2575
Sök

Koenigsegg köper SAAB, kan det bli något av Saab nu?

373 Inlägg
21 juni 2009
#381
TBOC_Razor skrev:
Journeyman2 skrev:
Decibel skrev:
Med tanke på att de har problem att få ihop pengar för att ens köpa Saab så är det nog lite väl tidigt i att spekulera kring vidareutveckling av redan befintliga modeller smile

Visst håller med dig lite..

Men vi är nog många som funderar hur koenigseeg har tänkt med Saab ..nya modeller på G..visst..

Men ja tiden får utvisa, men nyfiken är man hur dom nya modellerna kommer se ut och om det kommer bli ngn rusning till bilaffären när den nye ägaren heter koenigseeg smile

Det kommer knappast att komma ut några "Koenigsegg-modeller" dom närmsta två-tre åren utan bara dom modeller som saab redan har på gång.

Det tar ju nämligen ett litet tag att utveckla en ny bil så dom bilar som saab lanserar dom närmsta åren lär inte Koenigsegg ha hunnit pilla allt för mycket på.


Däremot kanske dom pillar lite på saabs nya fina XWD-modeller och en Saab 9-5 XWD med ~350hk hade ju varit finfint tongue

Visst det kostar mycket att utveckla nya modeller jo ja, man kan prata om detta hur länge som helst men jag gissar att koenigseeg inte gör ngra stora ingrepp..

Men det skulle vara trevligt att se en koenigseeg upplaga med Turbo x och visst 9/5 XWD med lite mera pulver och som har  paddlar på ratten hmm..slurp..smile

''Hugin-Hachiko''

2 924 Inlägg
21 juni 2009
#382
Koenigsegg som ägare till Saab betyder sällan fler effektmonster från Saab... det betyder undanröjt konkurshot närmaste tiden och fortsatt utveckling av miljöbilar med el och etanoldrift, kanske nån hybridbil... allt annat är naivt önsketänkande utan möjlig förankring...

Koenigsegg bygger ineffektivt ca 15-20 bilar per år för hand(!) och säljer bilarna för snitt ca 10 000 000 kr/st och kan på så sätt använda väldigt dyra delar... 
...att ens tänka tanken att föra in någon av dessa delar (eller vice versa) i en maxad effektiv serieproduktion på 130 000 bilar per år där slutpriset på bilarna bör ligga på snitt 300 000 kr/st är utan dess like en UTOPI och långt ifrån en verklig förankring till lönsamhet som Saab är i otroligt stark behov av!

Koenigsegg har inte alls mkt industrikunskap eller bilteknik att tillföra Saab i Trollhättan, de ny ägarna med Koenigsegg i spetsen tillför endast förstärkning av varumärket och framförallt CASH till planerad marknadsplan, lagd av Saab själva.

~ Life is short, have FUN! ~

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 juni 2009
#383
TBOC_Razor skrev:
Det tar ju nämligen ett litet tag att utveckla en ny bil så dom bilar som saab lanserar dom närmsta åren lär inte Koenigsegg ha hunnit pilla allt för mycket på.


Däremot kanske dom pillar lite på saabs nya fina XWD-modeller och en Saab 9-5 XWD med ~350hk hade ju varit finfint tongue

Visst är det väll så. Men Saab har några motorer på lut som utan problem skulle kunna utveckla 350pollar +. Så så långt borta ligger det väll inte i tiden om man väljer effektspåret wink

När tror ni XWD hittar in i en Koenigsegg då? big_smile

Rock'n Roll

277 Inlägg
21 juni 2009
#384
Glader9991 skrev:
Norge är ju ett riktland emot Sverige. Så det är väl en fördel...

Världens rikaste U-land.

Why drive M-Power when you can drive Ecopower!

2 283 Inlägg
21 juni 2009
#385
Bjork skrev:
Pikey skrev:
Bjork skrev:

Med tanke på hur många du ägt så vet du ju..

Jag har åkt samt kört, det räcker...

Nej...

Ehh... Jo.

R.I.P. Michael Jackson!

Saabtossig
14 Inlägg
21 juni 2009
#386
Vi får nog vänta och se vad som händer!

Inläggskritiker
990 Inlägg
21 juni 2009
#387
Saab 9-5 König blir nog grym.
Dom lär göra några top modeller helt klart för att tävla med Audi RS serien bla, men detta tar nog ett par år iaf.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 juni 2009
#388
Hammarslag skrev:
Saab 9-5 König blir nog grym.
Dom lär göra några top modeller helt klart för att tävla med Audi RS serien bla, men detta tar nog ett par år iaf.

Audi RS? Det har väll tyvär BMWs M modeller som blivit måttstock i kategorin högpresterande personbilar. Dom fårnog se upp om vi går åt rätt håll cool

Rock'n Roll

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 juni 2009
#389
TenZer skrev:
Hammarslag skrev:
Saab 9-5 König blir nog grym.
Dom lär göra några top modeller helt klart för att tävla med Audi RS serien bla, men detta tar nog ett par år iaf.

Audi RS? Det har väll tyvär BMWs M modeller som blivit måttstock i kategorin högpresterande personbilar. Dom fårnog se upp om vi går åt rätt håll cool

Tror inte Saabs utbud kommer förändras ett dugg av Koenigsegg, och om så är fallet riktas det snarare mot små småla bilar. Personligen tror jag inte Saab har eller ens någonsin kommer få resurser nog att utveckla en bil som konkurrerar i personbilarnas toppnivå, och en sådan satsning innebär att de måste utveckla en rwd eller 4wd bil (vilket de ifs har, frågan är om det klarar 500+ hp).

Tror Amg, M och RS kan känna sig säkra på Saab-fronten. Tänk efter, inte ens Jaguar har lyckats bygga en bil som kunnat utmana dessa till 100% och det är ett märke med kunskap och erfarenhet inom "sportbilar" till skillnad från Saab.

Tvivlar starkt på att Saab har resurser eller kunskap att utveckla en "riktig sportbil"...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
21 juni 2009
#390
TenZer skrev:
Hammarslag skrev:
Saab 9-5 König blir nog grym.
Dom lär göra några top modeller helt klart för att tävla med Audi RS serien bla, men detta tar nog ett par år iaf.

Audi RS? Det har väll tyvär BMWs M modeller som blivit måttstock i kategorin högpresterande personbilar. Dom fårnog se upp om vi går åt rätt håll cool

Rätta mig om jag har fel men varit inte Audi RS6 den sista extremvagnen som skulle komma från Audi?

OEM <3

Norrlänning
1 453 Inlägg
22 juni 2009
#391
Bjork skrev:
TenZer skrev:
Hammarslag skrev:
Saab 9-5 König blir nog grym.
Dom lär göra några top modeller helt klart för att tävla med Audi RS serien bla, men detta tar nog ett par år iaf.

Audi RS? Det har väll tyvär BMWs M modeller som blivit måttstock i kategorin högpresterande personbilar. Dom fårnog se upp om vi går åt rätt håll cool

Rätta mig om jag har fel men varit inte Audi RS6 den sista extremvagnen som skulle komma från Audi?

Det har jag väldigt svårt att tro... Läser dagligen om nya extremmodeller som dom planerar börja tillverka. 

Men andå, den senaste RS6:an har 580 hk. Den dagen Saab tillverkar en bil med de effekterna så finns nog inte mänskligheten kvar....

Saab kommer aldrig bli en exklusiv biltillverkare med extrema modeller, oavsett vem som står för ägandet.
Senast redigerat av Ellertz (22 juni 2009)

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
22 juni 2009
#392
Decibel skrev:
Med tanke på att de har problem att få ihop pengar för att ens köpa Saab så är det nog lite väl tidigt i att spekulera kring vidareutveckling av redan befintliga modeller smile

Håller med helt..

Sen varför är de så att dom som redan äger en saab helt plötsligt tror att deras bil är mkt bättre nu och det känns som att varenda en saab ägare helt plötsligt är stoltare ägare än va de var innan ?

Tycker de är BS iaf... Har du en sketen gammal saab så är det en sketen gammal saab, oavsett vem som äger själva Saab.

Inspiration comes standard

German Engineering
9 083 Inlägg
22 juni 2009
#393
Riktigt kul smile Kommer säkert bli ballt, najs om de bygger Saab-bilar med bakhjulsdrift och V8 wink

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

157 Inlägg
22 juni 2009
#394
Men vem sägar att  Koenigsegg ska klara av att driva saab. Jag är lite skeptisk faktiskt. Varför skulle ett litet företag i sverige klara av ett så stort företag som saab. Koenigsegg som nu tillveka endast ett 50 tal bilar per år. Jag är orolig över saabs framtid. (Fast jag kör volvo skratt). Hoppas det löser sig för saab.
Senast redigerat av bullen_91 (22 juni 2009)


11 Inlägg
22 juni 2009
#395
De sitter mycket riktigt duktigt folk på saab. Dock har dom kvävts pga deras ekonomiska läge och sitt överhuvud GM.
Jag tvekar inte på att saab skulle klara bygga en bil i klass med audi rs eller amg vad gäller prestanda! Jag har själv sett TurboX prestera i konbana mot en 911(997) turbo. Så kunskapen finns att bygga snabba bilar..
Skulle Saab vilja och ha budget till något sådant så tror ja att dom skulle fixa att bygga en riktigt vass bil..
Dock kommer de ju inte vara lätt att komma ikapp varken Amg; M eller Rs i varken status eller lyxkänsla som dom byggt upp under många år. Och därför tror ja de kommer bli svårt att ta ut samma prislapp som audi eller merca kan göra, även om man lägger lika mycket pengar på utveckling!  +att man kommer få bygga en bättre bil än dom för att folk ska få upp ögonen.. De räcker inte att bygga en lika bra som dom stora märkena! Dom som kört Merca eller Bmw i alla år lär aldrig köpa saab... spec inte om Mercan är lika bra!
Så att få någon lönsamhet i de blir nog svårt. Men vem vet vad koenigsegg kan göra med märket..!

Vad dom än bygger för bilar så hoppas ja de kommer gå bra för saab!

371 Inlägg
22 juni 2009
#396
Det jag hoppas på rent konkret nu på motorsidan är att variabel kompression blir verklighet. Sedan tycker jag att man borde försöka fixa magnetventiler att ha i toppen. Så slipper man hela kamdrivningen och motorn behöver därmed inte dra runt lika mycket rörliga delar smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

4 001 Inlägg
22 juni 2009
#397
NiV3Rt skrev:
Det jag hoppas på rent konkret nu på motorsidan är att variabel kompression blir verklighet. Sedan tycker jag att man borde försöka fixa magnetventiler att ha i toppen. Så slipper man hela kamdrivningen och motorn behöver därmed inte dra runt lika mycket rörliga delar smile

det är väl Cargine som utvecklar det systemet?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

371 Inlägg
22 juni 2009
#398
kolvas skrev:
NiV3Rt skrev:
Det jag hoppas på rent konkret nu på motorsidan är att variabel kompression blir verklighet. Sedan tycker jag att man borde försöka fixa magnetventiler att ha i toppen. Så slipper man hela kamdrivningen och motorn behöver därmed inte dra runt lika mycket rörliga delar smile

det är väl Cargine som utvecklar det systemet?

Se där. Visste faktiskt inte att det fanns, utan det var en grej jag kom på under fyllan nu i midsommar lol

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

373 Inlägg
22 juni 2009
#399
TF skrev:
De sitter mycket riktigt duktigt folk på saab. Dock har dom kvävts pga deras ekonomiska läge och sitt överhuvud GM.
Jag tvekar inte på att saab skulle klara bygga en bil i klass med audi rs eller amg vad gäller prestanda! Jag har själv sett TurboX prestera i konbana mot en 911(997) turbo. Så kunskapen finns att bygga snabba bilar..
Skulle Saab vilja och ha budget till något sådant så tror ja att dom skulle fixa att bygga en riktigt vass bil..
Dock kommer de ju inte vara lätt att komma ikapp varken Amg; M eller Rs i varken status eller lyxkänsla som dom byggt upp under många år. Och därför tror ja de kommer bli svårt att ta ut samma prislapp som audi eller merca kan göra, även om man lägger lika mycket pengar på utveckling!  +att man kommer få bygga en bättre bil än dom för att folk ska få upp ögonen.. De räcker inte att bygga en lika bra som dom stora märkena! Dom som kört Merca eller Bmw i alla år lär aldrig köpa saab... spec inte om Mercan är lika bra!
Så att få någon lönsamhet i de blir nog svårt. Men vem vet vad koenigsegg kan göra med märket..!

Vad dom än bygger för bilar så hoppas ja de kommer gå bra för saab!

Bra skrivet jag hoppas oxå att det går bra för Saab! Tvekar inte en sekund kunnande och tekniker har Saab men pengar..tja..tiden får utvisa för en ny sport Saab som biter på rätt bra ''att t.o.m M3 börjar tänka efter för nu är ju en viss koenigseeg på G'''.Då kan det mesta hända:)

''Hugin-Hachiko''

1 062 Inlägg
22 juni 2009
#400
Edvinoo skrev:
Sen varför är de så att dom som redan äger en saab helt plötsligt tror att deras bil är mkt bättre nu och det känns som att varenda en saab ägare helt plötsligt är stoltare ägare än va de var innan ?

Vad är det för konstigt Saabfolk du känner eller har stött på? Ditt påstående låter verkligen konstruerat...

M.V.H.



Sök