tjena, ja har en Volvo 855 t-5a 95årsm. köpte den defekt trodde det bara var kamremmen som hade hoppat över nån kugg eller liknande men visade sig idag att d är ett lager som har skurit, troligtvis vevlager.. finns det nån firma som kan ta åt sig ett sånt här jobb o renovera den eller är det enklare o billigare att byta motor till en annan t-5motor helt enkelt? tack på förhand.
Det beror ju lite på skicket på delar och hur seriös man är, men det går ju att renovera motorn billigare än vad det är att byta om man gör jobbet själv.
Det enklaste är ju obönhörligen att byta motor bara, men då är ju frågan hur länge den håller.
jag köpte min på precis samma sätt so du gjort. trodde också bara det var toppen. jag hämtade en ny motor (block och topp) på skroten för 1000kr. slängde i den och har nu kört ca 500 nästan helt drift säkra mil
jag köpte min på precis samma sätt so du gjort. trodde också bara det var toppen. jag hämtade en ny motor (block och topp) på skroten för 1000kr. slängde i den och har nu kört ca 500 nästan helt drift säkra mil
Fantastiskt pris måste jag säga, brukar ju ligga på 10 lök för en orenoverad T5-motor..
Ska han ta ut kolvarna för att byta kolvringar måste han hona om loppen/ta bort vändkanterna i övre loppen, m.m. Det springer fort iväg...
Ja men de går ju å horna till med biltema verktyg för 300 spänn eller nått..
Det är jävligt noga att det blir bra, annars kommer kompet att tryckas igenom den cylindern där kolvringarna inte tätar, och gå ner i vevhuset och spraylacka hela motorrummet med olja genom oljestickan eller vevhusventilationen.
Been there, done that.
Håller med hotrodder, den där Biltema-honingen duger åt mopeder, inte turbomatade bilar på 225hk. Sen återstår ju ändå vändkanterna...
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Fantastiskt pris måste jag säga, brukar ju ligga på 10 lök för en orenoverad T5-motor..
Ja, kolla på Bildelsbasen vad en T5a kostar.
Det låter vettigt. De brukar även lämna en viss garanti på grejerna, men om priset på en begagnad motor ligger på runt 10 papp eller mer, då är det nog dags att överväga ifall en renovering inte vore mer värt.