3504
Sök

Liten motor och dåligt ljud.

1 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
Hej alla glada människor! som ni kommer att förstå så har jag mer intresse för ljud än bilar då jag kör en twingo på 1.1 eller 1.2 liters motor.

Mitt problem är att jag inte kan så mycket om bilar men som jag har listat ut, bilen kommer inte att orka med en bra ljudsystem då strömmen inte är räcker till!

Min andra tanke var att jag skulle kunna köpa en extra batteri men då kommer förmodligen inte generatorn generera tillräckligt med ström. Så till slut så kommer bägge att ta slut iaf. 

jag skulle kunna köpa en bra system eller en lagom iaf och lägga en kondensator för att batteriet inte dör helt men det är ingen lösning men mer som en säkerhet.

Jag har försökt hitta en lösning nu i flera månader men kommer inte på något än att köpa en nu bil men det är ingen alternativ idag.

Jag kan lägga ca 5-10 lappar för högtalare, woofer och sladdar eller vad det nu behövs. Det enda jag har i stort sett är 2 högtalare bak och en ok stereo, allt annat måste skrotas.

mer pengar kan läggas ut ifall någon super ide kommer fram. viktigaste är en lösning vad det gäller batteri men eftersom jag kan lite om billjud och bilar tar jag emot rekommendationer om ljudsystem och olika märke!

Jag tackar i förhand för all hjälp jag får!

21 761 Inlägg
12 juli 2009
Hur stort batteri ryms på den ordinarie platsen?

Om det inte ryms ett större batteri så är extra batteri ett alternativ, men det beror ju på hur stor anläggning du vill ha. I batteritabeller på Tudors hemsida så visar det att batteriet till en Twingo är väldigt kompakt, bara ca 205-210 mm långt, och då blir det svårt att hitta ett lämpligt ersättningsbatteri som ger mer kräm än nuvarande batteri.

Generatorn kan tydligen ligga på 60 eller 75 A när jag kikar i tabell hos Yourex.se. Jag gissar att det är nästan hopplöst att få plats med en större om man skulle vilja det, finns väl inte en massa onödigt utrymme i en sån där bil.

Det fungerar faktiskt bra att ha en liten generator och extra batteri, det viktiga är att hålla koll på batteriernas laddstatus så att de inte blir djupurladdade. Det innebär att man får mäta vilospänningen någon gång då och då för att se ifall det börjar vara dags för underhållsladdning.

Om man inte har högsta volym på stereon varenda gång man kör bilen, då är det inte säkert att batterierna behöver underhållsladdas speciellt ofta och då känns det nog inte så "besvärligt" heller.

Har man klen strömtillgång som original och kanske får svårt att uppgradera den så får man försöka bygga en anläggning med bra verkningsgrad, vilket gör att det inte borde behövas så stora slutsteg. Bra placering av baslåda och använda basreflexlåda är en av sakerna man bör tänka på. smile

Sök