3601
Sök

AC ger ingen kyla trots gas i systemet

34 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
#1
sad



tjena jag har ac problem.
En Ford Focus -00 som rullat 9000mil. Fyllde på gas i systemet idag, men ändå slår magnetkopplingen inte igång. Några ideer?

Trycket i systemet borde alltså vara ok.

Jag har hittat reläet till ac, men vet inte hur jag skall få loss det eller prova 'brygga' det för att se om kompressorn går igång.

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 juli 2009
#2
Finns mycket mer än gas som skall fungera för att själva ACn skall fungera tyvärr. Är inte själva magnetkopplingen sönder helt enkelt då?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

582 Inlägg
5 juli 2009
#3
Gjorde du nån felsökning innan du fyllde på köldmedel?? Sladden till magnetkoppling brukar "gå av" kolla den annars kanske du bör kolla upp alla andra givare på AC systemet. Kolla oxå så att elfläkten går annars funkar inte AC heller

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

12 086 Inlägg
6 juli 2009
#4
Den slår inte till alls nångång?
Om de är fukt i systemet så fryser de och blockar systemet.

34 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#5
norpan skrev:
Gjorde du nån felsökning innan du fyllde på köldmedel?? Sladden till magnetkoppling brukar "gå av" kolla den annars kanske du bör kolla upp alla andra givare på AC systemet. Kolla oxå så att elfläkten går annars funkar inte AC heller

Nej jag gjorde ingen felsökning. Chansade bara och kopplade på mig på lågtrycksporten och startade bilen. Trycket var väldigt lågt så jag körde i Castrol R134a gas med kompressorolja och någon form av läck-tätare.

Efter lite fyllnad så fick jag upp trycket till det som det borde vara, men kompressorn startar aldrig.

AC lampan inne lyser. Kupefläktarna går för fullt.

Det där lilla ljudet när kompressorn kickar in hörs aldrig och kollar man på kompressorn så snurrar bara den del som remmarna sitter i, inte plattan så det kan mycket väl vara magnetkopplingen.

Hur kollar jag det lättast? Vart sitter magnetkopplingen och 'sladden'? Jag är helt väck på sådant här, men hyffsat händig i övrigt smile

Läste att kompressorn inte startar om det är kallare än +4c så någon temp givare måste det ju sitta någonstans också.... men jag hittar inte vart.

Kan ta ett kort på lite delar och lägga in här snart.

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~

582 Inlägg
6 juli 2009
#6
Men hallå du kan ju inte chansa! läcker systemet så blir det ju för sjutton köldmedium i naturen i onödan... Kan du inget om AC system så lämna in bilen till nån som kan!! Jag trodde du var kunnig,därför tipsade jag dig om troliga fel,men jag hade tydligen fel!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

2 600 Inlägg
6 juli 2009
#7
kanske inte fyllt i tillräkligt me gas.  lämna in bilen istället. det du kan gör är och ta loss relät öppna upp det och där inne så sitter den en eller ja hur man nu ska förklara det men det sitter en grej du kan trycka på så får relät kontakt och du du hör om kompresson kommer igång. och sen sladdan som går till kompresson brukar glappa så du kan ju testa att rycka lite i den=)

gör som jag kör gubba racer=)

34 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#8
norpan skrev:
Men hallå du kan ju inte chansa! läcker systemet så blir det ju för sjutton köldmedium i naturen i onödan... Kan du inget om AC system så lämna in bilen till nån som kan!! Jag trodde du var kunnig,därför tipsade jag dig om troliga fel,men jag hade tydligen fel!

Njo, men jag tänkte det var värt att chansa. Eftersom tex Biltema säljer burkar som sprutar r134a rakt ut i luften så tyckte jag att miljöpåverkan (växthusgas) var minimal om det ens var ett läckage.

Värre om det varit en freon eller den gamla r12 gasen.

Hursomhelst så måste jag fortsätta felsöka nu, men jag får väl ta någon till hjälp. Tryck i systemet verkade jag få upp iallafall.....
Senast redigerat av erito (6 juli 2009)

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~

3 235 Inlägg
6 juli 2009
#9
Sitter en tryckvakt på torkfiltret, koppla loss kontakten och bygla de båda kontakterna med ACn på, startar kompressorn så är tryket för lågt/alt för högt.

Det kan också vara fel spel i magnetkopplingen, läs tråden nedan:
http://forum.svenska85x70klubben.se/vie … mp;start=0

Eftersom du skriver att fläktarna startar när du slår på ACn, så tror jag att det antingen felaktigt spel i kopplingen, eller magnetkopplig som tackat för sig.


34 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#10
engolf skrev:
Sitter en tryckvakt på torkfiltret, koppla loss kontakten och bygla de båda kontakterna med ACn på, startar kompressorn så är tryket för lågt/alt för högt.

Det kan också vara fel spel i magnetkopplingen, läs tråden nedan:
http://forum.svenska85x70klubben.se/vie … mp;start=0

Eftersom du skriver att fläktarna startar när du slår på ACn, så tror jag att det antingen felaktigt spel i kopplingen, eller magnetkopplig som tackat för sig.

Tack för tipset! Skall kolla detta ikväll.

Det sitter en kontakt på kompressorn med två sladdar i som går fram mot torkfilter. Man kan ta isär kontakten som har två stift. Torkfiltret sitter lite bökigt till fram vid fläktarna och jag ser ingen annan kontakt... kan det vara den?

Bra länkar, det kan ju även vara så att man skall chimsa om magnetkopplingen på kompressorn om avståndet är för stort så den inte orkar slå till.
Senast redigerat av erito (6 juli 2009)

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~


Sök