3857
Sök

Saab 9-3 2.0T, Turbon laddar plötsligt skit mycket *löst*

514 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjenare,

Normalt sätt laddar min bil ca 1.0-1,4 men plötsligt idag så drog den upp till 2.0+ så att slangen från återcirkulerade dumpen hoppade av och bilen började kvittra istället. Jag stannade och kollade under huven och fattade jag ingenting satte tillbaka slangen. Så nu laddar bilen 2.0+ villket är överdrivet mycket och inte bra... någon som har någon aning vad som kan vara fel? WGn? Min Återcirkulerande dump?

Fattar nada just nu.... motorlampan började lysa men det är ju pga att slangen låssnade så jag kan nog inte kolla upp några felkoder
Senast redigerat av DeFlo (27 juni 2009)

BMW = Bil Med Wasakredit

514 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#2
Elda skrev:
kolla så inte armen har hoppat av WGn

nej det har den ikke hmm

det var det första jag kolla

BMW = Bil Med Wasakredit

514 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#3
Ja... den sitter lite sådär.... den sitter inte hårt men den sitter inte löst häller liksom den sitter så att den går att dra av lätt.... har inte kollat efter sprikor eller så... kanske ska byta lite slangar vet du vad det är för mått på dem? är det 3, 4, 5 eller 6,3 mm
Senast redigerat av DeFlo (25 juni 2009)

BMW = Bil Med Wasakredit

1 688 Inlägg
25 juni 2009
#4
Med största sanolikhet har du något fel på laddtrycksstyrningen, vilket gjorde att slangen på dumpen skjöts av. Antar att du inte satt den med klämma, därav lossnade den först.
Klipper inte bilen tändningen eller så?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

514 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#5
Losgard skrev:
Med största sanolikhet har du något fel på laddtrycksstyrningen, vilket gjorde att slangen på dumpen skjöts av. Antar att du inte satt den med klämma, därav lossnade den först.
Klipper inte bilen tändningen eller så?

Den gjorde det vid det första tillfället, där efter ställde jag mig vid vägkanten och stängde motorn kollade vad de som gjorde att bilen kvittrade hittade slangen efter en liten stund, men bilen laddade på till 2bar fortfarande och då slog inte bilen av det  så körde lugnt hem och direkt in här.

BMW = Bil Med Wasakredit

514 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#6
tror ni att det hade hjälpt om man skruvar ner wg armen till under orginal inställning?

BMW = Bil Med Wasakredit

1 497 Inlägg
26 juni 2009
#7
DeFlo skrev:
tror ni att det hade hjälpt om man skruvar ner wg armen till under orginal inställning?

Skruva aldrig på WG armen.
Kolla alla slangar till och från magnetventilen.
Hjälper inget här så dra en slang direkt mellan kompressorhus
på turbon och WGn. Då skall du få grundladd om inte WGn är kass.

514 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#8
Hittade felet idag smile Det var slangen från magnetventilen som hade hoppat ut.

BMW = Bil Med Wasakredit

1 Inlägg
2 september 2009
#9
Tja, jag har en Saab 9-3 2,0T 2000.
Jag köpte en återcirkulerande dumpventil men min motor lampa började lysa efter några minuter motorn blev varm men varför börjar det lysa ? Går det inte ha dump på denna motor och års modell ?


7 276 Inlägg
2 september 2009
#10
BergOo skrev:
Tja, jag har en Saab 9-3 2,0T 2000.
Jag köpte en återcirkulerande dumpventil men min motor lampa började lysa efter några minuter motorn blev varm men varför börjar det lysa ? Går det inte ha dump på denna motor och års modell ?

Bytte du bara ut din orginal dump mot en annan återcirkulerande?
Åk till saab och be dom kolla felkoden, kan ju vara något annat också.



Sök