Funkiee skrev:
jo det står där med, men de är ju inte en säker källa efter som de går o byta lätt som sjutton
![wink](img/smilies/wink.png)
En bil har alltid en primär och en sekundär chassinummermärkning.
Vid en registreringsbesiktning kontrolleras båda dessa, att de stämmer överens med varandra och mot papper/handlingar/dokument/register.
Vid en normal besiktning kontrolleras normalt endast den sekundära märkningen. Om det är någon form av problem med den så kan sökandet eventuellt gå vidare till den primära märkningen.
Båda märkningarna måste dock finnas på en bil för att den ska godkännas, så det räcker inte med antingen eller ...
Om dessa är svårlästa, skadade (misstanke om manipulering), felaktiga eller rent av saknas leder det omgående till anmärkning med krav på åtgärd och ny kontroll.
Bilens chassinummer anges också på registreringsskyltarna och i alla registreringspapper som är kopplade till bilen.
Kombinera alla dessa aspekter och det blir då aningen svårare att bara byta chassinummer hur som helst, även om det för all del förekommer.
Men TS sitter nu i en sits där hans enda möjlighet är just att återställa eller genomföra en fullständig registreringsbesiktning.
Och jag ska ärligt säga att jag, för egen del, aldrig i livet fått för mig att prova på att registreringsbesiktiga en ombyggd bil som faller under helbilsgodkännande.
Krävs en jäkla massa intyg för bra precis varenda modifiering som är genomförd och bra tumme med generalagent/tillverkaren av bilen.
Alternativt en jäkla bra tumme med besiktningspersonalen.
En registreringsbesiktning skiljer sig ju åt rätt drastiskt från en vanlig besiktning.
Det är inte för inte som en registreringsbesiktning normalt sett inte räknas som en ordinarie besiktning.
Alltså - att du efter en godkänd genomförd registreringsbesiktning fortfarande måste genomgå en godkänd normal besiktning av fordonet innan det får användas.
Att det sedan årligen passerar massvis med stylade bilar som går igenom besiktningen år efter år betyder faktiskt inte mer än att de har tur.
Skulle någon besiktningsgubbe sedan, efter flera års godkännande, plötsligt sätta stopp för ekipaget (precis som i TS fall) så gör han inget annat än sitt jobb.
Det är ungefär som när man vid ett övergångsställe går mot röd gubbe, vilket alla mer eller mindre gör hela tiden.
Det är allmänt accepterat, men icke desto mindre olagligt för det. Och skulle någon nitisk polis sätta dit någon för det så hjälper det väldigt lite att försvara sig med "ja, men så gör ju alla".