3532
Sök

Volvo 244 GL Tändningsproblem

148 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
#1
Tja! jag har en volvo som fungerat felfritt fram tills idag, då den startade och sen dog, nu startar den inte igen... Bara tuggar på startmotorn, nån som vet hur tändkablarna ska sitta, nån kanske har bild, nån som kanske vet vart den förbannade Soppakabeln går in, osäker på om det kan vara soppapumpen som lagt av så man kan se om det kommer nån soppa...
Motorn är en B230F

/Ola

Calibranissen

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
10 juli 2009
#2
Varför skulle ordningen på tändkablarna helt plötsligt blivit fel? Om du menar bränsleledningen när du säger Soppakabeln så går den in på spridarbryggan som sitter på insuget.

De finns ett bränslepumpsrelä nånstans i bilen, dessa brukar lödningarna gå sönder på. Kolla det.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

21 761 Inlägg
10 juli 2009
#3
Vitt relä, borde sitta bakom handskfacket omkring styrboxen tror jag.

148 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#4
varför tändkablarna kan ha blivit fel beror helt enkelt på att jag bytt fördelare, men har en till volvo med samma motor och jag har satt kablarna likadant som på den, det enda som skiljer bilarna åt är att den jag har problem med är en 87:a och den andra en 90:a.

Vilka lödningar brukar gå sönder? De i boxen eller kan man se dom utan att öppna?

Calibranissen

144 Inlägg
11 juli 2009
#5
knacka på¨soppa pumpsrelät. prova för min krångla förut med relä.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 juli 2009
#6
Lödningarna i relät, men du kan komma åt dem genom att öppna på reläts lock.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

148 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#7
https://www1.garaget.org/gallery/archive/36325/705718_n7koq1.jpg
Hittade felet!, den här lilla sketna säkringen på vänster sida... inte sönder men bra ärjad och smutsig??? Bytte den (på bild bytt) och sen startade han igen utan problem!  nu är den rengjord oxå, på bilden bara test
Senast redigerat av Calibranissen (11 juli 2009)

Calibranissen

21 761 Inlägg
11 juli 2009
#8
Aha, det är den som ger huvudspänning till pumprelät om jag inte har helt fel. Tillhör väl också kategorin "standardfel" på de olika insprutningsmotorerna, förutom då själva pumprelät och tändlägesgivaren.

Kul att du hittade felet iaf. smile


Sök