3715
Sök

Rakställd Saab motor.

403 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#1
Rakställa en tvärstäld motor.
Någon som kan förklara lite lätt hur det fungerar,
hur man gör och vad man bör tänka på och vad man får byta och så växelåda,bakaxel och kardan nytt grenrör och avgas fattar jag ju men måste väl vara mer ?

Omega R25 /R28 låderna passar dem på tex saab 2,0t 2,3t motorerna

har länge vart dröm motorn i min kadett och och går i tankar att göra detta till verklighet.

och ni som säger att det e bättre och lättare med en volvo motor Fuck You  !

// Victor

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 juli 2009
#2
är ju många som rakställer en T5 motor från volvos i 740isar och sånt
titta lite på hur dom har gort är ju ungefär likadant förutom att saab motorn e mindre smile


2 924 Inlägg
15 juli 2009
#3
Team-Adolfsson skrev:
är ju många som rakställer en T5 motor från volvos i 740isar och sånt
titta lite på hur dom har gort är ju ungefär likadant förutom att saab motorn e mindre smile

Att jämnföra en installation av T5 motor i en 740 med en Saab-motor installation + bakhjulsdrift konvertering i en framhjulsdriven Opel Kadett D känns näst intill meningslöst... för det är inte mkt alls som går att jämföra mer än de båda är just rakställda... (En 740 har ju rakställd motor och bakhjulsdrift orginal dessutom..)

Det TS efterfrågar är ett relativit stort projekt som kräver framförallt Stor svets- och bilteknisk kunskap då hela motorutrymmet inkl torpedvägg och underredet måste byggas om till att börja med... sen är det "lättast" att satsa på att byta till större bromsar runtom och regga bilen som Ombyggt fordon

Jag har en kompis som gjort liknande i en Opel Ascona B med Saab 2,0T motor+Omega vxllåda men Ascona B är ju bakhjulsdriven orginal så det underlättade ju jämfört med detta...

Men ingenting är omöjligt, se bara Karillo´s Opel Kadett D med Quattro-drivning... långt ifrån ett snabbt och enkelt projekt men ändå... roll

~ Life is short, have FUN! ~

2 924 Inlägg
15 juli 2009
#4
Flyttar denna tråden till Motorteknik (Avancerat) där den platsar bättre.

// Moderator

~ Life is short, have FUN! ~

28 Inlägg
15 juli 2009
#5
Senast redigerat av Persson123 (15 juli 2009)

403 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#6
peegee skrev:
Team-Adolfsson skrev:
är ju många som rakställer en T5 motor från volvos i 740isar och sånt
titta lite på hur dom har gort är ju ungefär likadant förutom att saab motorn e mindre smile

Att jämnföra en installation av T5 motor i en 740 med en Saab-motor installation + bakhjulsdrift konvertering i en framhjulsdriven Opel Kadett C känns näst intill meningslöst... för det är inte mkt alls som går att jämföra mer än de båda är just rakställda... (En 740 har ju rakställd motor och bakhjulsdrift orginal dessutom..)

Det TS efterfrågar är ett relativit stort projekt som kräver framförallt Stor svets- och bilteknisk kunskap då hela motorutrymmet inkl torpedvägg och underredet måste byggas om till att börja med... sen är det "lättast" att satsa på att byta till större bromsar runtom och regga bilen som Ombyggt fordon

Jag har en kompis som gjort liknande i en Opel Ascona B med Saab 2,0T motor+Omega vxllåda men Ascona B är ju bakhjulsdriven orginal så det underlättade ju jämfört med detta...

Men ingenting är omöjligt, se bara Karillo´s Opel Kadett C med Quattro-drivning... långt ifrån ett snabbt och enkelt projekt men ändå... roll

För det första har Karillo en Kadett D och det e inte quattro drivning utan Calibra drivis
han har sponsrat mig med lite skit som jag vart och hämtat.

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

Avstängd
512 Inlägg
15 juli 2009
#7
Lyft i en Volvmotor i stället! kanske du får köra bilen istället för att skruva! Sen lättare att få de flesta Volvomotorer att funka både på längden och tvären..

Random Hero
4 047 Inlägg
15 juli 2009
#8
LartiC skrev:
peegee skrev:
Team-Adolfsson skrev:
är ju många som rakställer en T5 motor från volvos i 740isar och sånt
titta lite på hur dom har gort är ju ungefär likadant förutom att saab motorn e mindre smile

Att jämnföra en installation av T5 motor i en 740 med en Saab-motor installation + bakhjulsdrift konvertering i en framhjulsdriven Opel Kadett C känns näst intill meningslöst... för det är inte mkt alls som går att jämföra mer än de båda är just rakställda... (En 740 har ju rakställd motor och bakhjulsdrift orginal dessutom..)

Det TS efterfrågar är ett relativit stort projekt som kräver framförallt Stor svets- och bilteknisk kunskap då hela motorutrymmet inkl torpedvägg och underredet måste byggas om till att börja med... sen är det "lättast" att satsa på att byta till större bromsar runtom och regga bilen som Ombyggt fordon

Jag har en kompis som gjort liknande i en Opel Ascona B med Saab 2,0T motor+Omega vxllåda men Ascona B är ju bakhjulsdriven orginal så det underlättade ju jämfört med detta...

Men ingenting är omöjligt, se bara Karillo´s Opel Kadett C med Quattro-drivning... långt ifrån ett snabbt och enkelt projekt men ändå... roll

För det första har Karillo en Kadett D och det e inte quattro drivning utan Calibra drivis
han har sponsrat mig med lite skit som jag vart och hämtat.

han har en jäkla blandning av grejer i sin drivning,

6vxl calibra turbo låda me quife diff i även en sådan i bakaxeln,förstärkt tryckplatta från bmw 2002turbo med fyrpuckad sinter.dubbla bosch 044pumpar.bakaxel å kardan från omega 3000 24vmed egen tillverkade fästen för detta.fördeliningslåda från calibra turbo som är mod å förstärkt..

o han kallar de själv quattro

Dog food lid. Backwards

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 juli 2009
#9
Crozzfire skrev:
Lyft i en Volvmotor i stället! kanske du får köra bilen istället för att skruva! Sen lättare att få de flesta Volvomotorer att funka både på längden och tvären..

hmm, tveksam på det där med volvomotorer roll

jag skulle ta en motor från saab 9000 2,3t 94-98 klarar ~450hk utan att öppna motorn sen sätt dit en bmw låda eller kanske omgea r25/28 som passar rakt på? adaptrar finns redan som ritning på en firma här i katrineholm, alltså om du vill ha bmw låda.

*edit* sen om någon ska förklara hur lätt det är och rakställa en saabmotor, det blir nog ingen som förklarar. för det är inte lätt wink
Senast redigerat av kwansa (15 juli 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

403 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#10
DusanMandick skrev:
LartiC skrev:
peegee skrev:

Att jämnföra en installation av T5 motor i en 740 med en Saab-motor installation + bakhjulsdrift konvertering i en framhjulsdriven Opel Kadett C känns näst intill meningslöst... för det är inte mkt alls som går att jämföra mer än de båda är just rakställda... (En 740 har ju rakställd motor och bakhjulsdrift orginal dessutom..)

Det TS efterfrågar är ett relativit stort projekt som kräver framförallt Stor svets- och bilteknisk kunskap då hela motorutrymmet inkl torpedvägg och underredet måste byggas om till att börja med... sen är det "lättast" att satsa på att byta till större bromsar runtom och regga bilen som Ombyggt fordon

Jag har en kompis som gjort liknande i en Opel Ascona B med Saab 2,0T motor+Omega vxllåda men Ascona B är ju bakhjulsdriven orginal så det underlättade ju jämfört med detta...

Men ingenting är omöjligt, se bara Karillo´s Opel Kadett C med Quattro-drivning... långt ifrån ett snabbt och enkelt projekt men ändå... roll

För det första har Karillo en Kadett D och det e inte quattro drivning utan Calibra drivis
han har sponsrat mig med lite skit som jag vart och hämtat.

han har en jäkla blandning av grejer i sin drivning,

6vxl calibra turbo låda me quife diff i även en sådan i bakaxeln,förstärkt tryckplatta från bmw 2002turbo med fyrpuckad sinter.dubbla bosch 044pumpar.bakaxel å kardan från omega 3000 24vmed egen tillverkade fästen för detta.fördeliningslåda från calibra turbo som är mod å förstärkt..

o han kallar de själv quattro

Aja jag har iaf snackat med han personligen och vet vad han sagt till mig  men skitsamma detta var inte de jag ville få reda på.

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

403 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#11
Crozzfire skrev:
Lyft i en Volvmotor i stället! kanske du får köra bilen istället för att skruva! Sen lättare att få de flesta Volvomotorer att funka både på längden och tvären..

En volvo motor kommer inte på tal om  i min bil ! läs vad jag skriver innan du komenterar.

Inlägg redigerat av moderator (Phaetoon)
Tänk på att inte använda dig av svordomar i dina inlägg. Speciellt inte sådana som är riktade till en speciell person.

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

2 021 Inlägg
15 juli 2009
#12
Crozzfire skrev:
Lyft i en Volvmotor i stället! kanske du får köra bilen istället för att skruva! Sen lättare att få de flesta Volvomotorer att funka både på längden och tvären..

Snarare tvärtom, visst kanske en volvo rödblock är en hållbar motor men hur kul  en sån :S? som sagt saab motorerna håller för mcket mos utan o öppnas.


403 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#13
Menar de lixom kadetten kanske kommer väga runt 900kg med bur stolar saab motorn   och tar man då 2,3 l motorn byter spridare t28 turbo och chippar den och grövre avgas så har du över 300hk för en billig peng som inte är toktrimmad.
Vilken gör 0,33hk per kg .   vilket = Svinkul
0,33hk per kg är som en supra mk4 skulle ha 560hk

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

2 924 Inlägg
15 juli 2009
#14
LartiC skrev:
peegee skrev:
Team-Adolfsson skrev:
är ju många som rakställer en T5 motor från volvos i 740isar och sånt
titta lite på hur dom har gort är ju ungefär likadant förutom att saab motorn e mindre smile

Att jämnföra en installation av T5 motor i en 740 med en Saab-motor installation + bakhjulsdrift konvertering i en framhjulsdriven Opel Kadett C känns näst intill meningslöst... för det är inte mkt alls som går att jämföra mer än de båda är just rakställda... (En 740 har ju rakställd motor och bakhjulsdrift orginal dessutom..)

Det TS efterfrågar är ett relativit stort projekt som kräver framförallt Stor svets- och bilteknisk kunskap då hela motorutrymmet inkl torpedvägg och underredet måste byggas om till att börja med... sen är det "lättast" att satsa på att byta till större bromsar runtom och regga bilen som Ombyggt fordon

Jag har en kompis som gjort liknande i en Opel Ascona B med Saab 2,0T motor+Omega vxllåda men Ascona B är ju bakhjulsdriven orginal så det underlättade ju jämfört med detta...

Men ingenting är omöjligt, se bara Karillo´s Opel Kadett C med Quattro-drivning... långt ifrån ett snabbt och enkelt projekt men ändå... roll

För det första har Karillo en Kadett D och det e inte quattro drivning utan Calibra drivis
han har sponsrat mig med lite skit som jag vart och hämtat.

Såklart en Kadett D! ...jag hade visst lite otur när jag tänkte där, jag ser ju att ni har samma typ av bilar och jag kallade även din Kadett C wink sorry för generationsmisstaget...

~ Life is short, have FUN! ~

139 Inlägg
15 juli 2009
#15
Vad trevlig du verkar vara ?

Du får väl tänka ut vad det är som du behöver för att kunna köra din bil sen. Och utifrån det ta reda på vad som kommer fattas eller bli fel vid en konvertering till rwd.

Du verkar ju ha fattat att du måste byta bakaxel, växellåda, kardan, grenrör. Du måste ju även bygga om tryckrören, kanske bygga om insuget, du måste ju byta all motorelektronik, Bygga nya motorfästen, ny växellådsbalk, svetsa om torped, bygga om underredet för att få plats med kardanen,  sen måste du säkert bygga om framvagnsbalken för att motorn ska få plats och då måste du säkert flytta styrväxeln eller något sånt. Bygga någon upphängning till bakaxeln.

Du lär ju ha att göra ett tag

Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 juli 2009
#16
Det är ett enormt stort projekt du funderar på att starta, om du går i skolan eller jobbar så lär den säkerligen inte vara klar i år... Det som kommer vara original när du är klar är väl i princip den utifrån synliga delen av karossen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

403 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#17
Det vart inte meningen att verka otrevlig ,
men blir irriterad när folk inte läser eller förstår att jag tex inte vill ha någon volvo motor som så många andra har.

Jag vet att detta skulle vara ett stort projekt och får givetvis försöka ta hjälp så mycket som möjligt av vänner och bekanta samt att denna skulle inte vara gjort i en handvändning utan kanske skulle kunna börja leta delar och plocka isär bilen till vinter och därifrån försöka ha en dead line tills våren 2011 altså 1 - 1,5 år.

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

1 291 Inlägg
15 juli 2009
#18
För att enklast (minst ombyggnad) bygga om bilen till RWD så borde du bygga med calibra bakaxel, då kan du dessutom få råd av kalle (karillo) om hur han gjort.

Kan du leva med ha motorn i motorrummet och inte i kupén så slipper du flytta styrväxeln och bygga en ny framvagn. Gör bara plats för växelådan i kardantunneln, den får plats under styrväxeln.

Att bygga nya motorfästen är väl ingen stor grej men gör det bara efter du fått dit resten av drivlinan så kanske det räcker med att göra dom en gång wink

Växellåda kan du ta från omega v6 om du inte tänkt ha monstermotor, kardan kan jag inte avra på om det passar i både låda och bakaxel men du åker säkert på att modifiera den iaf.

Till sist, det blir så mycket mer jobb än du tänkt iaf, ska du hinna på 1,5 år utan att säga upp ditt social-liv så är tipset att försöka hålla det så enkelt som möjligt.


28 Inlägg
17 juli 2009
#19
DusanMandick skrev:
o han kallar de själv quattro

Ja den är väl 4hjulsdriven?

403 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#20
Persson123 skrev:
DusanMandick skrev:
o han kallar de själv quattro

Ja den är väl 4hjulsdriven?

jo det e ju de det står för så .

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456


Sök