3677
Sök

Spela in utan bil?

Avstängd
1 714 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Jag har ett stereosystem med nya högtalare ligger och ska in i bilen,
nu är det så att dem ska sitta färdiga att spela i bilen nästa vecka,
och bilen är inte här än. det jag alltså behöver är en möjlighet att spela in grejerna utan en bil.
jag har en omvandlare till väggutag 230 volt till 13.8 volt som jag kan köra huvudenheten på,
men resten? går det att lösa utan lågnivå och liknande kablar, för några sådana kan jag inte ordna just nu,
eller kan jag låna en kompis kablar, även om dem inte är dem bästa, när man nu ska köra på så låg volym?
basen kan jag väl tänka mig att de inte är bra att köra utan steg och mono med riktig lågnivå och det,
men framsystemet kan jag väl ändå köra på stereons effekt?

är det riktigt illa att spela basen open air även fast det är grymt låg ljudnivå?

sen skulle jag behöva rosa brus på ljudfil så jag kan dra ihop ett spår att spela in med,
rosa brus ska väl vara bland det bättre man kan spela in med?

sen är de ingen ide att övertala mig om att spela in är onödigt, jag tar hellre de säkra före det osäkra

4 693 Inlägg
24 juni 2009
Jag vill också veta vart man hittar rosa brus smile

Booyakasha!

184 Inlägg
24 juni 2009
Jag kan fixa lite rosa brus åt er, fast jag vet inte om det är exakt vad ni letar efter men ni kan väl lyssna iaf... smile

Fire And Silk
2 254 Inlägg
24 juni 2009
Har också åtskilliga "pink noice" toner från skivor av Bass Mekanik.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

4 693 Inlägg
24 juni 2009
Babian skrev:
Jag kan fixa lite rosa brus åt er, fast jag vet inte om det är exakt vad ni letar efter men ni kan väl lyssna iaf... smile

Rosa brus är väl alla frekvenser mellan 20hz och 20khz som spelas samtidigt?

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 juni 2009
Rosa brus hittar ni tex här:
http://realmofexcursion.com/audio/pinknoise.mp3
http://realmofexcursion.com/audio/testt … e_mono.mp3
http://realmofexcursion.com/audio/testt … se_pan.mp3

Rent mekaniskt är det inte illa för högtalarna att spela OA då man spelar lågt. Det är när man vrider på det kan finnas risk att högtalaren bottnar fortare än tänkt iom att elementet inte har ngt motstånd.

Du behöver inte använda enheten, det räcker ärligt talat att använda ett par papplådor till mellanregistren dock kan basen behöva rätt låda. Istället för enheten kan du använda en hemmaförstärkare.
Vad som är viktigast är att högtalarna rör sig och upphängningen mjuknar...det är då högtalaren ändrar sin karaktär till den tänkta karaktär den har (har förklarats både en och två ggr på forumet).

En sak jag funderar på att testa med min bas är OA med en konstant sinus (nja ett spår på repeat) på 5-10Hz och lagom volym så att jag ser att konen rör sig utan att bottna...är osäker på hur just detta kan funka men är som sagt ngt jag skall testa.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

184 Inlägg
24 juni 2009
Länkarna som Lonefox skickade duger perfekt... smile

7 241 Inlägg
24 juni 2009
Finns även fasta frekvenser och lite olika svep under just http://realmofexcursion.com/downloads.htm

Avstängd
1 714 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
tack för snabba svar! rosa brus fixat, perfekt,
sen va det ju de där med att man ska ha en liten paus emellan,
hur ordnar jag ett några minuter långt spår med ingenting på så högtalarna får en paus?

lonefox, tack för infon, huvudenheten är inga problem att koppla in, vill ändå testa om den funkar så,
någon hemmaförstärkare har jag inte. hur menar du när du säger att basen kan behöva rätt låda?
du nämnde först att det inte ska vara några problem att köra open air om man inte drar på?
jag tänkte inte dra på alls innan jag får in grejerna i bilen, känns värdelöst att testa grejerna på fel ställe.

kan det gå bra att spela in framhögtalarna på stereons effekt endast?

hur gör jag med gain på slutsteget till basen? full pung på gain men låg volym?
basen tar 600wrms och steget ska ge 600wrms så.

vilken volym bör jag köra på, lägsta möjliga eller?

Avstängd
1 714 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
sorry, kollade just på sista länken till realm of excursion, såg "digital silence"
antar att detta är just ett tyst ljudspår?

7 241 Inlägg
24 juni 2009
Ang volym så säger jag sådär typiskt svenskt........lagom big_smile

Rosa brus är för övrigt inget roligt att lyssna på tongue

Jovisst kan du använda enheten....det hela handlar som jag sade att få högtalaren i rörelse för att mjuka upp bla. upphängningen i den.

Tja i mina ögon är det enklare att använda den låda man skall ha i bilen med en gång smile
Men att ha den i låda istället för OA är när man drar på mer med den för att ge basen rätt förutsättningar. Detta för att inte riskera att skada den på det sätt jag beskrev innan.

Digital silence är tystnad ja.....

Avstängd
1 714 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
tack så mycket! så som jag har fattat det nu ska det funka perfekt att göra följande:

-koppla in huvudenheten med omvandlare
-köra framsystemet på stereons effekt, tänkte spela in 50 timmar, borde ju vara lagom?
-koppla in slutsteget till basen och köra på nästan full gain
(för säkerhets skull, eftersom jag inte vet nåt annat)
spelar in den 50 timmar med, övernoga kan man ju inte vara,
de är ju korvkioskdunk även om de är kickerprylar tongue spelar den open air.
-köra på låg volym bara jag ser att grejerna rör på sig

säkert att det inte blir några försämringar om man kör just en kicker L5 open air på väldigt låg volym?
Senast redigerat av Emilius (24 juni 2009)

7 241 Inlägg
24 juni 2009
Gain skall användas med huvudet.
Den är till för att matcha ingångssignalen mot din huvudenhet men ställ gainen på 25% och öka ev ngt om basen rör på sig för lite.

Att tänka på dock är att omvandlaren högst troligt ej lär klara av att driva steget då det antagligen är för strömsvagt.

Just för att ha konen i rörelse OA är inte skadligt för basen men det låter förjävligt.
Det man får tänka på är (som jag redan påpekat) att den inte får spela för hårt eftersom den är just OA och inte får ngt motstnd via lådan som hjälper den.

Det ÄR just att högtalaren rör sig som gör att delarna mjukas upp....

Avstängd
1 714 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
okej tackar. uppskattar infon!

omvandlaren ska ju ge 13.8 volt konstant, det räcker ju att driva huvudenheten iallafall,
kan steget ändå ge spänningsfall? menar att man tar ju ström direkt ur väggen?
dessutom spelar man ju steget och basen på så låg påfrestning så det kan väl inte dra så fruktansvärt?

men vänta, hur blir det med plus och minus till steget? nu tappa jag bort mig igen..
koppla på omvandlaren känns fel, känns som jag ska glömma att spela in basen om jag inte har bil?

tänker jag dumt om jag funderar på basen körd på stereons effekt?
Senast redigerat av Emilius (24 juni 2009)

7 241 Inlägg
24 juni 2009
Ta du en titt på din konverterare och kolla på amperetalet ut.
Jag tror inte att det är över 5A....kanske max 10A för att vara ärlig. Så det finns risk att den bränner om du använder dne till steget då den inte kan leverare strömmen som behövs.

Kort info och VÄLDIGT förenklad el-lära:
Ju högre spänning man har ju mindre strön behöver man.
Ju lägre spänning man har ju mer ström behöver man.

Kika på det här exemplet:
230Vx10A=2300W (UxI=P)
2300W/13.8V=167A (166,666666666667) (P/U=I)

Alltså för att få fram samma 2300W vid 13.8V som vid 230V så behöver man 167A mot 10A vid 230V.....och en sådan nätdel KOSTAR pengar big_smile

Att köra basen på enheten? Tja det är väl frågan om den ens orkar driva basen ngt.....

Men just inspelning handlar (ÅTERIGEN) om att högtalaren skall nå sin "rätta" karaktär snabbare.
Det har INGET med hållbarheten att göra.....om det var det du tänkte på.
Senast redigerat av Lonefox (24 juni 2009)

Avstängd
1 714 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
hmm. jag är väldigt nybörjare så det är rörigt detta.
känns ovärt att krångla med omvandlaren, och en sån krämig bas på stereons effekt låter puckat tongue
jag får försöka lösa det på något annat sätt.

men hur gör alla dem som kopplar in bilbasar hemma?
kan inte tänka mig att dem har en motor med generator och batteri står brevid och puttrar?

Designer.
1 260 Inlägg
24 juni 2009
Emilius skrev:
känns ovärt att krångla med omvandlaren, och en sån krämig bas på stereons effekt låter puckat tongue

kan inte tänka mig att dem har en motor med generator och batteri står brevid och puttrar?

batteriladdare och sen är det bara låta det stå smile Men har du en hemmbioförsärkare tex. så är det bara att koppla in i den, mycket smidigare!
Senast redigerat av MIKK0 (24 juni 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

7 241 Inlägg
24 juni 2009
MIKK0 skrev:
Emilius skrev:

batteriladdare och sen är det bara låta det stå smile Men har du en hemmbioförsärkare tex. så är det bara att koppla in i den, mycket smidigare!

Precis......dock får man se till att ha GOD ventilation till batteriet...... big_smile

Avstängd
1 714 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
självklart.. snacka om att man känner sig seg i den här tropiska hettan,
laddare och bilbatteri har jag de funkar ju skitbra de. vad ska laddaren vara inställd på?
underhåll eller?

2 665 Inlägg
24 juni 2009
Ta det säkra före det osäkra säger du. Finns ingen risk med att inte spela in.

Spela in basen med rosa brus är nog inte så effektivt
Spela en sinuston på 25hz då ser du att konen går upp o ner i öagom takt.
Spela oa är ju inte problem alls eftersom det är under kontrollerade former.
Vrid upp volymen så basen rör sig ordentligt +/- 7-10mm åt varje håll.
Då masserar du upphängningnen fint!

Ren sinus ton kan du få från datorn. Finns tongenerator att ladda hem gratis. (funktionsgenerator)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök