2427
Sök

Koenigsegg köper SAAB, kan det bli något av Saab nu?

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
18 juni 2009
Skulle ändå vara fett ifall saab og9-3 skulle se ut så här med konigsegg ccx paketet o fälgar :

https://www1.garaget.org/gallery/archive/31258/689277_te7jov.jpg
dåligt photoshoppat, men ja tycker den blev finare än den nån annan länkade förrut. den där modellen fanns typ, det är väl aero x. skev bakhjul med haha
Senast redigerat av zijaa (18 juni 2009)

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juni 2009
AndreasPlars skrev:
Rquired skrev:
Om valet stod mellan en budgetbil, en svenssonbil och en premiumbil, alla nya men till samma peng så hade 99 av 100 valt premiumbilen.

Ja, man är ju dum i huvudet om man inte väljer premiumbilen som kostar som en budget bil.

Rquired skrev:
Därför kan inte en bil med status som en svensson bil (läs volvo och Saab) inte ha samma pris eller ens i närheten som en premiumbil (läs Mercedes, Audi eller just det, Bmw) har.

Men en Saab eller Volvo har aldrig någonsin kostat som en tysk "premiumbil". Om du inte jämför "snett", dvs en fullutrustad Saab Aero eller Volvos motsvarande mot tex en Bmw 318 med fönstervevar, utan stereo och med enkel AC typ....  Så påståendet känns onödigt.

M.V.H.

Du formulerar dig på lite annorlunda sätt... Men kommer fram till samma sak.

Jag tycker påståendet känns väldigt nödvändigt, då Saab och Volvo ligger alldeles för nära "premiumtyskarna" i pris. Och eftersom båda tillverkarna sagt att de satsar på att konkurrera med just dessa tyskar. Må så vara att där fortfarande finns en skillnad, även om den knappast är så stor så du ger intryck av. Men (uppenbarligen) är den skillnaden inte stor nog eftersom Volvo och Saab går så dåligt...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
18 juni 2009
zijaa skrev:
Skulle ändå vara fett ifall saab og9-3 skulle se ut så här med konigsegg ccx paketet o fälgar :

http://www1.garaget.org/gallery/archive/31258/689277_te7jov.jpg
dåligt photoshoppat, men ja tycker den blev finare än den nån annan länkade förrut. den där modellen fanns typ, det är väl aero x. skev bakhjul med haha

ball.. skicka in den till könig se vad dom tycker big_smile

2slow

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
18 juni 2009
azid skrev:
zijaa skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/31258/689277_te7jov.jpg

ball.. skicka in den till könig se vad dom tycker big_smile

hehe hade ja vetat var o hur och OM det gick så hade jag tongue

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

876 Inlägg
18 juni 2009
Rquired skrev:
AndreasPlars skrev:
Rquired skrev:
Om valet stod mellan en budgetbil, en svenssonbil och en premiumbil, alla nya men till samma peng så hade 99 av 100 valt premiumbilen.

Ja, man är ju dum i huvudet om man inte väljer premiumbilen som kostar som en budget bil.

Rquired skrev:
Därför kan inte en bil med status som en svensson bil (läs volvo och Saab) inte ha samma pris eller ens i närheten som en premiumbil (läs Mercedes, Audi eller just det, Bmw) har.

Men en Saab eller Volvo har aldrig någonsin kostat som en tysk "premiumbil". Om du inte jämför "snett", dvs en fullutrustad Saab Aero eller Volvos motsvarande mot tex en Bmw 318 med fönstervevar, utan stereo och med enkel AC typ....  Så påståendet känns onödigt.

M.V.H.

Jag tycker påståendet känns väldigt nödvändigt, då Saab och Volvo ligger alldeles för nära "premiumtyskarna" i pris. Och eftersom båda tillverkarna sagt att de satsar på att konkurrera med just dessa tyskar. Må så vara att där fortfarande finns en skillnad, även om den knappast är så stor så du ger intryck av. Men (uppenbarligen) är den skillnaden inte stor nog eftersom Volvo och Saab går så dåligt...

När jag gjorde ett arbete om Saab nu i våras och intervjuade en där så sa han åtminstone att dem inte försöker konkurrera med BMW och Mercedes för att det inte är lönt. Dem kommer alltid ligga före.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juni 2009
lindell90 skrev:
Rquired skrev:
AndreasPlars skrev:
Rquired skrev:

M.V.H.

När jag gjorde ett arbete om Saab nu i våras och intervjuade en där så sa han åtminstone att dem inte försöker konkurrera med BMW och Mercedes för att det inte är lönt. Dem kommer alltid ligga före.

*Kommer Bmw eller MB alltid ligga före? Eller hur menar du?*

I och med presentationen av 9-3 SS så var målet insatt på dessa bilar, och att det skulle vara ett alternativ till dom som var ute efter en bmw men ville ha *massa reklamsnack om skandinavisk allt möjligt".

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

509 Inlägg
18 juni 2009
SatansWrath skrev:
Undrar opm koeningsegg får rättigheter till Saab Aero Jas projekt, då kommer nästa Koeningsegg med jetmotor 9000 hästar´, eller ja liknande

Eller kanske en blackpanel-knapp. tongue
Senast redigerat av Thiger_84 (18 juni 2009)

876 Inlägg
18 juni 2009
Rquired skrev:
lindell90 skrev:
Rquired skrev:

*Kommer Bmw eller MB alltid ligga före? Eller hur menar du?*

I och med presentationen av 9-3 SS så var målet insatt på dessa bilar, och att det skulle vara ett alternativ till dom som var ute efter en bmw men ville ha *massa reklamsnack om skandinavisk allt möjligt".

inte alltid. det är väll klart att dem hellre hade legat före bmw i utveckling och teknik men dem har mer pengar att röra sig med. Han tyckte sen också att dem (SAAB) var ganska hårt hållna av GM som ville göra om saab som varumärke helt och ta bort dem som kännetecknar en saab, så som flygarvet.

371 Inlägg
18 juni 2009
Ellertz skrev:
Om snittfamiljen tjänar 430K per år, kan du då förklara hur snittpriset på en villa kan ligga på strax under 1.6 mille. Känns lite dyrt för den medellönen.

Jag ger dig en chans att tänka ut det själv. För så dum är du nog inte.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Norrlänning
1 453 Inlägg
18 juni 2009
NiV3Rt skrev:
Ellertz skrev:
Om snittfamiljen tjänar 430K per år, kan du då förklara hur snittpriset på en villa kan ligga på strax under 1.6 mille. Känns lite dyrt för den medellönen.

Hmmm.... 430K minus skatt är 288k, vilket blir 24K rent i månaden.

Med dagens ränta är det inga problem. Men ta en ränta på 6-7 procent som de brukar vara. Bara räntan då blir strax under 10 000 i månaden. Sen tillkommer amortering och sånt.. 

Jag vet inte vad du har för standard i livet, men jag skulle då inte klara av att leva på de resterande...

Men men, jag kanske är dum....

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

1 210 Inlägg
18 juni 2009
Ellertz skrev:
NiV3Rt skrev:
Ellertz skrev:

Med dagens ränta är det inga problem. Men ta en ränta på 6-7 procent som de brukar vara. Bara räntan då blir strax under 10 000 i månaden. Sen tillkommer amortering och sånt.. 

Jag vet inte vad du har för standard i livet, men jag skulle då inte klara av att leva på de resterande...

Måste ju då även få lägga in att, åker du snett upp i landet låt säga 10-15 mil så tjänar man inte dessa löner du påstår... tro mig jag vet.. de är bra skillnad att bo i sundsvall/Norrland som du kallar de.. längs med E4 som har bra jävla mera puls än Lilla sollefteå till exempell... lönerna här nere är ca 5000:- mer direkt upp mot vad du har inått landet... om inte mer i vissa fall.. så jag skulle vilja påstå att en medel lön för en svensson familj är 400 000:- kanske i bästa fall före skatt då... ...

1 414 Inlägg
19 juni 2009
Ellertz skrev:
NiV3Rt skrev:
Ellertz skrev:

En snitt familj tjänar inte så mycket... normal lönen idag för en "svensson" är ca 16-18'000 i månaden, de som tjänar mer än 20 är klassade som höginkomsttagare.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

526 Inlägg
19 juni 2009
Founder skrev:
Ellertz skrev:
NiV3Rt skrev:

En snitt familj tjänar inte så mycket... normal lönen idag för en "svensson" är ca 16-18'000 i månaden, de som tjänar mer än 20 är klassade som höginkomsttagare.

Ska man inte ha en årsinkomst på minst 400.000 för att räknas som höginkomsttagare..
20.000 i månaden låter lite för det..

OEM <3
6 957 Inlägg
19 juni 2009
Founder skrev:
Ellertz skrev:
NiV3Rt skrev:

HAha, då tillhör man sociteten wink

OEM <3

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 juni 2009
Det var bättre förr.. 2-takt i Saab. Enda snygga modellerna. wink
Men hoppas att saab repar sig nu iaf.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

OEM <3
6 957 Inlägg
19 juni 2009
Irmscher Vectra skrev:
Det var bättre förr.. 2-takt i Saab. Enda snygga modellerna. wink
Men hoppas att saab repar sig nu iaf.

Åkte förbi en idag när jag tanka, vilket ljud big_smile

Men glöm inte Sonett, det är den jag skulle vilja se komma fram nu med hjälp av Koenigsegg
Och ngn liten småbil i klass med Kia Ceed, Hyundai i30 osv så att asiaterna får
lite konkurrens nu smile

OEM <3

12 Inlägg
19 juni 2009
Saab kommer alltid vara skrot oavsett vem som äger det....

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
19 juni 2009
Hamno skrev:

Du gör ett bra intryck som nykomling:/

1 464 Inlägg
19 juni 2009
maximus skrev:
Hamno skrev:

Speciellt inte om man är saabspekulant själv... lol
pwned.

Hamno skrev:
satt och titta runt lite på internet efter en billig bil så fick jag syn på en saab 900 turbo.
Och undrar hur mycket dricker en sån normal körning och vad menas med Sensonic, halvautomatisk ?
Är det något att lita på ?

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

Snål gnällspik
402 Inlägg
19 juni 2009
MrJAM skrev:
maximus skrev:
Hamno skrev:

Speciellt inte om man är saabspekulant själv... lol
pwned.

Hamno skrev:
satt och titta runt lite på internet efter en billig bil så fick jag syn på en saab 900 turbo.
Och undrar hur mycket dricker en sån normal körning och vad menas med Sensonic, halvautomatisk ?
Är det något att lita på ?

lollol

Volvo S80 2,9.

Sök