3725
Sök

Vilken bas ska jag välja för ca 5000kr?

4 693 Inlägg
9 juli 2009
skulle nog ta 4 lite billigare. Men det kan ju bero på att jag har 6 st lite billigare 10" själv smile och jag vet hur det spelar jämfört med 1 st 12" som kostade lika mycket som alla dom 6 st ihop. big_smile

Booyakasha!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
9 juli 2009
Det som sagt bror ju på. Vill man poppa högt många basar. Vill man ha en liten låda och lyssna mer på musiken 1st dyrare bas.

MVH//Björn

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
9 juli 2009
volvocrille skrev:
Softis skrev:
Om du ska ha 4 st 10" i skuffen så varför inte Digital Designs 510? http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10036

Det skulle pumpa rejält kan jag tänka mig wink

http://www.dbakuten.se/images/products/10036_1.jpg

okej, vad skulle du rekommendera 2 lite "dyrare"  eller 4 lite "billigare"

tacksam för alla svar

Jag hade kört på 2st dyrae basar. Lättare i din volvo och få det att låta bra och högt.

MVH//Björn

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
dbakuten skrev:
Det som sagt bror ju på. Vill man poppa högt många basar. Vill man ha en liten låda och lyssna mer på musiken 1st dyrare bas.

MVH//Björn

okej, jag vill spela högt men ändå att det spelar någorlunda bra, att det blir en stor låda gör inte något als huvudsaken är att dee går få in ljudet i kuppen så man inte spelar för fåglarna.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
9 juli 2009
volvocrille skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn

okej, jag vill spela högt men ändå att det spelar någorlunda bra, att det blir en stor låda gör inte något als huvudsaken är att dee går få in ljudet i kuppen så man inte spelar för fåglarna.

Då är det 2st 10" basar enligt mina erfarenheter som är bäst

MVH//Björn

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
skulle nog ta 4 lite billigare. Men det kan ju bero på att jag har 6 st lite billigare 10" själv smile och jag vet hur det spelar jämfört med 1 st 12" som kostade lika mycket som alla dom 6 st ihop. big_smile

så du är nöjd med ditt val av flera basar istället för en ?tongue, vem spelar bäst då ? xD

21 761 Inlägg
9 juli 2009
Minsta jobbet att få in ljudet i kupen är med bandpasslåda, men om du lägger ner tid och arbete på att få tätt mellan baffel och ryggstöd så får du in ljudet med "vanliga" lådor också. smile

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Minsta jobbet att få in ljudet i kupen är med bandpasslåda, men om du lägger ner tid och arbete på att få tätt mellan baffel och ryggstöd så får du in ljudet med "vanliga" lådor också. smile

okej, något förslag på hur du enklast tätar mot skuffen då ?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 juli 2009
volvocrille skrev:
Drönirettab skrev:

okej, något förslag på hur du enklast tätar mot skuffen då ?

En ram på baffeln där basarna sitter så du får en spalt på 3-5cm mellan ryggstödet och lådans baffel.
Denna ram skall vara anpassad efter ryggstödet och sluta tätt mot plåt osv där...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
9 juli 2009
Man gör en ram runt hela baffeln så att den tätar mot ryggstödet, se dock till att basarna kommer tillräckligt långt ifrån ryggstödet så att inte konen kan komma i kontakt med plåten vid stora konutslag. Någon form av tätningslist på ramen, för att få riktigt tätt, är också bra. smile

ääääh, nu hann du före. wink
Senast redigerat av Drönirettab (9 juli 2009)

7 241 Inlägg
9 juli 2009
Drönirettab skrev:
Man gör en ram runt hela baffeln så att den tätar mot ryggstödet, se dock till att basarna kommer tillräckligt långt ifrån ryggstödet så att inte konen kan komma i kontakt med plåten vid stora konutslag. Någon form av tätningslist på ramen, för att få riktigt tätt, är också bra. smile

Med nästan en hel minut wink Det du big_smile

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:

okej har långt mellan skulle du rekommendera ? förstår att det är skillnad från bas till bas men för att vara på den säkra sidan. vad tror du skulle vara lämpligt att täta med ? och ska man täta "hela" vägen eller ska man bara täta runt ramen på lådan ? efter som det är ju ur sågade hål i metalen...

7 241 Inlägg
9 juli 2009
volvocrille skrev:
Drönirettab skrev:

okej har långt mellan skulle du rekommendera ? förstår att det är skillnad från bas till bas men för att vara på den säkra sidan. vad tror du skulle vara lämpligt att täta med ? och ska man täta "hela" vägen eller ska man bara täta runt ramen på lådan ? efter som det är ju ur sågade hål i metalen...

De "hålen" som blir brevid lådan kan man sätta täcklock för. Tex tunn MDF eller plasta lock.

Du får inte ha för stort utrymme mellan baffeln och ryggstödet....då kan du skapa en okontrollerad bandpasslåda med skidluckan som port (har hänt...men då har de haft en ram på 20cm så att det har blivit en riktig volym av det utrymmet). Håll dig till max 5cm om det tillåter basarna att röra sig fritt utan risk att gå emot ryggstödet.

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
volvocrille skrev:
Drönirettab skrev:

De "hålen" som blir brevid lådan kan man sätta täcklock för. Tex tunn MDF eller plasta lock.

Du får inte ha för stort utrymme mellan baffeln och ryggstödet....då kan du skapa en okontrollerad bandpasslåda med skidluckan som port (har hänt...men då har de haft en ram på 20cm så att det har blivit en riktig volym av det utrymmet). Håll dig till max 5cm om det tillåter basarna att röra sig fritt utan risk att gå emot ryggstödet.

Riktigt bra svar så till och med en amatör som jag förstår tongue tack

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
BOLUND skrev:
volvocrille skrev:
BJonsson skrev:
Varför inte köra 4st Gas alpha 1225 i volvon?
basarna framåt och rören upp i hatthyllan. Kommer rocka på rejält..
Då har du pengar kvar och kan köpa rejäla kablar oxå om du inte har det. Och kke ett xtra batteri?
Lycka till

har redan extra batteri och gott om pengar över till kablar ^^ men är kicker något att satsa på ? eller betalar man bara för märket ?

hänger du på "raggarparkeringen" nåt? isf ska du provlyssna "EBB"s(på garaget) han har kicker l7 tror jag de e  låter skit fint  ....  12" är det

har han fått plats med den under hatt hyllan eller hur har han planerat den i skuffen ?

21 761 Inlägg
9 juli 2009
En av fördelarna med lutande baffel är bla att man inte riskerar att få alltför stort utrymme mellan baffel och ryggstöd, man kan få till ett ganska litet utrymme utan att basen kommer för nära ryggstödet. smile

4 693 Inlägg
9 juli 2009
volvocrille skrev:
Softis skrev:

så du är nöjd med ditt val av flera basar istället för en ?tongue, vem spelar bäst då ? xD

Helt klart är jag nöjd med valet. Otroligt mycket mer ljudtryck än med min 12" JBL P1222 som jag hade innan. Den satt ändå i ett portad låda och nu har jag sluten.

Booyakasha!

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
En av fördelarna med lutande baffel är bla att man inte riskerar att få alltför stort utrymme mellan baffel och ryggstöd, man kan få till ett ganska litet utrymme utan att basen kommer för nära ryggstödet. smile

vad är baffel om man får fråga (A)

4 693 Inlägg
9 juli 2009
Baffeln är den sidan på lådan som basen/basarna sitter på smile

Booyakasha!

287 Inlägg
9 juli 2009
Trådstartare
Softis skrev:
volvocrille skrev:
Softis skrev:

Helt klart är jag nöjd med valet. Otroligt mycket mer ljudtryck än med min 12" JBL P1222 som jag hade innan. Den satt ändå i ett portad låda och nu har jag sluten.

okej, känns som det lutar åt 2 eller 4 basar i nuläget, känns som dom uppfyller dom "krav" jag har på ljudet.
känns som det lutar mellan dessa i dagsläget...

2 kicker l7 10"
2 Hertz HX 250.4 10"
2 RE Audio SE 10D2 10"
4 Kicker Comp VR10"
4 Digital Designs 510"

känns som det är svårt att få till en låda med 12" are eller ? någon som har erfarenhet av hur jävligt det är ?

har lyssnar på en kompis L7 12" are i portad låda i en BMW kombi och kan erkänna att jag var imponerad av trycket i basen tongue tycket det var grymt ljud i den (Y)

Sök