån för att ha råd slänger du inte så mycket pengar på en Saab. Då köper man Bmw, Audi, Lexus eller nått annat med mer status...

Alla är inte ute efter maximal status förstår du. Men jag har förstått att det är därför många köper ovannämnda bilar. Men många köper Volvo och Saab för att de bygger bra bilar med bra prestanda, säkerhet, kvalité och en bil som inte andas budgetåk som en lågprisbil.
De prioriterar inte maximal status utan andra värden som passar folk som inte behöver en bil som erbjuder köparen en statussumbol.
Hade de kommit med nya modeller och ny teknik lika ofta som andra tillverkare och inte en ny bil var 12:e år som i Saabs fall så hade de sålt bra också.


M.V.H.


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 juni 2009
#313
Crozzfire skrev:
Tycker det tänkte fel, de säger att Saab förlorar idag ca 10-15000kr/såld bil, för att de har för dyra overheadkostnader, skall man då halvera antalet bilar? Blir dyra bilar då, eller inget folk kvar.

Tror ingen är sugen på en ännu dyrare Saab som skruvas ihop av ett Ägg!, Bygg smarta bilar som folk vill ha, bränslesnåla, krocksäkra, snygga och med bättre kvalitet än Saab är kända för.

/A.

Bränsleekonomi och miljö har Christian redan sagt att det kommer satsas på. Snygga, smarta, krocksäkra bilar med bra kvalitet är väll vad Saab gör idag, bara att vissa ägg är för kritiska till Saab för att inse det.

Sen kan jag absolut hålla med om att känslan i materialen bara blivit sämre för var år som gått under GMs ägo, syns mkt tydligt på 9-5.

Rock'n Roll

1 062 Inlägg
17 juni 2009
#314
TenZer skrev:
Sen kan jag absolut hålla med om att känslan i materialen bara blivit sämre för var år som gått under GMs ägo, syns mkt tydligt på 9-5.

Precis! Ta exempelvis rattspakarna som känns klart mera solida och stadiga i en 9000 än i 9-3ss. Det är en av alla skandaler med de nyare bilarna.
Det var ju säkerligen sådana saker man fick ärva rakt av från Opel och som inte blev rätt på något vis!

M.V.H.


836 Inlägg
17 juni 2009
#315
Jag har stora tvivel att bara för att Von Koenigsegg har gått in och köpt en ANDEL! i saab skulle betyda någon förändring i kvalite eller design! lär knappast bli något sammarbete mellan parterna liksom är jy inte själva företaget Koenigsegg som köpt en del av saab det e jy ägaren av Koenigsegg, så saab folket ska kanske inte hoppas på att det kommer göra saab till en bättre bil precis..Saab kommer vara samma bil som förr och kommer säkerligen gå lika dåligt med tanke på kvaliten som dom byggs med


218 Inlägg
17 juni 2009
#316
Väldigt svårt att veta om Saab kan få några fler bilar sålda nu när koenigsegg är ägare.
Om han bygger superbilar nu, och sen ska han bygga och komma på nya lösningar som kostar mindre så svenssons har råd att köpa , typ "kina skit" som är närmsta steget till billigare produktion  ?:S

Gör han tvärtimot vad han gör med sina bilar så blir de kanske bättre, vem vet?
Förstår inte riktigt varför han ville köpa Saab ..för att kunna "sno" Ideér?
Går ju fram och tillbaka med allt det där, snart finns det väll bara 1-2 biltillverkare:P

Hoppas de fixar sig till nått bra nu!
snart blir det väll endast typ 2 olika märken i


369 Inlägg
17 juni 2009
#317
chrizz skrev:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5369835.ab

Jaha, då var det officiellt då. Kan det bli något av Saab nu kanske? RWD? V8? En sportbil kanske?

Lilla chrizz, hehe tongue   
Jag måste bara berätta att saab har redan tillverkning av bilar med v8 och rwd ! Kolla Saab 9-7 så smile Mvh

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 juni 2009
#318
kenny_crx skrev:
Jag har stora tvivel att bara för att Von Koenigsegg har gått in och köpt en ANDEL! i saab skulle betyda någon förändring i kvalite eller design! lär knappast bli något sammarbete mellan parterna liksom är jy inte själva företaget Koenigsegg som köpt en del av saab det e jy ägaren av Koenigsegg, så saab folket ska kanske inte hoppas på att det kommer göra saab till en bättre bil precis..Saab kommer vara samma bil som förr och kommer säkerligen gå lika dåligt med tanke på kvaliten som dom byggs med

Har ingen aning om hur detta kommer funka (vem som bestämmer osv) men saab kommer förhoppningsvis inte längre dela delar med märken så som opel vilket är en orsak till grymt trisst känsla i materialen. Man kommer förhoppningsvis även slippa strypgrepper om produktion och utveckling som även det är en mkt stor orsak till försämrat kvalitetsintryck.

Som jag förstått det ska däremot Koenigsegg göra större förändringar i designen på nya produkter.
Senast redigerat av TenZer (17 juni 2009)

Rock'n Roll

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 juni 2009
#319
schruttan skrev:
Väldigt svårt att veta om Saab kan få några fler bilar sålda nu när koenigsegg är ägare.
Om han bygger superbilar nu, och sen ska han bygga och komma på nya lösningar som kostar mindre så svenssons har råd att köpa , typ "kina skit" som är närmsta steget till billigare produktion  ?:S

Det kommer ju fortfarande att finnas folk på Saab som sköter utvecklingen roll

Rock'n Roll

876 Inlägg
17 juni 2009
#320
kenny_crx skrev:
Jag har stora tvivel att bara för att Von Koenigsegg har gått in och köpt en ANDEL! i saab skulle betyda någon förändring i kvalite eller design! lär knappast bli något sammarbete mellan parterna liksom är jy inte själva företaget Koenigsegg som köpt en del av saab det e jy ägaren av Koenigsegg, så saab folket ska kanske inte hoppas på att det kommer göra saab till en bättre bil precis..Saab kommer vara samma bil som förr och kommer säkerligen gå lika dåligt med tanke på kvaliten som dom byggs med

känns mer som att du är rädd för att Saab ska bli riktigt bra.

men sen tror jag inte heller att Saab & Koeningsegg kommer att dela på så väldigt mycket delar. Dem spelar lite i olika divisioner vad gäller pris och prestanda. Sen att kvaliteten skulle vara dålig kan jag inte hålla med om, inte sämre än andra i samma kategori.
Men däremot så verkar herr Koeningsegg vara intresserad av att få Saab lönsamt igen. Tror ju definitivt inte att han kommer ta lånepengarna och sticka. det skulle sätta hela varumärket Koeningseggs rykte på spel.



Sök