4125
Sök

Volvo 945 Ltt -95 stendöd...

Volvo Frälst.
210 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
#1
Helt plötligt så dog den bara ute och åkte bara dog mitt i vägen.
Har nu bytt:
Tändmodul
tändstift
fördelare
tändkablar
tändspole
spridarmotstånd batteri
temperatursensor
relätt i motorutrymmet till spridarna.
och boxar har jag testat att byta.
bränslepumps relät funger och slår till och hör att bränsle pumpen går.

Har ingen gnista och Vid start tillfälet har jag bara typ 7volt till tändspolen.
Och stiften är vita.

21 761 Inlägg
16 juli 2009
#2
7 V på tändspolen låter lite tycker jag, spänningen där bör inte vara mer än 1 V lägre jämfört med batterispänningen när startmotorn går.

Verkar startmotorn snurra på som den ska?
Går det att rulla igång bilen?
Vilken spänning är det på tändspolen när endast tändningen är påslagen?

Volvo Frälst.
210 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
7 V på tändspolen låter lite tycker jag, spänningen där bör inte vara mer än 1 V lägre jämfört med batterispänningen när startmotorn går.

Verkar startmotorn snurra på som den ska?
Går det att rulla igång bilen?
Vilken spänning är det på tändspolen när endast tändningen är påslagen?

Startmotorn går runt fint men skrapar lite när man släpper av nyckelen.
Går inte rulla heller.
Den rullar ner sakta ner till noll. från typ 7 som den var på vid startillfället.

21 761 Inlägg
16 juli 2009
#4
Vad visar spänningen på själva batteripolerna när du kör startmotorn?

402 Inlägg
16 juli 2009
#5
Har du kollat tändmätarkabeln, eller va den nu heter?
Sitter på bakre sidan av motorn typ vid torpedväggen. Där sitter det en kontakt som mäter tändningen på svänghjulet som sedan går upp via en kabel till tändspolen. (är inte alls säker på vart kabeln tar vägen men jag tror det är till spolen. Tror även det är det man kalla hallgivarkontakt eller nått sånt) Rätta mej om jag har fel grabbar.
Iaf, går den sönder så får du ingen tändning, jag har haft det problemet.

1 339 Inlägg
17 juli 2009
#6
Hur är det med felkoder?


Volvo Frälst.
210 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#7
Hedlisch skrev:
Har du kollat tändmätarkabeln, eller va den nu heter?
Sitter på bakre sidan av motorn typ vid torpedväggen. Där sitter det en kontakt som mäter tändningen på svänghjulet som sedan går upp via en kabel till tändspolen. (är inte alls säker på vart kabeln tar vägen men jag tror det är till spolen. Tror även det är det man kalla hallgivarkontakt eller nått sånt) Rätta mej om jag har fel grabbar.
Iaf, går den sönder så får du ingen tändning, jag har haft det problemet.

Har bara en givare på svänghjulet som heter imulsgivare och den är bytt köpte en ny på volvo.
Ska kolla i morgon vad det mäter på batteriet när man drar på start.

Volvo Frälst.
210 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#8
Jag hade 12.54 volt på batteriet. Och vid start tillfället så  vart det 10.4 volt?

739 Inlägg
18 juli 2009
#9
vid start av en bil så dra den mycket ström :p


Sök