Jag har dom senaste veckorna tänkt på ett vansinnigt och dyrt projekt. Har inte kunnat slå bort tankarna, hur mycket jag än bankat huvudet i takbjälkarna.
![wink](img/smilies/wink.png)
Tänk en bil byggd med icke-bärande delar av lexan (polycarbonate, makrolon) . En bil där huven, framskärmar, bakskärmar, baklucka och dörrar är gjorda av genomskinlig lexan.
Gjutformar för glasfiber finns för en hel del bilar, så det borde inte vara några större problem att fixa fram ovanstående delar, fast gjutna i lexan? Det vore ganska så intressant med en bil där man kan se alla balkar osv. För en relativt repfri yta så kan man lägga på några lager klarlack. Sen kan man säkert få till en fin effekt om man monterar in dioder på gömda ställen och belyser skärmar, huv osv. Med områden som är frostade (matt lack, etsade med en dremel, eller kanske blästrade?) så skulle man kunna få riktigt coola effekter. Till exempel så skulle man kunna koppla in gul-orange leds till skärmarna som komplement till blinkersen. Bakluckan skulle kunna få inbyggt bromsljus.
Glasfiber väger en aningen mer än lexan om jag förstått rätt. Så man sparar kanske lite vikt?
Kolfiber har en densitet på ungefär 1,6-1,8 g/cm³ och glasfiber ligger väl på 2,3-2,8 g/cm³?
Stål har en densitet på ca 7,8 g/cm³. I vilket fall så lär man spara en hel del vikt om man använder sig av tunn lexan.
Funderade på att utgå från en PV444/PV544
Detta kanske hade passat bättre i bloggen, men ändå?
Hur realistiskt är projektet? Går det att genomföra och hur lagligt är det?
För att inte tala om kostnaden? 100k?