3187
Sök

Egen motorcykel på uppkörning

22 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#1
Jag har sökt, jag har letat och jag har mailat vägverket. Men det verkar vara rätt svårt att finna svar på frågan:

Om man kör upp med en egen  motorcykel (A, obegränsad) som är för otymplig för att klara av vissa manövermoment, t.ex. kanske är för dålig svängradie för att leda baklänges runt hörnet. Tänjer då kontrollanten på reglerna så att man får komma utanför linjerna lite, eller är det tack för dina pengar men du får inget körkort?

För den som undrar så har jag en Suzuki GS1000G -82
Senast redigerat av 3dmaxer (13 juli 2009)


88 Inlägg
13 juli 2009
#3
3dmaxer skrev:
Jag har sökt, jag har letat och jag har mailat vägverket. Men det verkar vara rätt svårt att finna svar på frågan:

Om man kör upp med en egen  motorcykel (A, obegränsad) som är för otymplig för att klara av vissa manövermoment, t.ex. kanske är för dålig svängradie för att leda baklänges runt hörnet. Tänjer då kontrollanten på reglerna så att man får komma utanför linjerna lite, eller är det tack för dina pengar men du får inget körkort?

För den som undrar så har jag en Suzuki GS1000G -82

Vad menar du med "leda baklänges runt hörnet" ?

Var ett tag sedan jag tog A obegränsad, inget vi gjorde då.

DFFL
9 020 Inlägg
13 juli 2009
#4
Ingen är för otymplig för att svänga runt konerna, det är bara du som inte kan det med den.
Svängradien är inte för dålig för att komma runt ett hörn, du får väl svänga ut lite tidigare.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

4 005 Inlägg
13 juli 2009
#5
Har din motorcykel gått igenom besiktning så har den klarat tillräckligt svängradie.

Så det är inga problem. Har du svårt att svänga så får du öva mer.

Lycka till!


22 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#6
IROC: Man ska gå vid sidan av hojen o leda den baklänges genom en liten 90 graders korsning som är 1,5 meter bred, om jag inte minns fel.

FireTraXX: Att det ska gå med min motorcykel tror jag, det är farsan som är osäker på om den klarar så tajta "kurvor". Men jag tänkte även allmänt om t.ex. en peron kommer o ska köra upp med en Guldvinge eller en chopper. Har de exakt samma "krav" på sig som en som kommer med en Offroad?
Tror det kan vara svinit svårt att gå vid sidan av en Guldvinge o leda den baklänges runt ett hörn.

linuslinje: Hojen är besiktigad och godkänd, och mycket övande ska det bli nu under semester.

För övrigt så kan jag skryta med att jag klarade teoriprovet idag (första försöket).


Saabifierad
2 031 Inlägg
13 juli 2009
#7
3dmaxer skrev:
IROC: Man ska gå vid sidan av hojen o leda den baklänges genom en liten 90 graders korsning som är 1,5 meter bred, om jag inte minns fel.

FireTraXX: Att det ska gå med min motorcykel tror jag, det är farsan som är osäker på om den klarar så tajta "kurvor". Men jag tänkte även allmänt om t.ex. en peron kommer o ska köra upp med en Guldvinge eller en chopper. Har de exakt samma "krav" på sig som en som kommer med en Offroad?
Tror det kan vara svinit svårt att gå vid sidan av en Guldvinge o leda den baklänges runt ett hörn.


linuslinje: Hojen är besiktigad och godkänd, och mycket övande ska det bli nu under semester.

För övrigt så kan jag skryta med att jag klarade teoriprovet idag (första försöket).

Varför inte pröva ute på banan? då får du ju svaret wink Förövrigt är inte manöverprovet anpassat till alla motorcyklar så en lång hjulbas kan sätta käppar i hjulet på de olika momenten sad

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

blacken
13 juli 2009
#8
3dmaxer skrev:
Jag har sökt, jag har letat och jag har mailat vägverket. Men det verkar vara rätt svårt att finna svar på frågan:

Om man kör upp med en egen  motorcykel (A, obegränsad) som är för otymplig för att klara av vissa manövermoment, t.ex. kanske är för dålig svängradie för att leda baklänges runt hörnet. Tänjer då kontrollanten på reglerna så att man får komma utanför linjerna lite, eller är det tack för dina pengar men du får inget körkort?

För den som undrar så har jag en Suzuki GS1000G -82

lol Jag skulle inte ens reflektera på att använda sig av en dylik "pansarkryssare Potemkin" vid en uppkörning. Det finns bättre alternativ, typ en Ålandsfärja...

22 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#9
blacken: HAHAHAHAHAHAHA!!!! Den är inte så klumpig som man tror. Men att ledd bakåt runt ett hörn är inte direkt dens starka sida. Men allt skall testas utförligt. Och verkar det som det inte går så får jag väl skriva upp mig på nån körskola och boka provet via dem så jag kan använda deras hoj.


1 723 Inlägg
13 juli 2009
#10
jag testade manöverbanan med min cbr och det var inte det lättaste men det gick efter lite övning. klart de tar hänsyn till din mc om du kör upp med egen. alla har olika förutsättningar. jag körde upp med körskolans cb1000 som va mycket lättare. men även där var jag utanför linjen vid vändningen.

de kikar dock inte på linjer utan hur du hanterar fordonet. klart, är du en meter över linjerna så får du nog åka hem igen. wink

1 019 Inlägg
13 juli 2009
#11
FireTraXX skrev:
Ingen är för otymplig för att svänga runt konerna, det är bara du som inte kan det med den.
Svängradien är inte för dålig för att komma runt ett hörn, du får väl svänga ut lite tidigare.

Hur har du kommit fram till detta?


1 798 Inlägg
14 juli 2009
#12
Grannen kuggade pga att hans privata MC inte klarade av vissa snäva prov.
Spelade ingen roll att MC´n var reggad och godkänd.


5 Inlägg
14 juli 2009
#13
Tyvärr är inte VV regler gjorda för vilken MC som helst. Titta bara på vilka cyklar som körskolerna har. Fast är du osäker så gör körgårdsprovet innan (på en stor parkerings yta) så vet du om det gick.

Det är aldrig försent för en lycklig barndom

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 juli 2009
#14
Tja jag tror nog den kommer gå igenom dessa tester, frågan är om du klarar av att hantera den? Om inte annat så är det ett onödigt sätt att höja svårhetsgraden på din uppkörning smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

blacken
14 juli 2009
#15
FireTraXX skrev:
Ingen är för otymplig för att svänga runt konerna, det är bara du som inte kan det med den.
Svängradien är inte för dålig för att komma runt ett hörn, du får väl svänga ut lite tidigare.

Det är inte alla hojar som klarar av dom proven, ens om man leder dom runt banan, en del är för tunga, har för för dålig svängradie, och är för otympliga helt enkelt..
Senast redigerat av blacken (14 juli 2009)

4 001 Inlägg
14 juli 2009
#16
blacken skrev:
FireTraXX skrev:
Ingen är för otymplig för att svänga runt konerna, det är bara du som inte kan det med den.
Svängradien är inte för dålig för att komma runt ett hörn, du får väl svänga ut lite tidigare.

Det är inte alla hojar som klarar av dom proven, ens om man leder dom runt banan, en del är för tunga, har för för dålig svängradie, och är för otympliga helt enkelt..

Jepp, Blacken har helt rätt, höll man min hoj rakt upp och la om fullt så klarade man inte 1:a 90 graders böjen i krypprovet.
Och jag fick inte större svängradie än killen som körde upp på en KTM 125 så dom tar ingen hänsyn till vilken hoj man har, jag bad kontrollanten att köra provet med min hoj efter att han kuggade mig men han ville inte det sad

En del körskolor använder 500cc hojar som dom borrar till 600 & reggar om för att underlätta för sina elever.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

519 Inlägg
14 juli 2009
#17
kolvas skrev:
Jepp, Blacken har helt rätt, höll man min hoj rakt upp och la om fullt så klarade man inte 1:a 90 graders böjen i krypprovet.
Och jag fick inte större svängradie än killen som körde upp på en KTM 125 så dom tar ingen hänsyn till vilken hoj man har, jag bad kontrollanten att köra provet med min hoj efter att han kuggade mig men han ville inte det sad

En del körskolor använder 500cc hojar som dom borrar till 600 & reggar om för att underlätta för sina elever.

Det har jag ej hört talas om,för att ta behörighet A (obegränsade) så ska det vara minst 700cc.
behörighet A (begränsad) så ska det vara minst 375cc..

onödigt att borra upp en 500cc när det räcker med 375cc..
Senast redigerat av mtudiesel (14 juli 2009)

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
14 juli 2009
#18
kolvas skrev:
blacken skrev:
FireTraXX skrev:
Ingen är för otymplig för att svänga runt konerna, det är bara du som inte kan det med den.
Svängradien är inte för dålig för att komma runt ett hörn, du får väl svänga ut lite tidigare.

Det är inte alla hojar som klarar av dom proven, ens om man leder dom runt banan, en del är för tunga, har för för dålig svängradie, och är för otympliga helt enkelt..

Jepp, Blacken har helt rätt, höll man min hoj rakt upp och la om fullt så klarade man inte 1:a 90 graders böjen i krypprovet.
Och jag fick inte större svängradie än killen som körde upp på en KTM 125 så dom tar ingen hänsyn till vilken hoj man har, jag bad kontrollanten att köra provet med min hoj efter att han kuggade mig men han ville inte det sad

En del körskolor använder 500cc hojar som dom borrar till 600 & reggar om för att underlätta för sina elever.

När jag körde upp ställde dom in radien på krypprovet efter motorcykeln man körde. Markera, ledde motorcykeln med fullt utslag på styret runt och markera igen där man kom ut. Sen var det bara att köra.

Olika motorcyklar olika bredd.

Men dom har kanske blivit slöare på detta nu med att ändra hela tiden.

Smoke Tires Not Drugs.

blacken
14 juli 2009
#19
mickecorrado skrev:
kolvas skrev:
blacken skrev:

Det är inte alla hojar som klarar av dom proven, ens om man leder dom runt banan, en del är för tunga, har för för dålig svängradie, och är för otympliga helt enkelt..

Jepp, Blacken har helt rätt, höll man min hoj rakt upp och la om fullt så klarade man inte 1:a 90 graders böjen i krypprovet.
Och jag fick inte större svängradie än killen som körde upp på en KTM 125 så dom tar ingen hänsyn till vilken hoj man har, jag bad kontrollanten att köra provet med min hoj efter att han kuggade mig men han ville inte det sad

En del körskolor använder 500cc hojar som dom borrar till 600 & reggar om för att underlätta för sina elever.

När jag körde upp ställde dom in radien på krypprovet efter motorcykeln man körde. Markera, ledde motorcykeln med fullt utslag på styret runt och markera igen där man kom ut. Sen var det bara att köra.

Olika motorcyklar olika bredd.

Men dom har kanske blivit slöare på detta nu med att ändra hela tiden.

Dom ska anpassa bana efter hojen, men en del besiktningsgubbar skiter i det och kör sitt eget rejs och egna ideèr, oavsett vad lagen igentligen säger. Och tvärvägrar att ändra på sig som en äkta tjänsteman i från en statlig myndighet. Det var samma skit även på 70 talet med en del besikningsmän..

22 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#20
Det gäller helt enkelt att man har turen att få en vettig kontrollant då.

Men jag tycker det är riktigt svinit utav dem om de inte anpassar nåt efter hoj då de enda kraven på den är (förutom beiktigad, skattad osv) att den ska vara minst 700cc, 35kw och gå i 100km/h, för obegränsad.

Att köra hinderbanan är inga större problem. Det är just momentet leda baklänges som oroar mig, då den är väldigt lång och väger 270kg. Får helt enkelt öva på det.

När jag ändå har startart en tråd så passar jag även på att fråga hur man säkerhetskollar så att det inte är nåt glapp i svingarmen eller i nåt hjullager?



Sök