3478
Sök

Sätta fast stänkskydd på S70

20 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
Klantade mig i helgen och körde på en stor sten så att ena främre stänkskyddet lossnade. Jag trodde att det bara var att skruva dit det igen men såg nu att det suttit fast med popnitar. Stänkskyddet på andra sidan har nån typ av plastkåpa på nitarna, dessa försvann från nitarna när skyddet lossnade som ni ser på bilderna nedan.

Var kan jag köpa popnitar med "plastkåpa" på (har de nåt särskilt namn?) och kan man montera dem med en vanlig popnitstång? Jag har förstått att jag måste borra ur de gamla nitarna först, hur exakt gör man det? Bara att borra in i dem och sen dra ut dem?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/116918/698626_2gzc52.jpg

Så här ser det ut på andra sidan:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/116918/698629_womrk0.jpg

440 Inlägg
1 juli 2009
Köp nya nitar hos volvo.
Funkar jätte bra med en vanlig popnitstång.
Dom gamla nitarna ser det ut som om du kan få bort med en vanlig avbitare. Anledningen till att man borrar brukar vara att man inte kommer åt med en avbitare och att man vill få bort skallen på ena sidan av niten för att kunna få bort den.

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 juli 2009
Meningen är att du ska kunna trycka i mitten på popnitarna med ett stift och sen bara dra ut dem, har jag för mig.

Därför dom ser ut som dom gör.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 653 Inlägg
1 juli 2009
de där nitarna kan du inte bara trycka ut, de där är precis som vanliga popnitar, fast i plast.
Eftersom stänklappen redan är borta så är det bara knipsa av dem, en bit kommer ramla in i tröskeln, den kan du låta ligga kvar där.

Nitarna köper du på volvo, men fins även på biltema som funkar lika bra (plastnitar altså, de har även en bra tång till dem)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

20 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
Thullen skrev:
de där nitarna kan du inte bara trycka ut, de där är precis som vanliga popnitar, fast i plast.
Eftersom stänklappen redan är borta så är det bara knipsa av dem, en bit kommer ramla in i tröskeln, den kan du låta ligga kvar där.

Nitarna köper du på volvo, men fins även på biltema som funkar lika bra (plastnitar altså, de har även en bra tång till dem)

Hur kan jag ta bort hela niten? Vill helst inte ha halva nitar som far runt och skramlar inne i bilen när man åker.

Okej, men nitarna är inte av plast, det är metallnitar fast med en "hatt" av plast på toppen.

Sök