3445
Sök

Svetsning av stoppvikten i en slungdiff, hur blir de?

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#1
ja, som dom flesta vet så finns de ju en vikt i en slungdiff som slungas ut när man går över 40km/h

satt och läste lite på TPC forumet nyss, de var några stycken som hade lite olika teorier om hur man får den att hålla i även i högre hastigheter, bl.a spänna fjädern, kapa i vikten. sen på dom sista sidorna i tråden stog de "svetsa ett plattjärn mellan huset och vikten så att inte vikten kan fällas ut" men hur bra är de igentligen? någon som gjort detta?

Hur uppför sig axeln efter de? Blir de som en klassisk agadiff som låter illa och sliter på bakvagnen och framkallar "has-ljud" när man kör normalt och svänger (ljudet som blir när innerhjulet släpas mot asfalten)

eller är axeln som vanligt när man kör normalt? alltså inner hjulet och ytterhjulet går olika fort när dom ska och bara låser när man själv vill?

snabba svar uppskattas

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

1 758 Inlägg
14 juli 2009
#2
Svetsar du fast vikten så låser diffen hela tiden. Blir med andra ord i princip samma sak som en svetsdiff - båda bakhjulen tvingas alltid hålla samma varvtal.
Kapa i vikten kan nog vara ett klart vettigt alternativ, men det lär bli mycket laborerande för att "hitta rätt". Sen är ju inte slungdiffen särskilt tillförlitlig i vilket fall som helst, så hade jag varit du hade jag nog faktiskt inte orkat krabba med det, utan köpt något annat istället.
Dock är det ju en ekonomisk fråga. Köpa en vettigare diff kostar några tusen, slipa vikten är alldeles gratis!

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
#3
ok, fast jag spänner nog fjädern istället, då har man lite justerings möjligheter, och ja, de e en ekonomi fråga som gjort att jag skaffat slungdiff till min, + att min bil e en bruksbil med, så den duger fint till någon enstaka sladd och börn

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Med lem
1 127 Inlägg
14 juli 2009
#4
Jag har väldigt svårt att tro att en slungdiff håller i längden om man "låser den"?

Få den att låsa upp till 60-70 km/h kunde ju vara lagom. Så länge man får lås på den så låser den ju tills man kliver av om jag fattat rätt. Så lätta vikten lite du.



Sök