Efter att ha kört cirka 10 minuter med bilen pressa jag den lite och i tvåan på ungefär 4000-5000varv hördes plötsligt ett knackigt ljud som att något bröts av. Efter det kom det ett konstigt och ständigt ljud från motorn. Man kan jämföra ljudet med ett cykelhjul som rullar och att man sedan håller en pinne mot fälgen.
Jag körde hem försiktigt med bilen efter att ha stannat och tittat till motorn, som fortfarande lät konstigt. Det konstiga ljudet hörs hela tiden men förstärks hela tiden på ju högre varv man är på. Jag har inte kört bilen sedan detta inträffade.
I övrigt kändes bilen helt som vanligt, det är bara ljudet som spökar.
Det är en S40 T4 Sport 2001, den har gått 9050mil och är chippad(steg1) hos Autotech, som gjordes för 6 veckor sedan.
Det gjorde jag precis när det hände, när jag stannade intill vägen. Det är ganska svårt att lokalisera exakt varifrån ljudet kommer men hörs som att det är ungefär mitt i motorn vid cylindrarna.
Låter obra:( Inte lätt att höra exakt var det kommer ifrån, men jag tror det är nånstans från toppen. vipparm, ventillyftare eller något i den duren. Se under ventilkåpan om har möjlighet att demontera den.
hehe vipparm på en volvo som haft direktverkande kam sen 80talet... är det kamkedja eller kamrem på en sådandär? om kamkedja kanske det kan vara något där.... eller kan det vara krökta ventiler eller kanske bara en blåst grenrörspackning?!
låter fasen inte riktigt som vevstake, låter som tom tryckare, men det är omöjligt på en bil med massiva tryckare :p
motorbyte inkl begagnad motor kostar i regionen 15000kr...(mindre verkstad) frågar man på volvo drar de till med allt från 30000-76000kr hepp
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Nej givetvis inte en Volvomotor utan en gummisnodd som vevas upp när man kör i nerförsbacke...
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Baserat på att det är en vevstake och inte ett vevlager så visst, "lätt" bytt. Men vill man slippa byta stake en gång i veckan så gör man klokt i att ta reda på varför den kröktes...
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-