3726
Sök

S40 t4 sport -01, något smällde till och efter det konstigt ljud från motorn

3 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Efter att ha kört cirka 10 minuter med bilen pressa jag den lite och i tvåan på ungefär 4000-5000varv hördes plötsligt ett knackigt ljud som att något bröts av. Efter det kom det ett konstigt och ständigt ljud från motorn. Man kan jämföra ljudet med ett cykelhjul som rullar och att man sedan håller en pinne mot fälgen.

Jag körde hem försiktigt med bilen efter att ha stannat och tittat till motorn, som fortfarande lät konstigt.
Det konstiga ljudet hörs hela tiden men förstärks hela tiden på ju högre varv man är på. Jag har inte kört bilen sedan detta inträffade.

I övrigt kändes bilen helt som vanligt, det är bara ljudet som spökar.

Det är en S40 T4 Sport 2001, den har gått 9050mil och är chippad(steg1) hos Autotech, som gjordes för 6 veckor sedan.

Har ni några tips på vad som kan ha hänt?

Mvh

cammen

Kokar ris
923 Inlägg
22 juni 2009
#2
lyssna vart ljudet kommer ifrån? alltså starta, öppna huven, lyssna runt lite?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

3 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#3
Det gjorde jag precis när det hände, när jag stannade intill vägen. Det är ganska svårt att lokalisera exakt varifrån ljudet kommer men hörs som att det är ungefär mitt i motorn vid cylindrarna.

189 Inlägg
22 juni 2009
#4
Spela in ljudet och ladda upp det som en film här på garaget så vi kan lyssna hur det låter


3 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#5

285 Inlägg
22 juni 2009
#6
följer ljudet me när man varvar och blir de värre då?kan du itne höra om de är mer nere i motorn eller uppe`?


3 235 Inlägg
22 juni 2009
#7
Låter obra:(
Inte lätt att höra exakt var det kommer ifrån, men jag tror det är nånstans från toppen. vipparm, ventillyftare eller något i den duren.
Se under ventilkåpan om har möjlighet att demontera den.


driftsättare
169 Inlägg
22 juni 2009
#8
hehe vipparm på en volvo som haft direktverkande kam sen 80talet... är det kamkedja eller kamrem på en sådandär? om kamkedja kanske det kan vara något där.... eller kan det vara krökta ventiler eller kanske bara en blåst grenrörspackning?!


301 Inlägg
22 juni 2009
#9
krökt vevstake som tar i blocket skulle jag gissa på.
volvo är ju duktiga på att göra klena vevstakar till sina vitmotorer.
ta ett kompprov på motorn.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

driftsättare
169 Inlägg
22 juni 2009
#10
t5-r micke skrev:
krökt vevstake som tar i blocket skulle jag gissa på.
volvo är ju duktiga på att göra klena vevstakar till sina vitmotorer.
ta ett kompprov på motorn.

funderade på det också men han sa ju att bilen gick som vanligt förutom att det lät...

men jag håller med gör komptest


177 Inlägg
22 juni 2009
#11
krøkt vevstake helt klart.


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juni 2009
#12
låter fasen inte riktigt som vevstake, låter som tom tryckare, men det är omöjligt på en bil med massiva tryckare :p

motorbyte inkl begagnad motor kostar i regionen 15000kr...(mindre verkstad)  frågar man på volvo drar de till med allt från 30000-76000kr   hepp

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

321 Inlägg
23 juni 2009
#13
är det verkligen en volvo motort där i ? i en v40


Thorsella
23 juni 2009
#14
skrokig stake ja  ta isär byt åk vidare

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juni 2009
#15
frightnight skrev:
är det verkligen en volvo motort där i ? i en v40

Nej givetvis inte en Volvomotor utan en gummisnodd som vevas upp när man kör i nerförsbacke...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juni 2009
#16
Thorsella skrev:
skrokig stake ja  ta isär byt åk vidare

Baserat på att det är en vevstake och inte ett vevlager så visst, "lätt" bytt. Men vill man slippa byta stake en gång i veckan så gör man klokt i att ta reda på varför den kröktes...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Thorsella
24 juni 2009
#17
högt varv högt laddtryck KROKIG vevstake   kanske dåligt vevlager som följd av krokig stake!


Sök