3270
Sök

Turboras Saab 9-5 2.3 t HJÄLP

promo
18 juni 2009
#21
Garfield skrev:
promo skrev:
Aero T16 skrev:
Finns turbo på biltema om du vill komma billigt undan wink.  3990:-

Köp ej turbo på biltema!!! Finns mycket bra på biltema men turboagregaten är tyvärr inte något vidare.

Du är den första jag sett som inte är nöjd med turboaggregatet från Biltema. Vad har du haft för problem med deras agg?

Känner en som haft agregat från biltema vilket gav sig efter inte allt för många mil. Tycker man i ett sådant här fall ej skall dra in på kvaliten.

424 Inlägg
19 juni 2009
#22
promo skrev:
Garfield skrev:
promo skrev:

Köp ej turbo på biltema!!! Finns mycket bra på biltema men turboagregaten är tyvärr inte något vidare.

Du är den första jag sett som inte är nöjd med turboaggregatet från Biltema. Vad har du haft för problem med deras agg?

Känner en som haft agregat från biltema vilket gav sig efter inte allt för många mil. Tycker man i ett sådant här fall ej skall dra in på kvaliten.

Fan va inlägg som börjar på "känner en" "Min kompis känner" "Min mamma vet" är så tråkiga!

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Mr.
253 Inlägg
19 juni 2009
#23
Har turbo från biltema, fungerat felfritt i ca. 3 år. Snackade med säljchefen på deras HQ och han sa att de görs i samma fabriker som Garret..

Men problemet enligt honom var att många som köper turbon på biltema är såkallade "hemma-mekare" som tror de kan fåtill det själv.
Senast redigerat av pwei (19 juni 2009)

Köpes:
18T Turbo

Pan
19 juni 2009
#24
pwei skrev:
Men problemet enligt honom var att många som köper turbon på biltema är såkallade "hemma-mekare" som tror de kan fåtill det själv.

Hur monterar man dit det fel då?? smile Finns en anledning till att jag handlar på biltema!!

Hjullager Biltema 500:- Mekonomen 1300:-
Bromsköld Biltema 100:- / 400:-

OSV

424 Inlägg
19 juni 2009
#25
Pan skrev:
pwei skrev:
Men problemet enligt honom var att många som köper turbon på biltema är såkallade "hemma-mekare" som tror de kan fåtill det själv.

Hur monterar man dit det fel då?? smile Finns en anledning till att jag handlar på biltema!!

Hjullager Biltema 500:- Mekonomen 1300:-
Bromsköld Biltema 100:- / 400:-

OSV

Ett stort fel en del kan tänka sig göra som jag kan komma på är att montera dit allt som det ska vara och inte tänka på att man måste köra runt motorn utan tändning så att det kommer upp ny olja till den nya turbon, missar man det så kan lagerhuset få avsevärd kortare livslängd ?! Nu säger jag inte att det är så men någon har säkert missat det eller glömt att byta olja och luft filter efter bytet

/Johan

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

224 Inlägg
19 juni 2009
#26
ha ha klassiska att man ska dra runt motor utan tändning..
kan säga att jag har bytit flera agg utan att göra det för det handlar om kanske en sec den är utan olja agget o det ska dom klara!!
har även kört ett agg med dåligt olje sprut ca 4 km o den kan jag säga att den inte lät roligt när den ladda men den funka lika kanon efter jag fixat olje trycket smile

19 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
#27
Hallå igen, har varit utomlands där av inget svar från mig.

Men så ni menar att man skulle kunna sätta på en turbo från Biltema? Men om man vill sätta på en Aero turbo, vart kan jag få tag på en då?

Mvh Martin

54 Inlägg
28 juni 2009
#28
Sjukt tacksamm för alla svar man får.
Kikade på speedparts vad dom tar för en turbo, även på lite andra sidor men man får iaf räkna med 4 tusen sen verkstadsjobb. Någon som vet om chippet "försvinner" när jag sätter på en ny turbo?

Eller ska jag sätta på en aero turbo och bygga lite smått i motorn kanske?

stefan

424 Inlägg
28 juni 2009
#29
stefan_raacer skrev:
Sjukt tacksamm för alla svar man får.
Kikade på speedparts vad dom tar för en turbo, även på lite andra sidor men man får iaf räkna med 4 tusen sen verkstadsjobb. Någon som vet om chippet "försvinner" när jag sätter på en ny turbo?

Eller ska jag sätta på en aero turbo och bygga lite smått i motorn kanske?

Chippet försvinner inte, kolla med turbomeck.se också bra priser och en gubbe som kan sitt tongue
Har för mig att han har 19T till saab 9-5 ombyggd så bolt on

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

19 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#30
Sådär då.

Nu har jag kontaktat Nordic Uhr och dom har en Turbo dom ska passa min 9-5a. Bara att byta vattenslang och oljeslang sen är det bara att gasa. 7500 :- Effekttålighet:360 hk. Sen lär jag behöva uppgradera programmvaran. Run 300 hk lär jag väll hamna på?

Mvh Martin

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
30 juni 2009
#31
då skjuter du kolvarna istället om du trimmar upp till 300hk i t7an

2slow

424 Inlägg
30 juni 2009
#32
MrBrain skrev:
Sådär då.

Nu har jag kontaktat Nordic Uhr och dom har en Turbo dom ska passa min 9-5a. Bara att byta vattenslang och oljeslang sen är det bara att gasa. 7500 :- Effekttålighet:360 hk. Sen lär jag behöva uppgradera programmvaran. Run 300 hk lär jag väll hamna på?

Mvh Martin

Du kommer ju inte få mer HK bara för att du byter turbo, visst kanske att luften inte blir lika varm i en större!
Har du chip i bilen nu eller tänker du chipa/mappa bilen sen? Dom nya Hk kommer inte automatiskt ned turbon det är programvaran som bestämmer

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

4 Inlägg
19 juli 2009
#33
vad jag vet så äre vanligt på 9-5an att turbon lägger av / strular..de gäller dom första till lite senare modellerna. vet dock inte när saab lyckades fixa motorerna...
dom har även problem med slag i motorerna som skapar problem, troligen för turbon m.m ..
har även hänt min flickvän´s farsas 9-5a 2.3t som gått runt 17 tusen mil..

aja Rätta mej om ja har fel.. jag är ej meck x)

Hojbåj // wille


761 Inlägg
15 september 2009
#34
Inget kan väl möjligen vara sämre än de GT17 som sitter orginal smile

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

5 710 Inlägg
16 september 2009
#35
softmuppen skrev:
ha ha klassiska att man ska dra runt motor utan tändning..
kan säga att jag har bytit flera agg utan att göra det för det handlar om kanske en sec den är utan olja agget o det ska dom klara!!

Att dina aggregat klarat det behöver ju inte betyda att det är en lämplig metod.
HELT KLART skall man åtminstone fylla lagerhuset med olja och helst köra fram olja i ledningen innan start.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Snål gnällspik
402 Inlägg
16 september 2009
#36
Vill inte lägga mig i, men är det inte en stor risk för ras om man trimmar denna motor? Den är ju antagligen igenslaggad redan eftersom turbon har gått sönder.  Jag skulle inte våga efter vad jag har hört om dessa motorer, jag skulle vara glad så länge den gick övht.

Volvo S80 2,9.

1 422 Inlägg
16 september 2009
#37
V8_ skrev:
vad jag vet så äre vanligt på 9-5an att turbon lägger av / strular..de gäller dom första till lite senare modellerna. vet dock inte när saab lyckades fixa motorerna...
dom har även problem med slag i motorerna som skapar problem, troligen för turbon m.m ..
har även hänt min flickvän´s farsas 9-5a 2.3t som gått runt 17 tusen mil..

aja Rätta mej om ja har fel.. jag är ej meck x)

Hojbåj // wille

Stämmer bra smile Även 9-3or har ju problemet men det är en skitturbo som ger upp ofta och gärna innan 20k mil.


126 Inlägg
16 september 2009
#38
azid skrev:
då skjuter du kolvarna istället om du trimmar upp till 300hk i t7an

De gör han inte alls de men kopplingen håller bara för 390nm så den kommer ge upp innan något annat gör de! smiska dit en aero turbo och kör på! har funkat för mig i snart 2000mil! t7 motorn håller för 380hk utan att byta stakar och kolvar! jag har maptuns steg1 biopower och de funkar lika bra efter som före turbobyte!


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
16 september 2009
#39
kalven_ skrev:
azid skrev:
då skjuter du kolvarna istället om du trimmar upp till 300hk i t7an

De gör han inte alls de men kopplingen håller bara för 390nm så den kommer ge upp innan något annat gör de! smiska dit en aero turbo och kör på! har funkat för mig i snart 2000mil! t7 motorn håller för 380hk utan att byta stakar och kolvar! jag har maptuns steg1 biopower och de funkar lika bra efter som före turbobyte!

ja just det... då kan du ju betala renoveringarna åt alla som tror på ditt inlägg när det rasar för dom..

hmm steg 1  är ju inte mer än 230hk... förklara gärna hur du får till att den håller för 380hk..
Senast redigerat av azid (16 september 2009)

2slow

126 Inlägg
17 september 2009
#40
azid skrev:
kalven_ skrev:
azid skrev:
då skjuter du kolvarna istället om du trimmar upp till 300hk i t7an

De gör han inte alls de men kopplingen håller bara för 390nm så den kommer ge upp innan något annat gör de! smiska dit en aero turbo och kör på! har funkat för mig i snart 2000mil! t7 motorn håller för 380hk utan att byta stakar och kolvar! jag har maptuns steg1 biopower och de funkar lika bra efter som före turbobyte!

ja just det... då kan du ju betala renoveringarna åt alla som tror på ditt inlägg när det rasar för dom..

hmm steg 1  är ju inte mer än 230hk... förklara gärna hur du får till att den håller för 380hk..

De finns ett ställe i borlänge som heter nordic uhr som många saab åkare känner till och dom har plockat ihop en t7 motor med störe turbo, spridare, ic, mjukvara, avgas mm, men dom ändrade inget i motorn. och dom plockade ur 380hk! de är iaf vad jag har hört! och maptun steg 1 biopower ger 225hk och 340nm på bensin och 225hk och 360nm på e85!



Sök