3027
Sök

Kan man se om kammremen är bytt på något vis utan allt för mycket krångel??

284 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Tjena! Som topicen lyder , Har köpt en C70 99a som rullat strax över 19 tusen mil , förra ägaren påstår att kamremen är bytt , finns dock ingen stämpel eller något i serviceboken som styrker detta! senaste service enligt boken är gjord på 15000 mil , plus att service lampan har börjat lyst .. då han även påstår att servicen nyss är gjord.. låter ju orimligt att man inte släcker servicelampan och fyller i boken om man gjort service på den?

24 Inlägg
11 juni 2009
vanligtvis brukar man sätter en liten klisterlapp på kamremskåpa som stå påskriven när kamremmen är bytt ...

1 587 Inlägg
11 juni 2009
Kamrem behöver inte bytas än.. Har för mig att det är 12.000 mils intervall på dom.. Är inte 100% säker dock.. Kolla oljan osv hur den ser ut.. Därefter kan du se resten själv tror ja smile !

fälg fantast
1 086 Inlägg
11 juni 2009
eller så gjorde han det privat

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

1 587 Inlägg
11 juni 2009
_IcEMaN_ skrev:
vanligtvis brukar man sätter en liten klisterlapp på kamremskåpa som stå påskriven när kamremmen är bytt ...

De e många som skiter i att göra det om dom själva byter dom remen, men om Volvo hade gjort de så skriver dom alltid när servicen är gjord tongue eller ?!

284 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
jo det är 12000 intervall på dom .. men det står inget om kamremsbyte på 12000 i service boken :S står ingenstans ,, bara vanlig service med bromsar , olja , filter osv.

284 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
ja dom borde ju skriva tycker man

1 587 Inlägg
11 juni 2009
NightblizZ skrev:
jo det är 12000 intervall på dom .. men det står inget om kamremsbyte på 12000 i service boken :S står ingenstans ,, bara vanlig service med bromsar , olja , filter osv.

Hmm, då hade jag nog bytt det för att vara på säkra sidan.. Ja bytte kamrem på min fastän det fanns stämpel i service boken tongue Känns säkrare när man gjort de själv och "Vet" att de e gjort tongue

Om du vet hur man byter det så gör de själv, om inte så kan de bli lite dyrt sad

284 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
grejen är ju den att jag vill inte åka på att nått stort händer med motorn för att kamremen inte blivit bytt .. :S vill ju försäkra mig om att den är det..

24 Inlägg
11 juni 2009
Severin skrev:
_IcEMaN_ skrev:

De e många som skiter i att göra det om dom själva byter dom remen, men om Volvo hade gjort de så skriver dom alltid när servicen är gjord tongue eller ?!

så sant ... wink

284 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Jag har aldrig bytt en kamrem förr , är inte så himla grym på motorer , har typ bytt turbo , grenrör osv , inget avancerat.

284 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
tror nog att det är bäst att jag anlitar någon som kan göra det så det inte blir nå knas om jag ska ge mig på det själv haha , är väl nå punkter på kamremen som man ska sätta efter va? typ det enda jag vet big_smile

1 587 Inlägg
11 juni 2009
NightblizZ skrev:
tror nog att det är bäst att jag anlitar någon som kan göra det så det inte blir nå knas om jag ska ge mig på det själv haha , är väl nå punkter på kamremen som man ska sätta efter va? typ det enda jag vet big_smile

Ja exakt, man kan inte fästa det hur som.. Men de finns oftast utmarkerat hur det ska sättas, små märken på de tongue Ja om du inte gjort de själv förr så gör det inte.. Lämna in bilen isåfall, de e vad jag hade gjort..

1 150 Inlägg
11 juni 2009
skitenkelt bara ta tippex markera upp kam dreven med kåpan baom likaså vevaxeln tar ett par timmar går inte göra fel:)

KTM 660
537 Inlägg
11 juni 2009
Severin skrev:
Ja om du inte gjort de själv förr så gör det inte.. Lämna in bilen isåfall, de e vad jag hade gjort..

Hur lär man sig det om man aldrig försöker?

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

284 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Kanske ska försöka på en billigare bil först smile hehe..

2 021 Inlägg
11 juni 2009
har aldrig bytit på en c70 men tycker att 850 är bland de allra enklaste fwd bilar o byta kamremm på, gjort på ett par timmar.

1 688 Inlägg
12 juni 2009
Rille0 skrev:
har aldrig bytit på en c70 men tycker att 850 är bland de allra enklaste fwd bilar o byta kamremm på, gjort på ett par timmar.

Måste va skitsvårt om de tar några timmar tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Sök