3556
Sök

Hur långt räcker batteriet? (Renult clio -91)

19 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#1
Batterilampan på min gamla Renualt clio har börjat lysa, och nu står bilen ca 27 mil hemifrån. Vågar jag chansa på att jag kommer kunna köra hem den, eller ska jag lämna den till en bilverkstad och få det lagat? Vad tror ni?

Finns möjligen ingen i Göteborgstrakten som har ett batteri att låna ut som jag kan ha med som reserv? Då skulle jag definitivt våga åka.

933 Inlägg
22 juni 2009
#2
hannulan skrev:
Batterilampan på min gamla Renualt clio har börjat lysa, och nu står bilen ca 27 mil hemifrån. Vågar jag chansa på att jag kommer kunna köra hem den, eller ska jag lämna den till en bilverkstad och få det lagat? Vad tror ni?

Finns möjligen ingen i Göteborgstrakten som har ett batteri att låna ut som jag kan ha med som reserv? Då skulle jag definitivt våga åka.

men så länge du inte stannar är det ju lugnt


207 Inlägg
22 juni 2009
#3
kör du utan ljuse så borde du komma en bit:P men tror du behöver mååånga batterier:P köp nya kol och sätt i ist.D

21 761 Inlägg
23 juni 2009
#4
Batteriet till en Clio är väl ganska litet, jag tror inte att du klarar dig hela vägen med tanke på att batteriet redan nu antagligen har blivit en del urdraget. Antingen fixar du ett till batteri så att du kan byta ut efter "halva vägen" eller så låter du en verkstad fixa felet.

Är det förknasare eller insprutning på en sån bil?

832 Inlägg
23 juni 2009
#5
martincool skrev:
hannulan skrev:
Batterilampan på min gamla Renualt clio har börjat lysa, och nu står bilen ca 27 mil hemifrån. Vågar jag chansa på att jag kommer kunna köra hem den, eller ska jag lämna den till en bilverkstad och få det lagat? Vad tror ni?

Finns möjligen ingen i Göteborgstrakten som har ett batteri att låna ut som jag kan ha med som reserv? Då skulle jag definitivt våga åka.

men så länge du inte stannar är det ju lugnt

Så du menar att en motor går utan ström?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

23 juni 2009
#6
säker på att de är bateriet som är sönder ? kolla generatorn.. när den inte laddar lyser den lampan, finns ingen lampa vad ja vet som lyser när batteriet är slut :S +får du i gång bilen så ska generatorn ladda upp batteriet samtidigt som du kör!


933 Inlägg
23 juni 2009
#7
Lurken_85 skrev:
martincool skrev:
hannulan skrev:
Batterilampan på min gamla Renualt clio har börjat lysa, och nu står bilen ca 27 mil hemifrån. Vågar jag chansa på att jag kommer kunna köra hem den, eller ska jag lämna den till en bilverkstad och få det lagat? Vad tror ni?

Finns möjligen ingen i Göteborgstrakten som har ett batteri att låna ut som jag kan ha med som reserv? Då skulle jag definitivt våga åka.

men så länge du inte stannar är det ju lugnt

Så du menar att en motor går utan ström?

generatorn?


933 Inlägg
23 juni 2009
#8
Smedhult skrev:
martincool skrev:
Lurken_85 skrev:

Så du menar att en motor går utan ström?

generatorn?

när batterilampan (laddlampan) lyser så är de fel på generatorn

ok


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
23 juni 2009
#9
Misstänker att der är generator som inte laddar.
Bakom ganerator har du en liten regulator som sitter med 2 skruvar, lätt att byta.
Eller enklast, kör till en som säljer batterier, han gör en test och säger dig vad är det för fel. wink
En batterie brukar räcka minst 5 år.
Senast redigerat av alain (23 juni 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Offroad Racing
3 122 Inlägg
23 juni 2009
#10
Han skrev ju i sitt inlägg att generatorn inte laddar... (lysande laddningslampa) Och undrade om han klarar sig dom 27 milen hem med enbart strömmen som finns i batteriet.

Har du kört nåt med laddningslampan lysande? Om inte så kanske du kommer hela vägen hem, om du är lite olaglig och släcker allt lyse och även stänger av allt annat som går att stänga av som drar ström. (stereo, fläkt etc) Om inte annat så kanske du kommer så pass nära hem att du kan bogsera sista biten...

Förresten så brukar laddningsregulatorer inte vara så dyra, och vara simpla att byta. Kan ju vara den som är problemet...



Drönirettab skrev:
Batteriet till en Clio är väl ganska litet, jag tror inte att du klarar dig hela vägen med tanke på att batteriet redan nu antagligen har blivit en del urdraget. Antingen fixar du ett till batteri så att du kan byta ut efter "halva vägen" eller så låter du en verkstad fixa felet.

Är det förknasare eller insprutning på en sån bil?

Det var en 91:a, dom har katalysator och då funkar inte förknasare så bra wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
23 juni 2009
#11
henke_99 skrev:
Det var en 91:a, dom har katalysator och då funkar inte förknasare så bra wink

Inte? wink

Nä, har inte alls någon koll på de bilarna. Tänkte aldrig på att det stod årsmodeller i rubriken, får skylla mig själv. wink

8 156 Inlägg
23 juni 2009
#12
henke_99 skrev:
Han skrev ju i sitt inlägg att generatorn inte laddar... (lysande laddningslampa) Och undrade om han klarar sig dom 27 milen hem med enbart strömmen som finns i batteriet.

Det kan ju faktiskt vara batteriet som är paj och inte vill laddas upp, eller något annat elfel. Men det är ju inte det troligaste. Man kan köra en bil utan ett fungerande batteri, men knappast utan en fungerande generator.

Kan du kolla vad du har för spänning i systemet nu?
(eller om lampor osv lyser svagare?)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
24 juni 2009
#13
När jag fick problem med generator förra gången, efter en stund allting tändes som en julgran på kontroll panel, fick byta regulator.
Om det är bara batteri lampa som tändes, det kan vara batteri som inte tar emot laddning
Gör en spänning test på batteriet när motor är på, det ska vara på 13,4.
Kolla också minus kabel att den är spänn på båda sidor, den kan sitta löst.
Eller som jag skrev innan, kör till en batteri specialist, han kan säga dig exakt om det är batteri eller generator (regulator).

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juni 2009
#14
Hur långt ett batteri räcker är ungefär som att fråga om jag kommer 27mil på soppan som är kvar i tanken på min bil.

*vi vet inte hur stort batteri
*vi vet inte strömförbrukningen
*vi vet inte batteriets skick

etc...

ett grovt överslag kan jag dock svänga ihop:

ett bilbatteri är på 60Ah man får ut hälften av kapaciteten under kontinuerlig urladdning och ditt batteri i bilen har kanske hälften av sin kapacitet kvar efter som du kört med laddlampa lysande.  dvs 15Ah   vilket innebär 15A i en timme eller 7.5A i två timmar eller  3.75A i 4 timmar  (tar nog en 4 timmar att köra 27mil)

Bilen får alltså dra 3.75A max om din ström skall räcka.   en glödlapa på 55watt drar 55/12=4.5A   så hade du tänkt ha ena framlampan tänd så räcker det inte.

Lägg sedan till insprutningssystemet, bränslepump, kylfläkt mm så blir svaret ett rungande nej det räcket inte.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

21 761 Inlägg
24 juni 2009
#15
Jo, det är ju flera saker som avgör. smile

Min 240 med K-Jet drar omkring 15-16 A när motorn är igång och endast parkeringsljuset lyser. När man räknar på såna strömförbrukningar så kan man även utgå ifrån batteriets RC-värde, vilket gäller vid 25 A förbrukning, och ta ut ett medelvärde av den uträknade tiden.

Ett 60 Ah batteri har gissningsvis 100-110 minuter i RC, inte ens om det var fulladdat och helt friskt så skulle det räcka för 27 mils körning. smile

19 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#16
torpis skrev:
Hur långt ett batteri räcker är ungefär som att fråga om jag kommer 27mil på soppan som är kvar i tanken på min bil.

*vi vet inte hur stort batteri
*vi vet inte strömförbrukningen
*vi vet inte batteriets skick

etc...

ett grovt överslag kan jag dock svänga ihop:

ett bilbatteri är på 60Ah man får ut hälften av kapaciteten under kontinuerlig urladdning och ditt batteri i bilen har kanske hälften av sin kapacitet kvar efter som du kört med laddlampa lysande.  dvs 15Ah   vilket innebär 15A i en timme eller 7.5A i två timmar eller  3.75A i 4 timmar  (tar nog en 4 timmar att köra 27mil)

Bilen får alltså dra 3.75A max om din ström skall räcka.   en glödlapa på 55watt drar 55/12=4.5A   så hade du tänkt ha ena framlampan tänd så räcker det inte.

Lägg sedan till insprutningssystemet, bränslepump, kylfläkt mm så blir svaret ett rungande nej det räcket inte.

Jo, visst är det till viss del så. Men vad gäller soppan kan jag ju se ungefär hur mkt soppa jag har kvar och jag vet ungefär vad bilen drar per mil. I det här fallet har jag faktiskt ingen aning, och jag har ingen erfarenhet så att jag kan gissa, därav frågan.

Jag har underhållsladdat batteriet ett par dagar och ska göra det fram till att jag använder det, annat vore ju korkat. Eftersom bilen inte är här vet jag inte vad det är för batteri i den, och då jag ganska nyligen köpt bilen har jag ingen koll. Men nu har jag ett första värde att börja räkna med.

Det jag då undrar är: Ungefär hur mkt ström drar alla nödvändiga grejer i bilen insprut, bränslepump, kylfläkt, tändstiften (för de drivs väl ändå med ström, eller?), och det jag har glömt (vad är det?). Bilen det handlar om är en renualt clio med 1.2 l motor från 91.

21 761 Inlägg
24 juni 2009
#17
Du har åtminstone en referens i det jag skrev om strömförbrukningen i min bil och den är ju några år äldre än din, dessutom har den ett enklare bränslesystem. smile

19 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#18
torpis skrev:
ett bilbatteri är på 60Ah man får ut hälften av kapaciteten under kontinuerlig urladdning.....

Förresten, varför får man bara ut halva kapacitetet, det verkar skumt?

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juni 2009
#19
hannulan skrev:
torpis skrev:
ett bilbatteri är på 60Ah man får ut hälften av kapaciteten under kontinuerlig urladdning.....

Förresten, varför får man bara ut halva kapacitetet, det verkar skumt?

Bly/syra-batterier är helt enkelt inte lömpade för att leverera ström kontinuerligt. Fördelen de har är att de är billiga att tillverka i högre kapaciteter och klarar att leverera höga strömmar kortare stunder.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juni 2009
#20
hannulan skrev:
Men vad gäller soppan kan jag ju se ungefär hur mkt soppa jag har kvar och jag vet ungefär vad bilen drar per mil.

Heh nä, på samma sätt som jag inte vet hur friskt ditt batteri är så har du inte ens en aning om vilken bil jag kör idag och hur mycket soppa som är i den, eller hur.  Det var så jag menade wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök